SVERIGE – ALINGSÅS 1, STORA TORGET och JONAS ALSTRÖMER

Idag från staden Alingsås. Tyckte att jag nu borde försöka få ihop ett av flera inlägg om denna lilla fina stad. Har massor av bilder och en del text, men har inte haft tid att sätta samma allt.

Nu får ni också en förklaring till varför Potatisfestivalen, jag skrev lite om i onsdags, just hålls i denna stad.

Först lite om vad jag sysslat med de senaste dagarna…

…jag har skrivit om Nääs slott och Nääs slott och Sofie Elkan tidigare. Där har jag jobbat som guide under många år tidigare. I ett infall av längtan tillbaka kontaktade jag slottet igen och sa att jag kan jobba lite extra då de har problem med att få personal. Av egen erfarenhet som chefsguide vet jag att det kan vara svårt att få någon att åka från t ex Göteborg för att ta emot t ex en grupp. Det visade sig direkt att de var intresserade, så i torsdags var det dags…

…för en visning på engelska för en grupp. Här står jag på slottstrappan beredd att ta emot gruppen. Så roligt att vara tillbaka. Jag jobbade också igår och ska jobba idag också. Det blev ingen mjukstart som det var tänkt, men jätteroligt.

Alingsås 1, Stora Torget och Jonas Alströmer

Bilden ovan visar Stora Torget med Lillån i förgrunden.

Alingsås ligger i Västergötland, ca 4,5 mil nordost om Göteborg, ca 45 min med bil eller lokaltåg, Längs E20 och Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm. Så många av er har säkert passerat staden med tåg eller bil, men inte upplevt den lilla fina staden…

…fler bilder från torget. Bilderna är tagna vid olika tillfällen under olika årstider och i olika väder.

Staden har ca 27 000 invånare och ligger ca 66 m ö h vid sjöarna Mjörn och Gerdsken…

…staden är också känd som en trästad, vilket syns här vid Stora Torget och även runt kring i staden, som jag kommer att visa mer av senare…

…flera små affärer längs två av torgets sidor.

Här var min första arbetsplats efter gymnasiet som jag gick i staden. Då var det en fotoaffär. Här jobbade jag under ca ett år innan vidare sturier…

…längs ena sidan finna det vackra rosa rådhuset med kommunens administrativa kontor och det gula huset som var Televerkets hus…

…en liten gångbro över Lillån mot torget…

…på bron hänger lite juldekorationer, så ni kan gissa vilken tid denna bild är tagen.

Trähus till vänster och höger och ett modernare hus i mitten…

…från bron åt andra hållet…

…mitt på Stora Torget står stadens store son på staty, Jonas Alströmer. Honom kan ni läsa om i slutet av detta inlägg…

…vid ena hörnet av torget ligger det som kallas Stadskyrkan (Landskyrkan ligger i utkanten av staden). Egentligen heter kyrkan Christinae kyrka och invigdes 1651. Namnet har kyrkan fått efter drottning Kristina som var den första som skänkte pengar till byggandet av kyrkan.

Jonas Alströmer

Född Jonas Alström 1685 i Alingsås och död Jonas Alströmer 1761 i Stockholm. Skillnaden i efternamnet beror på att han blev adlad under sin livstid.

Son till fattiga borgare i Alingsås, så han var tvungen att tidigt ge sig iväg hemifrån för att arbeta. Mycket till utbildning blev det heller inte tal om.

1707 åker han till London för att arbeta med en vän och 1709 blir han borgare i staden. Där märkte han den stora skillnaden mellan England och Sveriges industriella utveckling. På den tiden låg England långt före andra länder, tvärt emot idag.

Med dessa erfarenheter i bagaget åkte han tillbaka till Göteborg 1715 och erbjöd sitt kunnande och erfarenhet till kungen. Under två år reser han runt i landet och tittar närmare på förhållandena i Sverige. Han fortsätter vidare till norra Tyskland och Nederländerna för att lära sig mer om handel. Efter två år åker han tillbaka till England och besöker dess viktigaste industristäder.

Han återvänder till Sverige som just nu inte råkar vara i krig för att genomföra sin planer. Vad han egentligen sysselsätter sig med är industrispionage, vanligt då, liksom nu.

1723 startar han ett manufakturverk i Alingsås genom att smuggla in maskiner till Sverige från Nederländerna, trots att detta var förbjudet. Han lyckas också på något sätt få maskiner från England , också detta på olaglig väg. Planerna strandar nästan, men han fick hjälp av kungen till denna olagliga verksamhet.

Detta var grunden till den svenska industrin. Han kom därmed att bli Sveriges industriella fader.

Alingsås blomstrade, man gick under några år från 300 till 1 800 invånare. Han upprättade klädes- och yllevävstolar, bomullsväveri, spinnerier för ull, silke, lin och bomull, färgerier, tryckerier m m. En man med många järn i elden. Till sin hjälp hade han yrkeskunniga invandrare, utan dem hade det inte fungerat. Kunskapen fanns inte inom landet.

De han främst hade emot sig inom landet var köpmännen i Göteborg, som var rädda för att detta skulle leda till mindre import.

Tillväxten av industrin var mycket god. 1754 var 14 000 personer sysselsatt vid väverierna i landet och 1761 var antalet 18 000. Man exporterad mycket. Av inkomsten tog staten 2/3, en god statlig affär.

En viktig orsak till framgångarna var att Alströmer så mycket som möjligt använde inhemskt råmaterial. Bl a importerade han avelsfår för att få inhemsk ull och plantor för egen växtfärgning. Han lyckades också få fram restriktioner genom tullar för att skydda den inhemska produktionen.

Han såg till att man startade socker raffinaderi i Göteborg, garveri i Stockholm m m. Genom alla hans projekt gick landets handelsbalans från ett stort underskott till ett betydligt större överskott.

Han bidrog till stiftandet av Vetenskapsakademin 1739.

Han ägnade sig också åt odling av tobak och potatis. Att Alströmer förde in potatisen till Sverige är tyvärr en myt som länge ansetts som sanning. Det man kan säja om honom och potatisen var att han gjorde den mer populär.

Han var gift först med Margareta och fick 5 barn. Efter hennes bortgång gifte han sig en andra gång, nu med Hedvig och fick ytterligare 3 barn. En av sönerna, Clas Alströmer, blev en betydande botaniker som givit namnet till växten, Alstroemeria.

Det finns 3 statyer av Jonas Alströmer:

En på Stora torget i Alingsås, vilken jag visar i inlägget ovan.

En vid Lilla torget i Göteborg, vilken inleder detta kapitel.

En vid Börshuset i Stockholm, som jag tyvärr har missat.

Trevligt veckoslut!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

54 kommentarer till SVERIGE – ALINGSÅS 1, STORA TORGET och JONAS ALSTRÖMER

  1. Kul att du fått ett så hedervärt och passande uppdrag! Förstår att du gillar det….. 🙂
    Det jag tycker är mest anmärkningsvärt av såna här män (för det var ju alltid män) är att dom i unga år hann med så mycket. Och att dom lyckades resa till så många länder som låg långt bort när det inte fanns några vettiga kommunikationer!? Man får vara glad över att dom funnits….. 🙂 🙂
    Alströmeria hade jag i en kruka i växthuset under många år. Från början var dom 3 men 2 av dom dog efter några år. Den 3:e bara växte och blommade tills jag i år slängde den (den var lite överväxt) och bad Rolle slå sönder krukan så jag kunde använda metallhållaren under som satt fast men som jag ville spara. 😦
    Men han var smart, han fixade till keramikkrukan vars botten hade lösts upp helt. Han satte ditt en ny plastbotten, lackade krukan i mörkt blått och koppar – och den blev så snygg att den nu står på en piedestal med 3 sämskinsfärgade alunrot på lilla altanen. Och är det första man ser på morgonen när man drar upp rullgardinen….. 🙂 🙂 🙂
    KRAM & TREVLIG HELG/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Inte klokt vad de hann med och tänk vad svårt det måste vara att resa på denna tid, inga motorvägar med vägskyltar där inte.
      Vad kul att du haft Alstroemeria, det har jag också haft. Så vacker.
      Han är smart din man! En riktig fixare.
      Kram!

  2. Marit skriver:

    Så vakre bygninger det er der! Spennende svensk historie 🙂
    God helg!

  3. Znogge skriver:

    Men så perfekt att du kunde tänka dig att jobba vid behov. Vilken tur för dem också att få dig som engelsktalande guide. Mycket bättre än så kunde det inte bli bortsett från att du missade mjukstarten 😉
    Härliga bilder och ett intressant inlägg!

    Önskar en fin helg!

  4. Ingrid skriver:

    Jag förstår att de tog emot dig med öppna armar på Nääs slott. Så fin du är där du står på trappan!
    Alingsås har jag aldrig besökt, men vet givetvis kopplingen till potatisen. Det fick man lära sig redan i skolan har jag för mig. Tack för fina bilder och intressant information om staden.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

  5. motionochfritid skriver:

    Kunde väl inte bli mer passande än att du fick jobba lite där. Fast det där med mjukstarten inte passar alla gånger.
    Fin helg!

  6. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Grattis till ditt jobb, det passa dig perfekt. Intressant om Alingsås och Jonas Alströmer . Har inte besökt Alingsås men bara passerat på väg till Göteborg. Så synd för det ser ut att vara en mysig stad. Trevlig helg /Marika

  7. Grattis till ny(gamla) jobbet! Du är en tuff tjej Lena! Rätt kvinna på rätt plats!
    Tack för Alingsås. Visste redan via dig att Jonas Alströmer har ett finger med i spelet 🙂 Alltid lika intressant att läsa dina inlägg.
    Ha en fin och trevlig helg!

  8. Märtha skriver:

    Visst var det du som fick min artikel om liljor där jag också tagit upp alströmeria, inkaliljan, Sydamerikas lilja? Eller minns jag fel? Min man kom hem med några, vi hade dem i kruka hela sommaren, och hela sommaren blommade de. Jag tömde krukorna på hösten, vilka rötter! Såg nästan obehagliga ut. De överjordiska delarna är däremot odlingsvärda – finns det alströmerior planterade i Alingsås?### Det är inte alla förunnat att återvända till ett ungdomsjobb vid mogen ålder! Lycka till! Gissar att du är rätt så upptagen under sommaren… Ikväll firar Direktören Sören 60-årsdag med en konsert i tempelplatsens kyrka i Helsingfors, kvällens program. Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har läst om liljor och Alstroemeria och det var säkert från dig. Tyvärr är dessa kvar i Wales.
      Jag har konstigt nog inte sett några Alstroemeria i Alingsås. Detta måste jag påpeka.
      Har alltid älskar Nääs slott och så roligt att kunna komma tillbaka. Vet inte hur mycket eller lite det blir, eftersom jag inte vill vara på något schema, utan bara bli inkallad vid behov. Detta får tiden utvisa.
      Hopps du fick en trevlig konsert igår kväll.
      Ha det fint!

  9. Det är härligt att din erfarenhet uppskattas och kommer till pass – jobb finns för dem som kan sin sak och kunniga guider tror jag inte att det vimlar av i världen 🙂

  10. Eva skriver:

    Tack för ett jätteintressant inlägg. Vilken tur med jobbet! Måste vara väldigt intressant och få dig som guide.

  11. Ditte skriver:

    Vad trevligt med ett guideuppdrag här. Passar ju dig perfekt. Ohc erfarenhet har du ju.
    Alingsås har vi besökt en del gånger men väldigt roligt att nu få veta mer.
    Vad gäller statyn av Jonas Ahlströmer är det inte så märkligt att du inte sett den utanför Börshuset. För den finns inte där utan inne i Börssalen.
    Önskar dig lycka till.
    Trevlig helg.

    • Lena i Wales skriver:

      Det var så roligt att komma tillbaka till Nääs igen. Känns lite som hemma för mig. Har spenderat så mycket tid där.
      Tack för info ang statyn av J A i Stockholm.
      Ha det fint!

  12. Geddfish skriver:

    Vad kul att få göra detta nygamla uppdrag! Du är ju som skuren för detta, perfekt och med din naturliga engelska, en värdefull tillgång!
    Min gamla stad Alingsås…
    Ha det fint, kramar, Gerd

  13. ingridkafling skriver:

    Måste kännas härligt att vara tillbaka i guiderollen. Du kan ju din stad! Det är inte så mycket jag kommer ihåg av själva stan men på Rådhuset jobbade min (salige) exman extra som rådman. Sen kommer jag ihåg killen (men inte namnet) som startade Lindex i en liten, liten affär på Storgatan. Han tillhörde ”gänget”. Det här var alltså tidigt 60-tal.
    Ingrid

  14. Jossu skriver:

    Vad kul med jobbet. Säkert väldigt uppskattat att du kunde hoppa in.
    Jo Alingsås har jag åkt förbi många gånger när jag åkt till Göteborg. Och ofta känt att jag skulle vilja stanna i den staden och utforska lite.

  15. Elisabet skriver:

    Visst är det kul att jobba lite ibland! Genom Alingsås har vi åkt många gånger, på väg bort eller hem, men aldrig stannat. Vi borde ta oss tid…

  16. Blomsterbönan skriver:

    Så roligt att du fick sätta igång och guida igen när du kände längtan! Flyt också för dom när du dök upp.

    Igår var jag på bröllop så idag är jag trött!

  17. farfar hebbe skriver:

    Oki,rätt tjej på rätt plats,måste vara kul att få guida,i lagom mängd..Alingsås har jag kört igenom många gånger,på väg till Göteborg,men aldrig stannat till där..Jonas Ahlströmer var en driftig man som bidrog starkt till utvecklingen av landet..Haé Kram.

  18. Vilket roligt jobb för dig! Alingsås är en riktig kaféernas stad!

  19. skåningen skriver:

    Så bra att du fick jobb!
    Sv..vi är alla unika!
    Ha en bra söndag!
    Kram!

  20. Titti skriver:

    Det finns ju sååå många mysiga små städer i vårt avlånga land! Som Alingsås! Vilken fin utflykt du tog med oss på…skulle gärna besöka den där bokhandeln och potatisfestivalen 🙂
    Kram Titti

    • Lena i Wales skriver:

      Så sant, många fina småstäder, inte bara storstäder, härliga, men jobbigare med mycket folk och ibland för mycket att se.
      Hoppas du får komma till Alingsås en dag.’
      Kram!

  21. yfronten skriver:

    Alingsås är ju även en trevlig fikastad. 🙂 När jag åkte dit med en vän från Göteborg åt vi på ett ställe som hade pannkakor och glass, mycket gott! Ha det fint!

  22. åsa skriver:

    Så han jag alltid förknippar som potatisens fader inte förtjänar denna titel… Jonas Alströmer blev plötsligt okänd.

  23. Vad trevligt att få återse Alingsås igen. Där har vi varit både som turister och för att hälsa på vänner, som bodde där några år. Vilken fin ”present” du måste ha varit för dem när du kontaktade den. Jag tippar på att du snart måste börja sortera bland uppdragen där. Men trycket minskar väl till hösten igen. Förstår att du har många minnen både från arbetsplatsen och fikastaden.
    Soliga hälsningar från Visby

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att ni varit i Alingsås, de flesta har bara passerat.
      Vi får se när nästa visning blir, jag är ju trots allt pensionär och vill också var ledig en del.
      Hälsningar från ett soligt Tollered!

  24. Anita skriver:

    Men Lena, så roligt att du fick guida igen och det blev minsann ingen mjukstart. Men det syns på den fina bilden på dig att du trivs. Och ett jättefint inlägg om Alingsås. Var inne i helgen och såg inlägget men insåg att jag måste komma tillbaka när jag hade mer tid. Mycket uppskattat inlägg!
    Ha det nu så bra, snart är det midsommar!

    Kramar till dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Så roligt att vara tillbaka, Nääs slott finns ju i mitt hjärta efter alla dessa år, men mjukstart blev det inte. Jag älskar Nääs slott!
      Alingsås är en så fin liten stad, väl värd ett besök.
      Ser fram emot en svensk midsommar.
      Stora kramar!

  25. Mamma C skriver:

    Men så roligt att du jobbar som guide igen som du verkligen älskar om jag förstått rätt.
    Ha en fin ny vecka.

  26. Veiken skriver:

    Vilken fin guide dom fick på Nääs. Dessutom redan fått flera uppdrag. Jag gillar Alingsås, men är bara där en gång om året när det är ”Lights in Alingsås på höstkanten! en ljuspromenad och sedan fika på en innergård. En högtidsstund!

  27. Anni skriver:

    Åh, så roligt att de förstod vilken guldklimp det var som kom och erbjöd sina tjänster! Förstår att det är kul att få guida runt där igen!

Lämna en kommentar