SVERIGE – ALINGSÅS 3, STADT OCH JÄRNVÄGSSTATIONEN

Lördag och dags för ytterligare ett blogginlägg. De senaste dagarna har varit så underbara här med sol, lagom värme och lite lugn och ro, men snart får jag trevlig besök igen, så här blir massor av liv och rörelse igen. Ser så mycket fram emot detta.

Först några bilder från en kär väninnas trädgård…

…så en bild från baksidan av mitt hus in mot skogen

Alingsås 3, Stadt och järnvägsstationen

Läs gärna Alingsås 1 och 2!

I den centrala parken står denna härliga staty gjord av Susanna Arwin och heter Med handväskan som vapen. Förlagan är ett foto av en kvinna som svingar sin handväska mot en nazist under en demonstration i Växjö 1985.

Originalet är i brons, 26 cm hög och gjord 1995.

Tidigare var här ett busstorg.

Runt parkens fyra sidor finns Stadshotellet, Kulturhuset, Estrad och järnvägsstationen. Vi går runt och tittar på byggnaderna…

…vi börjar med Stadshotellet eller som det egentligen heter Grand hotell. I folkmun är det fortfarande Stadshotellet…

…byggt 1911, men tillbyggt senare.

När jag gick på högstadiet, i slutet av 1960-talet, gjorde jag min pryo i receptionen här (pryo var praktiskt yrkes orientering, hette senare prao, och var en vecka och två veckor, på två olika ställen, i slutet av högstadietiden). Det var spännande värre. Receptionisten var nog mer intresserad av att få lite ledigt, än att ta hand om mig, så ofta var jag ensam i receptionen, förutom telefonisten som satt i ett litet rum bakom receptionen och drog i trådar i en riktigt gammal växel. När hon hade rast var det receptionistens jobb att sköta växeln, alltså ofta jag. Det var skrämmande tyckte jag. Så många trådar och få allt rätt. Som helhet var det fantastiska veckor eller vecka, minns inte hur länge det var. Andra perioden var jag småskollärare, kul det också.

Sedan har man ju också svängt sina lurviga här några gånger också. Dans på Stadshotellet ingick i livets skola…

…kulturhuset tillhör inte de vackraste byggnaderna, men kunde varit värre, nästan. Exakt när det är byggt vet jag inte, men det fanns här under min skoltid i början av 1970-talet.

Här finns bl a bibliotek och konsthall…

..så kommer vi till Estrad…

…invigt 2013 på platsen där en gång Alingsås bryggeri låg och efter att den gamla vackra industribyggnaden jämnades med marken blev det här parkeringsplats.

Estrad är en arena för idrott, konserter, konferenser m m. Den har en publikkapacitet på 2 800 platser, varav 2 000 är sittplatser. Arenagolvet är 25×48 m med ett mobilt scengolv.

Här finns också en restaurang och parkering för 600 bilar.

Detta är också Alingsås HKs (handbollsklubb) hemmaarena. Föreningen bildades 1973 och har två gånger blivit Svenska mästare, 2009 och 2014…

…och vidare till järnvägsstationen som stod klar 1858.

Idag finns här resebyrå, pizzeria, gatukök och pressbyrån.

Alingsås ligger längs Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm och har 5 spår…

…när ni swishar förbi med tåget är det baksidan av stationen ni ser. Vissa fjärrtåg stannar här, bl a MTRX.

Förutom fjärrtåg och regionaltåg går här också…

…lokaltågen mot Göteborg, en resa på ca 45 min. Tågen går mestadels varje halvtimma, men oftare under rusningstid.

Man har en stor utpendling till Göteborg dagligen och en mindre inpendling…

…vid sidan av stationen finns busscentralen med lokalbussar och regionalbussar, bl a till Borås.

Trevlig sommarhelg!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till SVERIGE – ALINGSÅS 3, STADT OCH JÄRNVÄGSSTATIONEN

  1. Härlig blomsterprakt. Alingsås är verkligen cafeernas stad – och i höst får besöka Lights in Alingsås, magiskt! Känt i hela världen.

  2. åsa skriver:

    Statyn Tanten med handväskan 👍🤩
    Blomsterprakten hos Din vännina 😍
    Helt ärligt är Allingsås ”bara” ett namn för mig… jag har varit till Göteborg, åkte nattåg från Örnsköldsvik och jag minns ingenting 😜 det är lärorikt att läsa bloggar 😃

  3. Anna i Portugal skriver:

    Vi bodde granne med Estrad (i tornhuset) när vi bodde i Alingsås, så byggnaderna du visar nu har jag passerat många gånger. Vi älskade att ha så nära till Estrad, så vi slapp ytterkläder när vi skulle kolla in handbollsmatcherna. Jag jobbade på hotell som ung och hade trådväxel där också, spännande!

    • Lena i Wales skriver:

      Vad kul att allt detta är igenkännande för dig. Alingsås är en fin stad. Fortsättning därifrån följer.
      Det kan inte varit så längesedan du bodde där.
      Visst var det kul med dessa trådväxlar.
      Skön lördag!

  4. Marit skriver:

    Så flott hage din venninne har. Flott statue av damen som slår med håndvesken også.
    God helg!

  5. Znogge skriver:

    Även här har det varit några soliga dagar och det får gärna fortsätta så.
    Härliga bilder från Alingsås och så vackert det blommar i din väninnans trädgård.
    Jag tycker den statyn är så bra och talande!

    God lördag!

  6. Det är fint att bli mera bekant med Alingsås via dina fina beskrivningar och foton. Jag har aldrig varit där men det börjar kännas som lite hemtamt, nästan, tack vare dina inlägg! 🙂
    Gillar förstås statyn av kvinnan med handväskan! Mera sådana kvinnor och män behövs i levande livet! Alla kan ju inte få en egen staty men kvinnan är en fin symbol.
    Ha en skön helg i goda vänners lag!

  7. Anita skriver:

    Så roligt att läsa om Alingsås igen och dina minnen därifrån. Pryo minns jag, gjorde min i stans bokhandel då jag var boknörd.
    Bilden på kvinnan med handväskan minns jag och statyn har jag sett men bara på bild. Har ju aldrig varit i Alingsås.

    Kram och fin lördag!

  8. Mamma C skriver:

    Har bara varit i Alingsås en gång och då var det vinter. Vår äldsta dotter åkte teamkonståkning och det var en tävling där.
    Ha en fin lördag.
    Carin

  9. Ingrid skriver:

    Så trevligt att ha ett besök som väntar. Hoppas att ni får det riktigt fint och att augusti bjuder på många fina sommardagar!
    Kram, Ingrid

  10. Märtha skriver:

    Ett hus heter Estrad, ett annat Kulturhus, ett tredjeTerminalen. Det roar mig, bestämd form och obestämd form… Säger folk då att de går till Estrad – knappast att de går till Kulturhus… Här i trakterna, likaså på annat håll i vårt Svenskfinland, är användningen något växlande. Många gånger kommer bruket ändå inte från finskan, där obestämd form och bestämd form saknas. I min dialekt säger man t.ex ”spoven har kommit, nu är det vår” – och man menar ingalunda en speciell spov. Här säger man ”jag går till station” – och då menar man en bestämd station… Det gäller att ha koll på bruk och nyanser… Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Folk säjer att de går till Estrad, men inte varken till kulturhus eller kulturhuset, utan till biblioteket, helt enkelt.
      Kul att du tar up det där med bestämd och obestämd form och hur det används i både finska och svenska.
      Jag skulle nog säja ”jag går till stationen”, i bestämd form.
      Ha det fint!

  11. Titti skriver:

    Kul att se bilder från Alingsås. Har aldrig varit där tyvärr. Ser dock mysigt ut…
    Ja just det, hon med handväskan kommer jag ihåg från tv och tidningar!
    Kram från Titti

  12. Ditte skriver:

    Så mycket grönska du har hemma vid ditt hus oc likaså din väninna.
    Trevligt med en tur till Alingsås! Har varit här några gånger och även bott på hotellet. men det är några år sedan- Vet att det då var ett ljusevevenemang i stan och vi gick en vandring.
    Roligt med dina fina minnen härifrån.
    Önskar dig en fin helg och en bra vecka-

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har inte många fina blommor i min trädgård, men det kommer väl. En del finns det i alla fall.
      Lights in Alingsås arrangeras varje höst, så fint.
      Skön söndag!

  13. Helena skriver:

    Jaha, är det i Alingsås tanten med handväskan står! Den statyn har man ju hört talas om. Gamla stadshotell ser alltid så trevliga ut! En trevlig söndag, önskar jag dig!

  14. Blomsterbönan skriver:

    Bilden på damen som smackar till nazisten är helt fantastisk!

    Jag är också så pass till åren att jag också pryade. Minns att jag tyckte när de bytte till prao att jag tyckte det var knepigt att säga praoade 😂

  15. Veiken skriver:

    Alingsås är ju nästan hemma. Dit åker vi lite då och då. Så härligt att se denna mysiga stad via dina bilder. Jag kollade Lights in Alingsås 2022 och starten är 30 september – 6 november. Jag tror att jag hinner det den! Jag har bara 4 dagar som jag kan… får se hur det blir!
    Tanten med väskan är en tiopoängare! 🙂

  16. Monica skriver:

    Länge sedan jag var i Alingsås men minns det i alla fall.
    Pryon minns jag också när du skriver om den. Det var både lärorikt och roligt. Jag var också småskollärare, tror jag själv gick i åttan på högstadiet och fick en klass två i lågstadiet. Fröken blev påpassligt sjuk i hela två veckor och det bestämdes att jag kunde vara vikarie, andra lärare tittade till ibland och vaktmästaren och jag hade inte en minut ledig, barnen tävlade om att hålla mina händer på rasterna. Och berättade hemma hur de jämförde tiden om jag hann hålla allas händer, ja flickornas, pojkarna for mer omkring. Gick bra i två veckor men jag jobbade nästan ihjäl mig med förberedelser och roliga saker de skulle få göra också. Mamma tyckte det var mer än nog.
    Och jag blev aldrig lärare men hade lite funderingar.
    Andra pryon var i en manufakturaffär och där tog paret hand om mig som sitt eget barn. Och som avslutning fick jag en jättefin blommig skjorta som var en stor nyhet då för flickor. Hade den kvar väldigt länge.
    Var bra att pröva på lite för sen gällde sommarjobb under gymnasietiden och man visste lite mer.

    Ha det fortsatt bra och det är skön sommar nu. Lite regn kunde vi behöva här men ännu har inget kommit.

    • Lena i Wales skriver:

      Vad roligt att du skriver om din pryo. Jag tycker att det verkar som de la lite väl mycket på dig i skolan, du var ju inte så gammal.
      Härligt med manufaturaffären, en svunnen tid.
      Blandat väder här idag.

Lämna en kommentar