EN UTFLYKT, VÅREN och en HOTELLVISTELSE

I måndags och tisdags hade vi en liten minisemester, mannen, en väninna och jag.

Vårt huvudmål var den walesiska kuststaden Tenby som jag kommer att skriva om senare.

Vi hade en natt på ett hotell vid havet. Under lågsäsong kan men få ett dubbelrum med havsutsikt för ca £ 60, ca 650 SEK inkl frukostbuffé med flingor och lite frukt, rostat bröd, kaffe eller te, varm mat såsom bacon, korv, vita bönor i tomatsås, potatiskakor och…

…med denna utsikt från rummet. Vi gjorde också en ny bekantskap med fiskmåsen som vi kallade Seagull och…

…hennes unge kallad Baby Seagull. Ungen pockade hela tiden på uppmärksamhet från mamman och utanför fönstret hade de en riktig show för oss…

…rummet var efter brittiska mått mätt väl tilltaget. Troligen inte renoverat de senaste 40 åren, men rent och fint…

…i brittiska hotellbadrum vet man inte riktigt vad man kommer att finna, men heltäckningsmatta i badrummet förekommer fortfarande, omän mer och mer sällsynt, tack och lov…

…de  traditionella två kranarna, en för kallt och en för varmt, finns överallt. Brandare, vad är det?…

…toa med bara en spolningsfunktion, tryck ner handtaget, är vanligare än de moderna med två spolningsfunktioner…

…på kvällen blev det ett pubbesök i staden. En trevlig pub med traditionell pubmat. Utanför puben vajade Englands, Skottlands och Wales flaggor och…

…det fanns en hel del olika lokala öl att välja på för mannen. Jag dricker ju inte öl, men vinet var okej också…

…för mig bestod middagen av Lamb Shank, lammkött från Wales på ben, lammlägg skulle det nog bli på svenska, sås, pommes frites och lite sallad. Jättegott, men som vanligt alltför mycket, lämnade ca 2/3 delar av pommesen, men åt allt av det goda köttet…

…våren är verkligen i full blom här i Wales med påskliljorna väl i blom. Kombinationen av påskliljor och palmträd känns mer Medelhavet än Wales, med inte ovanlig längs den walesiska sydkusten…

…samma gäller de små trädgårdarna längs strandpromenaden…

…där kamelian också var i blom. Min kamelia har än så länge bara knoppar, men här blommar de för fullt. Vid havet i södra Wales ligger man ca 1-2 veckor för där jag bor lite in i landet och hos mig ligger vi ca 4-5 veckor före Göteborgstrakten…

…gorse blommar också nu i naturen. Latinskt namnet är Ulex Europaeus och det svenska ärttörne…

…ca 30-50 cm hög buske med gula blommor. Mycket vanlig vild växt i UK. Påminner om forsytia på avstånd…

…mycket vackra och lyser upp i naturen…

Detta var ett kanske lite annorlunda inägg än vanligt, men hoppas ni ändå uppskattar det!

Det här inlägget postades i årstider m m, Besökta platser, Mat och dryck. Bokmärk permalänken.

63 kommentarer till EN UTFLYKT, VÅREN och en HOTELLVISTELSE

  1. Marit Sønstebø skriver:

    Flott hotell, og hyggelig å ha underjoldning av fugler! Her ligger det 10-15 cm med snø og akkurat nå er det -11 grader ute. Så det er jo herlig å lese om blomstrende camellia utendørs. Mine har begynt blomstringen i kjelleren, og det er så hyggelig å se på de mens jeg venter på våren!

    Ha det bra!

  2. skåningen skriver:

    Hotellet såg rent och snyggt ut.
    Vad gör det om det inte är modernt.Huvudsakligen är att det fungerar!
    Maten ser god ut!
    S.. håller med att det kan vara svårt att komma ur ekorrhjulet,och då behövs hjälp!
    Kram!

  3. Geddfish skriver:

    Det såg väl mysigt ut! Gammalt är OK, bara det är hygieniskt!
    Och ordentlig frukost gick ju att få… det måste jag ha 😀
    Här är snö överallt, så det var befriande att se dina blommor!
    Allt gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Det var mysigt och så länge det är rent gillar jag det, men har svårt för heltäckningsmatta i badrummet, känns inte hygieniskt bra.
      HÄr regnar det,men är 9 grader.
      Ha en bra dag!

  4. Välgörande med en minisemester då och då! Hotellet ser ut att ha brittisk charm och maten riktigt god! Vår, vad är det? Här snöar och blåser det, inte alls mysigt!
    Ha det gott!

  5. Tina skriver:

    OH du härliga gamla ö-badrum!! Bilderna får det att spritta till i kroppen av vårkänslor!! Plötsligt uppenbarades en otrolig pigghet, slängde kalvbenen ur sängen och vadade till brevlådan i två decimeter nysnö. Jaja glädjen sitter kvar när jag förstår att snart är det ”min tur” till både vår och Wales. Härliga bilder att se denna kvinnodag, precis vad vi många behöver!!!
    Kram

  6. Märtha skriver:

    Får vårkänslor…. Kamelior har vi inte här, enbart som krukväxter – och de lär vara svåra. I Australien var jag helt betagen av dem, de var där i slutskedet av sin blomning i november. Härliga! Men heltäckande matta i badrummet… Å andra sidan är kallt stengolv inte sååå behagligt… Varför är vårblommor så ofta gula, förresten? Hälsningar från +1,6, blåsigt och grått.

    • Lena i Wales skriver:

      Här är det vår! Härligt med kamelior. Har en stor buske i min trädgård.
      Heltäckningsmatta i badrummet är inte trevligt, tycker jag. På stengolv kan man ju alltid ha en liten matt som är lätt att hålla ren.
      Vet inte varfrö vårblommor ofta är gula, men det stämmer som du säjer, de har ofta den färgen.

  7. Comsi Comsa skriver:

    Så fint med allt utan matta i badrummet…. 🙂

    Kram ♥

  8. Anita skriver:

    Visst uppskattar jag ditt inlägg! Vilken härlig hotellvistelse. Där kan man tala om riktigt havsutsikt. Och så sugen jag blev på full engelsk (eller walesisk) frukost. Vi brukar ibland göra det på söndagarna men nu var det väldigt länge sedan. Din Lamb Shank såg mumsig ut. Tur att det snart är lunch 😉 Och så härligt att se våren hos er. Här kan jag meddela att det snöat och kommit ca 1 dm inatt. Det är bara att gilla läget. Men i uterummet blommar kamelian så där är det vår 🙂

    Ha en skön onsdag!
    /Anita

  9. Lena i Wales skriver:

    Havsutsikten var super!
    Min lamb shank var supergod, nam,nam!!!
    Hörde från sonen i Stockholm igår att det var snö, inte kul nu! Bättre med vår!
    Ha det bra!

  10. åsa i åsele skriver:

    Så fina bilder. Gillade bilden på fiskmåsen Du lagt ut på Instagram 🙂 Vet inte om Du scrollade ner å såg vinterbilderna i inlägget under bokinlägget? Hos mig är det vinter… vi har haft runt minus 30 grader kallt under natten senaste dagarna å en minus 6 till minus 10 dagtid.

  11. torrebloggen skriver:

    Vad trevligt med en liten vårutflykt till kusten!
    Heltäckningsmattan i badrummet såg ju inte så kul ut!
    Så fina bilder!
    Här i Torre kan man också se att många växter och träd börjar blomma för fullt!
    Ha en bra dag!
    Kram!

  12. bia skriver:

    Det var väl ett mysigt inlägg ;))….utsikten från rummet var fint också !
    Ja nu längtar man till våren när man ser påskliljorna 😉
    Kram

  13. wiolettan skriver:

    Jag gillar sådana hotell, bara det är rent. Däremot heltäckningsmatta i badrummet, känns lite galet. Vet ej om jag har sett det förr.
    Vilken utsikt! Bara den var ju värt priset, kan jag tycka. Tog fiskmåsarna betalt för sin uppvisning, eller det kanske ingick i hotellpriset?
    Jag dricker inte heller öl, men vin däremot kan vara gott ibland.
    Förstår att du inte orkade med all den maten. Men, gott ser det ut.
    Så roligt att se alla blomster och att våren är i full blom.
    Vi har mycket med snö nu och snödropparna som jag fotade häromdagen har fått ett vitt fint täcke på sig.
    Ha en finfin dag.
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Hotellet är mysigt, men håller med om heltäckningsmatta inte hör hemma i badrum!
      Måsen ville nog gärna ha lite betalt med mat, men det uppmanade vi inte till!
      Gillar vin, både rött och vitt, även rosé.
      Maten var jättegod!
      Våren kommer till dej också även om ni ju fått ett litet bakslag.
      Ha det bra!

  14. Tove Olberg skriver:

    Jaa då, jag gillar annorlunda från dig Lena! De där två kranarna för varm och kallt väcker minnen, från mormors och från mitt barndomshem!

    • Lena i Wales skriver:

      Vi lever ofta fortfarande kvar i mormors och farmors tid med många saker. Inte ändrar vi på saker så där hur som helst inte,hi,hi!!!
      Kul att du gillar mitt inlägg!

  15. Monica skriver:

    Så roligt att göra resor och se allt vackert! Vad det blommar i UK, det är verkligen en sådan vacker vår hos er och dessa mängder av fina blommor överallt. Kul med badrum, man vet aldrig vad som väntar:-), kan vara rena lyxen i gamla hus och tvärtom. Vi hyrde så fint vid havet och allt var perfekt som rum och mat och en fantastisk trädgård, badkaret hade två kranar bara och det var nytt för mig, man fick blanda i en liten balja och ösa över håret:-), intressant det med. Alltid så trevligt på på hotellen, lite extra omtanke och ett väldigt pysslande med frukosten, varit med om att alla vid borden beställt olika och värdinnan gjort allt med ett leende ändå.

    Ha det så fint på kvinnodagen Lena!

  16. Så vackert det blommar! Och så vackra trädgårdar längs strandpromenaden!
    Rätt avanserat med heltäckningsmatta i badrummet! 🙂

  17. Barbro S skriver:

    Underbart vackert och så ljuvligt med blommorna i fina vårfärger. Att det är sån växtlighet i Wales, vad man får lära sig hos dig :). Mysiga måsar!

  18. Heléna skriver:

    Så vackra bilder – underbart med våren 😀 Här gömde snön alla vackra blommor som hade hittat fram 😦 Hoppas du får en riktigt fin kväll!

  19. Karin Eklund skriver:

    Jag blev påmind om min egen barndom när jag såg bilden med de två kranarna. Så var det ju! Då men också nu, tydligen. Heltäckningsmatta i badrummet känns lite konstigt men alla har sina sätt att inreda på. Vackra trakter, verkligen. Såg ett program i tv-n som handlade om ett par som flyttade till Wales från ett annat land. Vilka berg det finns där. Det är ju väldigt vackert i dina trakter.
    Exotiskt med palmerna
    Allt gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Vi ligger långt efterhär vad gälller badrum, både med kranar och heltäckningsmattor..’Här är grönt och kulligt och riktigt vackert!
      Tack vare golfströmmen har vi palmer här och varmare.
      Ha det bra!

  20. barabrittiskt skriver:

    Åh, jag har så länge velat åka till Tenby för att jämföra det med St Ives! En dag ska det bli av. Brexit har gjort att jag tappat sugen på Cornwall just nu. Visserligen röstade Pembrokeshire också ut sig men jag planerar ju heller inte sju år där.

  21. Gilla skriver:

    När jag flyttade till en lägenhet i markplan, så låg det en heltäckningsmatta i badrummen. Den luktade cigarettrök också. Jag som aldrig hade/har rökt.. Tvi vale!
    Vad gäller att få frukost som är fin, så får jag det varje morgon av Bert/min sambo. Ibland blir det tillochmed nybakta bullar till. The till mackorna. Han har sagt att han ska baka nya bullar i morgon bitti. Så jag har det verkligen bra.

    • Lena i Wales skriver:

      Heltäckande i badrum är inte trevligt, usch!!!
      Vilken underbar service du har och är säkert värd den och mer. Tror också att du h´kan ge mycket tillbaka till honom.
      Ha en fin dag!

  22. Anette skriver:

    Det var längesedan jag bodde på ett brittiskt hotellrum men de verkar vara sig lika.
    Tur att din utsikt var desto bättre.
    Vad underbart det är när våren är på väg, finns ingen bättre tid. Har åkt hem och jobbat de två senaste åren och då fått uppleva den i år blir det inte så. Får hålla till godo med bilder på bloggar och fb.
    Så visa gärna mer vårbilder 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      HÄr ska du veta att vi inte ändrar på saker bara så där,hi,hi!!!
      Rummet var helt okej, omän omodernt, men det gör inget.
      Våren är verkligen speciell och all förväntan som finns!
      Ha det bra!

  23. Marina skriver:

    Dessa underbara britter och deras sätt att hålla kvar vid det gamla! När vi bodde i England hittade vi faktiskt blandare på Ikea och våra vänner som skulle göra om sitt badrum satte faktiskt in såväl blandare som ”power shower” och det var en jättegrej. Sedan kan man ju undra hur länge man kan ha samma heltäckningsmatta i badrummet. Visst, det är varmt om fötterna när man kliver ur badet, men hur ser det ut under???
    När det gäller hotellfönstret så var det väl kanske inte stort, men vilken fantastisk utsikt!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja du, ändra på saker är lite svårt här om det inte gäller att ändra genom att gå tillbaka i tiden, t ex Brexit!
      Det finns blandare och vi har det i vårt hus, men långt ifrån alla har det.
      Vill inte tänka på hur det ser ut under mattan!!!
      Utsikten var fantastisk!

  24. Eva Trillian skriver:

    Vår! 🙂 Ska til Oxford i slutet av månaden och förväntar mig mötas av full vår och knoppande träd 🙂 Minst!

  25. sockenvagenssota skriver:

    Åh så mysigt! Fick en stark längtan att ta in på hotell vid en mysig kust och äta gott på en pub… kramar!

  26. Gilla skriver:

    Svar: Din Mamma var ju nästan lika gammal som min. Men jag är ju mycket äldre än du!

  27. GladiGrönt skriver:

    Härliga bilder, från er resa! Speciellt havsbilderna, öppet hav är härligt, då tänker jag på min favoritplats i Nordingrå, Rotsidan. Kommer du så långt norrut någon gång får du inte missa den!

  28. Självklart uppskattar jag inlägget. Kanske inte att ha heltäckningsmatta i badrummet. Men den utsikten från hotellfönstret hade jag älskat.

  29. Kattis skriver:

    Utsikten var ju verkligen underbar från ert rum, vilken vy att blicka ut över!😀 och lammlägget hade jag inte tackat nej till heller för den delen!
    Så härligt med alla färgglada blommor, vad man längtar efter vår nu!
    Ha det toppen!☺

  30. Sussi skriver:

    Vilken fantastisk utsikt från hotellrummet. 650 kr var inte så dyrt för hotellövernattning. Men att det finns heltäckningsmattor i badrummet känns inte så hygieniskt, tur det försvinner mer och mer 🙂

  31. Ditte skriver:

    Tack, Lena ! Ett jättetrevligt inlägg! Och sp fint det var med en tur till havet i Wales. Vad gäller hotellrum så har dessa äldre sin charm som jag uppskattar. Heltäckningsmatta har jag också upplevt på hotell i GB och vi hade det även på ett i Skottland. Men det överlever man också. Charmen överväger.
    Fint att se alla vårblommor! Och ni är ju långt före oss. I Spanien hade min kamelia många knoppar när vi åkte hem i februari och några blommade och d eär så vackra.
    Stockholm bjuder nu på vinter igen, men jag hoppas åvren snart är tillbaka från sin ledighet.
    Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      En mycket trevlig weekend i början av veckan!
      Gillar de gamla hotellen och som du säjer ang heltäckningsmatta i badrummet , så överlever man det också.
      Vi ligger bra långt före Sverige nu, men ni kommer snar ikapp oss!

  32. Titti skriver:

    Ser mysigt ut! Njut av allt nu…
    Kram från ett ganska så soligt Blekinge och Titti

Kommentera

