CARDIFF 2, arkaderna och gågatan

När ni läser detta är jag ute på en rundtur i Wales med svenskar.

Jag kommer att jobba långa dagar och kommer därför inte att ha möjlighet att direkt besvara era kommentarer, men de kommer så småningom. Så det ni läser är inlagt innan jag åkte hemifrån.

Var är vi dag?

Jo, i Cardiff! Så här kommer del 2 och repris av del 1 av Cardiff. Tar första inlägget i repris för det var längesedan jag publicerade det och sedan kom jag liksom av mig.

Cardiff 2

Cardiffs innerstad är en blandning av gammalt och nytt. Stora moderna inköpscentrum med samma affärer som finns i alla större städer, men också lite kvar av det gamla.

Arkaderna

Photo3943

De gamla arkaderna i Cardiff är fantastiska…

Photo3940

…den glaskupoler och små mysiga individuella affärer…

…på vissa ställen är det i två våningar med små broar mellan de olika byggnaderna…

…här och där böjer sig gångarna och det gör det intressant, för man vet aldrig vad som är bakom hörnet…

…caféer och ”uteserveringar”…

…bland caféerna finns också små affärer, t ex denna gammaldags skräddare.

Gågatorna

Längs gågatorna finns förutom arkader också både små och större affärer…

…många med den walesiska flaggan vaggande utanför…

…mitt i allt finns en gammaldags karusell och…

…statyer som denna av en familj och …

…en påminnelse om Cardiffs förflutna och vad rikedomen en gång kom från, gruvdriften.

Cardiff 1

Caerdydd på walesiska är huvudstad i Wales sedan 1955. Har ca 340 000 invånare och är därmed UK:s 10:de största stad. Med ytterområden ca 860 000 invånare.

Cardiff hade en explosionsartad befolkningsutveckling , år 1801 var invånarantalet endast 6 000. Anledningen till befolkningsökningen var utbyggnaden av hamnen för all koltransport från gruvdalarna.

11% av befolkningen i Cardiff talar walesiska.

I Cardiff finns också Svenska Konsulatet för Wales med vår trevliga konsul Elisabeth Roth.

Innerstaden är en blandning av gammalt och nytt, vissa vackra delar och vissa mindre vackra.

Stadshuset

Photo3908

Stadshuset fungerar som huvudbyggnad för den lokala regeringen och som representationsvåning för prominenta gäster. Det 60 m höga klocktornet syns i bakgrunden.
Det ligger vackert bredvid museet i samma stil.

Museum

Photo3914

Museum och konstgalleri i Cardiff. Ett av flera museer inom National Museum Wales – Amgueddfa Cymru.

Cardiff Castle

Photo3933

Cardiff Castle var från början en medeltida fästning, men I mitten av 1700-talet moderniserades den av Marquess of Bute till en herrgårdsliknande byggnad och en trädgård anlades. På 1800-talet blev familjen otroligt rik genom kolindustrin och fästningen byggdes åter om , nu i gotisk stil. Även en ny park anlades. Under 2:a världskriget användes delar som skyddsrum för upp till 1 800 personer. 1947 gavs fästningen till Cardiff stad och…

Photo3936

…används nu som museum och för bl a musikfestivaler.

Photo3937

Ett bra sätt att se staden på är att ta en sightseeingbuss!

Fortsättning av Cardiff följer med minst ytterligare 4 inlägg!

Jag önskar er en trevlig weekend!

 

Detta inlägg publicerades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

34 kommentarer till CARDIFF 2, arkaderna och gågatan

  1. Märtha skriver:

    Cardiff för mig betyder en stad med världens mest högklassiga sång tävling, ända sedan Carita Mattila vann den – och det var länge sedan! Trevligt att få se bilder och veta lite mer! Förresten – vår ”rikdtidning” på svenska, Hufvudstadsbladet, hade ett ”turistreportage” om Bath för en vecka sedan. Jag läste och tänkte ”det där vet jag, hihi!” Här sätter körsbärsträden igång sin blomning just nu!

  2. det ser trevligt ut, jag tar gärna busstur på nya platser.

  3. Franska Fikon skriver:

    Jag verkligen gillar de där arkaderna!! Det finns några vackra i Paris och ja det finns ju på många ställen i de stora städerna. Du passar verkligen som reseledare, det är som att göra en liten skrivbordsresa varje gång man läser om de sevärdheter du skriver om. Här i Skåne har vi högsommar – hoppas du också får njuta av sol och värme! Trevlig helg!

  4. Arkaderna var verkligen hur läckra som helst! Ser så himla prydligt ut, jag gillar de täckande glaspartierna. Det var snyggt.

  5. Jag gillar verkligen arkader. Det har vi sett många av när vi var på en kryssning i Medelhavet. Speciellt i Italien.

    Kram/Gilla

  6. Man blir sugen på att strosa runt där!

    Ha en fortsatt fin helg!

    Kram Jenny

  7. seniorvinklat skriver:

    Så trevligt att få följa med på resan på detta sätt. Allt du skriver om är så upplysande och intressant.

  8. åsa i åsele skriver:

    Jag förknippar dessa sightseeingbuss mest med England & i viss mån USA, tro om det är jag som helt missat ifall dem finns i andra länder oxå eller om det är brittiskt & amerikanskt?

  9. Titti skriver:

    Ser mysigt ut! Kul att ”följa med” på din resa…
    Kram från Titti

  10. Cardiff är en stad jag gärna skulle besöka! Ha så trevligt på långturen med svenskarna 🙂

  11. Monica Hermanson skriver:

    Åh hade ingen aning om att jag måste åka till Cardiff 🙂 Ser helt underbart ut ju. Tack för de fantastiska bilderna o rundvandringen. Ha det gott/Monne

  12. Läckra arkader! Skulle gärna se dem ”live”. Inte bara dem, det finns visst mycket att se på i Cardiff!
    Ha det bra! Hoppas resan går bra!

  13. Ditte skriver:

    Vilken fin stad Cardiff ser ut att vara. Jättefina bilder och matnyttig fakta som verkligen gör mig än mer nyfiken på att resa hit.
    Ha det fortsatt bra!

  14. Geddfish skriver:

    Och jag kommer att få se arkaderna! Japp. SÅ nyfiken på denna resan.
    Tack för inblicken i Cardiff 😀

  15. Monica skriver:

    Intressant att se hur alla större städer i UK har rätt liknande uppbyggnad nu med så mycket lyxiga områden, alla dessa fina arkader och stora gallerior med precis allt, det som är trevligt är att de känns välkomnande och mycket roligt erbjuder de, vi har inget liknande ens här i Stockholm anser jag förutom världens dyraste sjukhus;-) och så glöms inte historien bort, det är blandat också i dessa städer och man påminns om industrialismen och hur folk slitit och så krigen förstås. Roligt och intressant att du berättar från alla städer du besöker, Cardiff har jag inte besökt men många andra och jag ser likheter numera som jag inte tänkte på förr. Det finns hur mycket som helst att uppleva i UK egentligen fast idag har jag lyssnat på May och framtiden …

  16. Lena i Wales skriver:

    Arkaderna i Cardiff är speciella och vackra!
    Verkligen såååå mycket att se och uppleva i UK!
    Önskar dej en fin dag!

  17. Agneta Hedlund skriver:

    Tack Lena för denna underbara resa! Så skönt att sitta i soffan o återuppleva den tack vare dina fina bilder. Jag ”efternjuter”! Ett bra ord tycker jag!

  18. Pingback: CARDIFF 3 – PRINCIPALITY STADIUM och UEFA CHAMPIONS LEAGUE FINAL i CARDIFF | Lena i Wales

  19. Pingback: CARDIFF 4 – KATEDRALEN LLANDAFF | Lena i Wales

Lämna en kommentar