CAERLEON 1

CAERLEON

På walesiska Caerllion = legionens fort.

Ett samhälle med ca 9 000 invånare vid floden Usk, nära Newport i södra Wales.

Varför orten är så känd i hela Wales och stora delar av UK beror på dess arkeologiska betydelse. Här finns utgrävningar av romerskt fort, romerska bad, romerska militärbaracker, romersk amfiteater m m. Lämningarna är från ca år 75 – 300. Romarna besatte stora delar av Storbritannien, ej Skottland och vissa delar av Wales. Läs mer om romartiden i Wales nedan!

Caerleon var ett av tre permanenta fort under brittiska romartiden. Här fanns fortet och bosättningen Isca Augusta.

Mar_111 Mar_121

Amfiteatern är väl utgävd och syns tydligt, även om det är svårt att få en bra bild av denna.

Ordet amfiteater kommer från grekiskans amphi = runt om och theatron = skådeplats…

Mar_118 Mar_120

…i romarriket användes amfiteatern i underhållande syfte under mottot ; bröd och skådespel. Här erbjöds gladiatorspel och annan underhållning i kombination med något att äta för att hålla människorna lugna och nöjda. Detta kunde säkert behövas mot de upproriska walesarna!!!

På skylten står det Enkelriktat.  Detta var Porta Pompa, den cermoniella entrén. För vissa var det enkelriktat, de kom inte ut med livet i behåll…

Mar_184 Mar_157

…i denna ganska oansenliga byggnad finns ett av de mest fantastiska muséer jag någonsin sett! Utgrävningar av de romerska baden mitt i Caerleon centrum. Det är ett mycket modernt museum med fri entré eftersom det är ett walesiskt statligt museum…

Mar_164 Mar_168

…det ser ut som om det är vatten i bassängen, men det är det inte! På något tekniskt vis reflekteras simmande människor i vattet. Läckert!

Här finns också fler bad och lämningar av omklädningsrum…

Mar_767

…och denna tavla visar vilka fynd man gjort vid utgrävningarna av omklädningsrummen, mynt, knappar, m m.

?????????? Mar_179

..man kan gå på en ramp längs baden och verkligen tänka sig hur det en gång var…

Mar_178

…golven i omkädningsrummen var uppvärmda, alltså golvvärme för 2 000 år sedan, något som knappt finns här idag!..

?????????? ??????????

…vill man ha lite extra kul kan man prova denna kopia av en romersk soldats hatt eller hjälm och roligt har vi ofta!…

Barackerna

Mar_138 Mar_139

Barackerna är utgrävda och man kan få en ganska god bild av hur enormt stort det en gång måste ha varit…

Mar_136 Mar_140

..här bodde ca 5 000 soldater och var hemmabas för Augustian Legion.

National Roman Legion Museum

Mar_144

År 75 började romarna bygga ett fort i Caerleon. Idag visas lämningarna i museet som kom till redan i mitten av 1800-talet, men är moderniserat sedan dess. Det visas hur man levde här under romartiden, hur man slogs, hedrades och dog här. Här finns också en romersk trädgård. Museér är beläget inne i det som finns kvar av själva fortet…

?????????? ??????????

…på museét driver man också forskning, konserverar och har hand om de ca ½ miljon föremål från romartiden i och runt Caerleon. Man har också separatutställningar, föredrag och ordnar workshops för alla åldrar.

Igen, tyvärr, var det fotoförbud för publicering därinne. Egentligen ska man väl strunta i det, men det irriterar mig! Vill man fota måste man fylla i massa papper och skicka dem med snigelpost till en myndighet. Ville de inte ha reklam, slipper de! Om ni kommer till Caerleon behöver ni heller inte gå in på muséet, för så himla bra är det inte!

WALES UNDER ROMARTIDEN repris

Romartiden i Wales började år 48 med en militär invasion av romarna. Man räknar med att hela landet var ockuperat år 78 och lämnades av romarna på 300-talet. Man brukar datera det till år 383, men det skedde gradvis i olika regioner.

För romarna var Wales intressant p g a rika fyndigheter av bl a guld, koppar och bly. Militären var i kontroll av utgrävningarna eftersom fyndigheterna tillhörde kejsaren. Man utvann allt man fann och övergav sedan området när gruvorna var tömda.

Däremot fanns ingen större produktion av varor eller exporthandel i Wales, utan detta skedde i den sydöstra delen av Storbritannien.

Romarna byggde bl a också många vägar, idag kallade Roman Roads, över hela Storbritannien. Man kan enkelt finna dessa på dagens kartor, alltid raka vägar. Romarna gjorde inga svängar på sina vägar. Var det en kulle ivägen, gick man rakt över den istället för att som ofta gjordes senare, gå runt kullen.

Man byggde också s k Castrum, en byggnad som användes för militärt försvar. Vanligtvis fyrkantigt hus med ingång på mitten vid var vägg. Ordet kastell kommer från Castrum.

Så även romerska Villas, d v s stora lanthus eller herrgårdar. Villa suburbana = stort privathus. Villa rustica = stor jordbruksfastighet. Bl a fanns dessa nära Caerwent och Blestium (=dagens Monmouth, min hemstad).

Däremot bygge man egentligen inga Hill Forts (fästningar uppe på kullar), men använde de som redan fanns när man kom till området.

Vill ni veta mer om romarna i Wales läs Caerwent.

Mer om Caerleon samhälle kommer senare!

VECKANS WALESISKA ORD

Photo3662

Ha en trevlig helg!

Här har vi Bankholiday Weekend, så det blir en extra dag av ledighet för många.

Här kan du läsa mer om Bankholiday!

 

 

 

 

Detta inlägg publicerades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

88 kommentarer till CAERLEON 1

  1. Franska Fikon skriver:

    Oj, det var verkligen superintressant att läsa om. Min sevärdhetslista i Wales börjar bli ganska lång, tack vare dig Lena! Ha en skön helg! Själv ska jag cykla på Ven tillsammans med goda vänner. Kram

  2. Else-Marie Lundström skriver:

    Väldigt intressant. En del blir man imponerad av som baden och golvvärmen, men deras underhållning, kan man vara utan. Ha en bra helg. Kram

  3. Aaa skriver:

    Vad intressant. Vi håller på att se den gamla filmen Cleopatra, och för att hänga med var jag tvungen att repetera lite historia från den romerska tiden.

  4. åsa i åsele skriver:

    Wales verkar vara en plats med historien i välbehåll.

    Tack för Din förståelse då det gäller Japp 🙂 godis, speciellt choklad är gott 🙂

  5. TantGlad skriver:

    Tack för intressant läsning till spännande bilder.
    Ha en jättefin pingst nu.
    Pingstkram.

  6. Gitsan skriver:

    Så intressant! Det får mig att fundera på vad som gömmer sig några meter under markytan. Just här där vi bor är det nog gammal sjöbotten, men på andra ställen finns det nog mycket intressant.

  7. sockenvagenssota skriver:

    Så läcker amfiteatern är än i dag! Önskar dig en fin pingsthelgen!

  8. Znogge skriver:

    Vilket spännande museum! Tänk ändå vad människan kunde åstadkomma redan då!

    Glad Pingst 🙂

  9. skåningen skriver:

    Det där i simbassängen var häftigt!!……………………………. Maten,vinet och sällskapet var toppen. Kram!

  10. Comsi Comsa skriver:

    Jag är nästan mållös, helt fantastiskt. Otrolig vad människan åstadkom på den tiden, jag trodde människan utvecklades, men det kanske är tvärtemot, hi hi…. 🙂

    Kramen ♥

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det är helt fantastiskt vad de kunde! Och vad kan vi? Bygga hus på 1960-talet för att sedan riva dem efter 50 år för de ät dåligt byggda?!?!
      Ja, man undrar!
      Ja en fin pingst!

  11. bia skriver:

    Man får mycket information från olika ställen på din blogg ;))…alltid kul 😉
    Jag har visat bilder från min loppis i tidigare inlägg för ett tag sedan ;)…men eftersom jag tog några bilder i går, så kommer det nog några framöver också….det är en liten loppis här på gården;)…i morgon ska jag ha öppet. tänkte ha det idag men det var så dåligt väder här mitt på dagen…nu skiner dock solen,men det blåååser !
    Trevlig pingst helg!
    Kram

  12. Gilla skriver:

    Det var så spännande att få läsa lite mer om romarrikets utbredning. Du är ju den perfekta guiden för sånt. Ju äldre jag blir desto mer gillar jag att se och att läsa om forna tider.

    I Kos stad finns det också en amfiteater. Den är rätt nyrenoverad. Så är det spännande att se de romerska baden där. De är ju bara lämningar numer. Men man har jobbat på att få det se bra ut för gästande.

    Så synd att du inte fick fota var du ville. Det hade varit trevligt att få se hur det egentligen ser ut.

    Kram/Gilla

  13. Decdia skriver:

    Det såg ut att vara ett riktigt intressant museum!
    Här är det storhelg hela helgen så det blir extra betalt i tre hela nätter. 🙂

  14. Ami skriver:

    Verkar vara ett jätteintressant museum! Kul att du visade oss det 🙂
    Ha en fin helg!

  15. Ama de casa skriver:

    Häftigt ställe! 🙂

  16. Anna/notonmusic skriver:

    Spännande inlägg, trist när man inte får fotografera. Det blir ju en helt annan berättelse när det blir bilder till, eller hur? Man kan undra vilka lämningar det kommer att bli efter våra badhus 🙂 Ha en fin fortsatt bankholiday helg Lena 🙂

  17. Då är du ledig imorgon också, så skönt.
    Ha en fin söndag
    Kramar/AM

  18. Anders och Lena skriver:

    Vad jag lär mig. Visserligen visste jag ju att romarna varit i Storbritannien, men jag hade nog tänkt mig Bath och en och annan akvedukt. Men detta är ju avsevärt mycket mer. Jättekul!

    Hälsningar,
    Lena från Postgårdsromantik

  19. Petra skriver:

    Hej och tack för titten hos mig. Vad roligt att titta in hos en ”svensk i utlandet”. Roligt med historia. Fina bilder. Här tittar jag in flera gånger 🙂
    Ha en skön söndag.
    Kram Petra

  20. Intressant att få lära sig att det finns utgrävningar från romersk tid också i Wales! Fina bilder!

  21. Gilla skriver:

    Sv: Visst var det roligt att Måns vann i Melodifestivalen. Jag satt uppe sent, till resultatet visades.

    Kram/Gilla

  22. Agneta skriver:

    Tack för alla fantastiska tips om vad som finns i Wales, det verkar mycket intressant! Jag har listor här i datorn för olika sevärdheter och den fylls ständigt på, mest från dig!
    Och så har du varit i kanelbullens gamla land under det som ska vara den finaste tiden. Lite kallt och grått i år, i alla fall här på västkusten, men det blir bättre framöver, får vi hoppas!
    Agneta kram

    • Lena i Wales skriver:

      Vad roligt att jag kan inspirera dej, det är lite av mitt mål!
      Det var inte så bra väder när jag var i Sverige, men det var ju inte för det goda vädret jag kom!
      Ha det bra!

  23. Veiken skriver:

    Otroligt intressant och ruskigt! Det var inga dunungar som var ute och härjade i Europa på den tiden.
    Jag har för mig att vi såg ett liknande bad med golvvärme på Massadaklippan. Romarna var byggherrar även där!
    Det är fantastiskt så väl mycket har bevarats genom tidens gång! 🙂

  24. Spanaren skriver:

    Så kul att du hittade min blogg via Badtanten *glad*
    Jättekul att du också ville orda om bilden.
    Verkligen ett intressant inlägg plus fina bilder/ kram

    Ps Hoppas att du vill titta in igen till min blogg 🙂

  25. Tomtan skriver:

    Härlig historielektion!

  26. Jessica skriver:

    Hej hoppas din pingst varit fin ♥ här blev det grillning igår,o tänk att äntligen lite värme kommit 🙂 säger som jag brukar!kul att läsa dina inlägg )kram Jessica

  27. Vissa museer är onekligen mer intressanta än andra. Men så beror det ju på hur de beskrivs också. Du gör det verkligen på ett lockande sätt! Tack för ännu ett bra tips.

  28. Hannis skriver:

    Så oerhört intressant! Historian är så viktig och dessutom spännande.
    Som att åka in i en annan värld en stund.

    Ha en fin dag// Hannis

  29. Det här var riktigt intressant! En riktig historielektion! Tack, nu har jag lärt mig en hel del!
    Ha det gott!

  30. Tänk att det finns kvar!

  31. Ditte skriver:

    Tack! Nu har jag fått ta del av dina gedigna kunskaper igen och jag läser och begrundar och försöker komma ihår. Skulle helt klart behöva en repris av mycket och hoppas den kan ske på plats.
    Wales finns ju med på min lista.
    Härliga bilder och så bra förklarat! En utmärkt historielektion.

  32. wiolettan skriver:

    Mycket intressant och lärorikt. Fick veta mycket som jag inte hade en aning om. Bilderna sa också mycket.
    Fotoförbud brukar det vara ibland på museum och liknande och jag blir ledsen varje gång. Kan förstå om det är äldre föremål som inte tål kamerablixtar, men annars, nej.
    Provade du soldatens hatt och hjälm?
    Ha en finfin dag och kram från mig.

  33. Skruttmärtha skriver:

    Tack för din fina berättelse och alla fina foton. Så kul att läsa om.
    Tack, kul att göra kort och det är alltid uppskattat av den som får ett. Vad är det för kort som du gör?
    Stenåldersbrödet kan jag rekommendera, det var götteligöttgött.
    Kram

  34. Barbro S skriver:

    Hej Lena. har du saknat mig? Näh :), men jag har faktiskt saknat dina kommentarer. Helt plötsligt hittar jag dina kommentarer märkt med ”misstänkt spam” hos blogg.se. Helknäppt, två till också som jag har haft stort utbyte med. Nu ska jag i alla fall försöka hinna ifatt och läsa det du skriver. Ha det så gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Hej! Ja, du har varit borta ett tag.
      Vad konstigt! Liknande har hänt mej med vissa kommentarer. Dels har de legat som skräppost i mina mail och dels under kommentarer.
      Trevligt att du är tillbaka hos mej!

  35. Golvvärme för tvåtusen år sedan. 🙂 Som alltid finns det mycket spännande att läsa och se hos fröken Lena. kram Bosse Elev

  36. GladiGrönt skriver:

    Vad spännande med den romerska historien i Wales. Romarna var duktiga att bygga dom också. /Monica

  37. Monica skriver:

    Det är väldigt intressant med romartidens historia och historia över huvud taget. Storbritannien har fantastiskt mycket för oss att se och uppleva och det tas om hand så professionellt på alla sätt. Det här var jätteintressant som du visar och berättar, det är fascinerande vilka kunskaper som fanns och visst undrar man (jag) ibland om utvecklingen går bakåt. Det fanns sådana kunskaper som kanske gått förlorade i dag. Vikingatiden är också väldigt intressant med allt fantastiskt som vi kan se i Storbritannien från den tiden. Och detta från dina trakter får jag lust att besöka också. Ha en fortsatt fin vecka!

  38. Annika skriver:

    Så spännande. Tänk att allt detta ändå finns kvar så vi får en inblick hur de levde då. De var verkligen påhittiga och duktiga utan en massa tekniska prylar. Tack för föreläsningen.
    Kram

  39. Vilket intressant ställe. Tänk vad mycket de grävt fram. Fräckt det där med att de redan då hade golvvärme!

  40. steel city anna skriver:

    Vilket fint museum! Dit skulle jag garna aka. Visst ar det spannande med alla minnen fran romartiden. Vi har nagra vagar from Sheffield ut i Peak District fran romarna. Tack for intressant inlagg!

  41. Christina skriver:

    Ha en trevlig dag du också ❤
    Kram

  42. Anna Johansson skriver:

    Hade missat det här inlägget helt! Vad intressant läsning! Tack igen Lena!

  43. Sandra skriver:

    Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig ett tag utomlands… så häftigt och roligt! Jag bodde i Chicago i fyra år, jag ångrar inte en minut av dom åren!
    Så fint att anordna och öppna upp sin trädgård för en liten peng 😉 fint med välgörenhet

    Kram och tack för titten hos mig
    Sandra

  44. Pingback: CAERLEON 2 | Lena i Wales

  45. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2015 JANUARI – JUNI | Lena i Wales

Lämna en kommentar