CONWY 4, ett 1500-talshus och ETT TEATERBESÖK

Conwy 4

Här kan du läsa Conwy 1, Conwy 2 och Conwy 3

Plas Mawr, ett 1500-tals hus

DSCN8059

Plas Mawr är en stor byggnad mitt inne i Conwys stadskärna. Plas betyder palats eller herrgård och mawr betyde stort, alltså betyder Plas Mawr det stora huset.

Huset är byggt 1576-85 i Elizabethian stil. Drottning Elizabeth I levde 1533 till 1603 och var dotter till Henry VIII.

Förste ägaren var Robert Wynn, en rik man från en känd Conwyfamilj.

Kostnaden för byggandet var på den tiden den enorma summan av £ 800.

Wynn var välkänd för sin gästfrihet och många mottagningar och fester hölls i huset under hans tid.

 

DSCN8125

I stora salen på entréplanet var det uppdukat för en medeltida middag och de blyinfattade stora fönstret var verkligen vackert…

DSCN8123

…i matsalen finns också denna annorlunda öppna spis och vackra tak…

DSCN8126

…kanske var också en av gästerna ett barn. Tyckte denna höga barnstol var så gullig…

DSCN8130

…i det närbelägna köket fanns denna stora öppna spis för matlagning och…

DSCN8128

…i taket över bordet hänger skafferiet för säd och bröd. Detta för att alla råttor och möss skulle ha svårare för att kom åt det.  Denna ”låda” kan hissas upp och ner när man behöver något från den…

DSCN8137

…det finns gott om öppna spisar och på denna kan man läsa initialerna E R, Elizabeth Regina och detta kommer förstås från drottning Elizabeth I som jag skriver om ovan…

DSCN8166

…sovrummen är alltid intressanta, speciellt damernas. Den vackra himmelsängen ser romantisk ut, men det var inte av romantiska skäl man skapade himmelsängar. Det var för att slippa få alla råttor, möss och insekter trillande ner i sängen när man sov…

DSCN8164

…denna stol var vacker, men vad är det för låda som står framför? Jo, trots många öppna spisar var det inte alltid varmt i rummen, så i en liten kruka inne i lådan lade man glödanade kol. När damerna sedan satte sig ner lät de klänningen falla över dennan box och det blev varmt under klänningen. Sedan var det bara att hoppas på att klänningen inte skulle fatta eld!…

DSCN8159

…och så till det kanske viktigaste i huset, avträdet. En bänk med ett hål, enkelt!!!…

DSCN8146

…bakom huset finns också denna privata trädgård där man odlade nyttoväxter.

Efter Wynns död kom huset att användas för olika ändamål, bl a bostad, lager och skola.

1993 tog Cadw, en statlig walesisk organisation som tar hand om gamla byggnader, över skötseln av huset och idag är den öppen för allmänheten.

Teaterbesök

DSCN6312

I förra veckan var några väninnor och jag på teaterbesök i min hemstad Monmouth…

DSCN8558

…bara att komma in teatern är en upplevelse…

DSCN8553

…vacker inredning i mörkt rött.

Vi såg farsen Relatively Speaking, en uppsättning av lokal amatörer. Mycket rolig fars och bra aktörer…

DSCN8560

…på vägen in stannar man förstås till i baren och köper en liten flaska vin med ett plastglas därtill och tar sedan med sig det in i teaterlokalen.

Mer från Savoy Teater kommer någon gång senare!

Bank Holiday

Detta veckoslut är det Bank Holiday igen, alltså är måndagen helgdag. En Bank Holiday brukar ägnas åt att vandra omkring under ett paraply och däremellan stå i ständiga köer i trafiken. Bank Holiday till trots spår vädermänniskorna ganska bra väder, däremot är nog köerna varken färre eller kortare.

Ha en trevlig weekend!

Detta inlägg publicerades i Besökta platser, Historia, Monmouth. Bokmärk permalänken.

86 kommentarer till CONWY 4, ett 1500-talshus och ETT TEATERBESÖK

  1. Yvonne Staf skriver:

    Plas Mawr! Vilket fint hus och så välbevarat! Där skulle jag kunna spendera lång tid på att studera detaljer och resa bakåt i tiden. Tänk att laga mat över öppen eld åt väldigt många människor! Och teatern! Hoppas du och dina väninnor hade en underhållande stund i den fina miljön! Ha en härlig långhelg!

  2. FREEDOMtravel skriver:

    Waow vilket vackert och välbevarat hus! Jag älskar att besöka såna där gamla hus,imponeras av designen och försöka föreställa mig hur det var på tiden då det begav sig 😉

  3. Christina skriver:

    Tjusigt med såväl referens till kungligheter som teater. Att gå på teater är bara så himla fint!

    Kram och trevlig helg!
    Christina

  4. skåningen skriver:

    Häftig ben/fotvärmare!
    Sv:……Det var första gången jag spelade poker.
    Men nån gång ska vara den första!
    ha en bra dag!
    Kram!

  5. Comsi Comsa skriver:

    Wow vilket hus, med så mycket att berätta.
    Såg du ingen fluga på väggen där? 😀

    Kram och en fin lördag ♥

  6. torrebloggen skriver:

    Vilket mysigt hus, där skulle det vara spännande att gå runt och titta!
    Gillade skafferilådan och lådvärmaren, smart idé!
    Trevlig helg!
    Kram!

  7. Köket var verkligen häftigt! Det är så man skulle vilja ha det. Ändra tills det ska städas och användas, alltså. De öppna spisarna som är så stora att man kan stå i dem är verkligen makalösa.

  8. åsa i åsele skriver:

    Spännande hus, så välbevarat, gillar ju den öppna spisen med sin annorlunda utsmyckning och barnstolen, att sitta över glödande kol med dåtidens klänningar var lite farligt ur brandsynpunkt.
    Har aldrig tänkt att de romantiska sänghimlarna berodde på nått praktiskt…

  9. Znogge skriver:

    Jag bara älskar att besöka den sortens hur och se hur människor levde förr. Så spännande och roligt att det är så väl bevarat. Att sänghimlar fyllde den funktionen hade jag ingen aning om!

    Trevlig lördag 😀

  10. Gilla skriver:

    Så roligt att få sig lite historia till livs. Den Elisabethanska eran verkar varit intressant.
    Oftast är ju teaterlokaler verkligen vackra. Den här gör inget undantag på det. Och tänk, att man får ta med sig vin in i lokalerna. Man bör väl vara nykter, för att kunna avnjuta spelet.
    Sv: Bertil Walliens glaskonst är nåt av det finaste man kan tänka sig. Vi var SÅ glada att vi kunde se den ”live”.
    Det var jag, som köpte budapestarna och jag tänkte just att du skulle kommentera det. Hihi!

    Kram/Gilla

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du också gillar historia!
      Man kan köpa vin och ett glas gör ingen större skillnad, tror jag.
      Roligt att du vet vad jag gillar i din blogg, hi,hi!!!

  11. Karin skriver:

    Vilka underbara miljöer du visar! Och den där barnstolen… To die for!
    Och himmelssäng som motmedel mot nedfallande spindlar, mm är ju ett strålande inredningstips!

  12. Ama de casa skriver:

    Åh vad länge sen det var som jag var på teater! Förr om åren gick vi rätt mycket, faktiskt. När det kom besökare till Stockholm från Norrland så var det ett mycket populärt nöje 🙂

  13. Ja tänk att folk kunde leva så förr. Välvårdat och intressant museum.
    Trevlig helg!

  14. Karin Eklund skriver:

    Jag har suttit här och ”smakat” på ordet mawr….Plas mawr och jag kan ju nästan walesiska nu, känns det som.;) Nej, jag tänker egentligen på den unge man från Wales som gästade min familj för många år sedan och jag minns hur svårt det var att förstå allt han sade även om han påstod att han talade engelska. Men nu vet jag att han talade walesiska för han sade faktiskt mawr nu och då i olika sammanhang.
    Tack för titten in där och också på teatern. Härliga bilder.
    Mycket intressant allting!
    Ha det gott!

  15. Inger skriver:

    Intressant med den glödande kolen. Ha en fin dag i morgon!
    Kram

  16. Lanclin skriver:

    Gamla kök utan elektricitet är fascinerande. Det är spännande att tänka sig hur allt från förvaring av matvaror till tillagning gick till helt utan el! Känns helt omöjligt för oss nutida men bevisligen helt genomförbart 🙂

  17. Lisbeth Rosén skriver:

    Tänk så många vackra gamla hus ni har! Vi har Torpa Stenhus som vi är stolta över, fast det klart lika vackert som det du visade nu kanske det inte är. Teatersalongen är verkligen fin.
    Kram

  18. Anita skriver:

    Plas Mawr är så intressant att se, speciellt gillar jag köket … och trädgården förstås 🙂 Fast själv skulle jag aldrig ha vågat låta klänningen falla ner över en låda med glödande kol … skulle kunna blir lite väl varmt 😉 Kul med teaterbesöket och roligt att ni får ta med er drycken in i salongen.

    Ha en fortsatt fin helg!
    /Anita

  19. Märtha skriver:

    Skafferi under taket låter verkligt bra – möbler som används sällan kunde ju också dras upp, det vore genialt. Skönhetsvärdet uttalar jag mig inte om. ¤¤¤ I Helsingfors finns också Savoy-teater, fungerar mest som scen för olika underhållningsgenrer. Den berömda Alvar Aalto-vasen med speciell design heter egentligen Savoy, torde vara skapad när teatern renoverades (byggdes) – måste kolla!

  20. Märtha skriver:

    Savoy – restaurang eller teater… Scen finns, den har renoveats yterligare sen jag senast besökte. Vasen skapades av Alvar Aalto och hustrun Aino när de inredde just denna Svaoy 1936, och vasen visades på världsutställningen i Paris 1937. Finns i någon storlek och form i sgs varje finländskt hem. En liten här i huset fungerar som behållare för diverse träflöjter…

  21. Barbro S skriver:

    Så spännande och fint hus. Intressant med alla fiffiga lösningar och barnstolen är verkligen jättesöt. Himmelsängen blev lite avromantiserad :). Ha en skön helg!

  22. Intressant att gå husesyn i en så gammal byggnad!
    Ha det bra! Här är vädergudarna fortsatt på dåligt humör, inte mycket till sommar.

  23. Vilken fin herrgård! Har visserligen varit i Conwys – jag tror t.o.m- att vi övernattade där på en av resorna – men inte varit i det stora huset!
    Tur att ni får sol i morgon, här trodde vi att vi skulle få regn natten som var och idag. Det kom två droppar i går kväll och likadant idag. Gav inte ens utslag i vattenmätaren. Så i morgon måste jag nog vattna både här och där trots bevattningsförbudet. Orkar inte släpa omkring vattenkannor till allt.
    KRAM
    Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Vad kul att du varit i Conwy! Plas Mawr får ni ta nästa gång!
      Vi har haft en underbart vacker dag med sol idag. Så härligt. Har njutit av mina blommor och av min utsikt.
      Kör du på med vatten om det behövs!!
      Ha det bra!

  24. TantGlad skriver:

    Tänk så mycket nytt man lär sig då man läser bloggar. Visste inte att det var därför man hade en himmelsäng. Men nu vet jag mer om både det ena och andra.

    Tack för superintressant guidning.

    Kram.

  25. Agneta skriver:

    Vackert och kul med teater! Det går inte jag på alltför ofta numera, men konserter går jag på.
    Varför heter det Bank holiday! Just ordet ”bank” tänker jag på. Syftar det på bank som i sparbank eller är det något annan bank man tänkt på?
    Ha så gott på lediga dagen! Kramar

    • Lena i Wales skriver:

      Jag går inte heller ofta på teater eftersom jag bara somnar så fort det börjar, men den här gången klarade jag det!!!!
      Bank Holiday kommer sig av att bankerna (där de förr hade pengar, idag vet jag inte vad?!??!) var stängda denna dag, vilket följdes av kontor, fabriker mm.
      Ha det bra!

  26. barabrittiskt skriver:

    Vackert hus. Ja jag bara måste stanna i Conwy nästa gång jag är där uppe.

  27. Anni skriver:

    Väljer man inte Pimm’s i glaset på teatern, eller är det bara i ”finare” salonger? Jag minns hur fascinerad jag var över glassförsäljarna som kom i i teatersalongerna i pausen första gången jag var med om det. Minns också hur man fick röka i biosalongen. Konstigt, tyckte man som svensk.

  28. Har du ”egen” teater i din hemstad. Låter mysigt. Häftigt hus. Tänk att bo i ett hus från 1500-talet. Moderniserat tack. Alltså. Jag kommer aldrig att förknippa himmelsäng med romantik i fortsättningen. 🙂 I natt kommer jag att drömma mardrömmar och elefanter, möss och andra småkryp som kommer att … Kram Bosse

  29. Tomtan skriver:

    Låter lite spännande med glödande kol under kjolen. Men det var säkert skönt 😀

  30. Decdia skriver:

    Kul med gammal fakta, som det där med lössen och mössen. 🙂

  31. Franska Fikon skriver:

    Så mycket roligt man får lära sig i din blogg. Tack för det!

  32. Days by Johanna skriver:

    Kul läsning och fina bilder. 🙂

  33. Steel city anna skriver:

    Underbart 1500-talshus! Så fiffigt med kol under klänningen 🙂

    Ja idag är det lite sådär halvdåligt väder. Förra bank holiday var det också regn.

  34. Åh, så mycket intressant du bjuder på! Det där med himmelssängen hade jag inte ANING om. Tänk vad många smarta lösningar man hade även i övrigt. Hoppas du haft en fin helg och får en bra vecka!

  35. Marit skriver:

    Så spennende med et så gammelt hus! Elizabeth 1 har jeg lest og sett mange filmer om. Anne Boylen var hennes mor, og henne gikk det jo ikke så bra med 😉

    Ha det fint!

  36. Carina skriver:

    Nu har jag bläddrat och läst. En härlig mix av trädgård, intressanta besök och livet på det walesiska landet. 40 år efter – ja det tror jag säkert i många delar på gott och ont. Tänk om National Trust inte hade bildats??!? Undrar vad som hade hänt med alla dessa stora, fantastiska byggnader och trädgårdar som familjerna inte hade råd att ha kvar… Besökte några underbara ställen i Cornwall och Devon förra sommaren.

    Ha det gott! Carina

  37. Linda skriver:

    Hej!

    Så roligt. Bilderna från Plas Mawr påminner om slottet där jag jobbade som guide när jag var yngre. Lika, trots att det är olika länder. Tidsepoken stämmer dock rätt bra.

    Kram
    Linda

  38. Steve skriver:

    Det är ett nöje att se hur väl gamla byggnader och miljöer tas om hand i dina hemtrakter.

  39. sockenvagenssota skriver:

    Vilken mysig miljö! Och teater, det var år och dag sedan sist, men nu fick du mig sugen… KRAMAR ❤

  40. Biggeros skriver:

    Vilket underbart hus. Jag gillar verkligen dessa historiska hus. Att få se hur de levde just då. Intressant inlägg från Plas Mawr. Teatersalongen ska bli intressant att få se mer av. Kram

  41. Trevlig lite värmekista att ha under kjolen. Vad hade herrarna? Angående torrdass kan jag bekänna att vattenklosetten hamnar högt på min topplista över världens alla uppfinningar.

  42. Veiken skriver:

    Allt var inte bättre förr, men jag är glad över att mycket sparas för eftervärlden! Mycket intressant att kika in i gamla hus och herresäten. Jag är glad att jag inte levde då…

  43. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2016 januari – juni | Lena i Wales

Lämna en kommentar