CONWY 1, GARDEN CENTRE BESÖK och EN UTMANING

Conwy 1

 

DSCN8099

Conwy är en liten stad vid havet med ca 15 000 invånare i norra Wales…

 

DSCN8051

…staden är muromgärdad och fästningen är del av stadsmuren.

En väldigt mysig och gullig stad och därmed också en turistisk stad. För det är ju så, att är något vackert och värt att se, ja, då vill ju alla komma dit och det blir turistiskt. Det där med att finna det genuina och inte så turistiska ställena som många är på jakt efter är inte lätt idag. Allt är redan upptäckt av någon annan och med dagens snabba kommunikationer tar sig människor snabbt från plats till plats.

Även om Wales är glest befolkat i jämförelse med England så är det inte mer än ca en och en halv timma från Manchester och Liverpool och dess förorter med tillsammans drygt 3 milj invånare, en tredjedel av Sveriges befolkning. Så det är populärt även för dagsutflykter…

 

DSCN8050

…från parkeringen utanför muren tar man sig genom denna port in till den lilla staden och om den kommer mer senare!

Besök i Garden Centre 8 maj 2016

DSCN8442

Att åka till ett Garden Centre är det stora söndagsnöjet här i UK. Vi har restriktioner för öppethållande av affärer på söndagar här i Wales, samma som i England. Skottland och Nordirland har sina egna lagar vad gäller detta. Här får affärer hålla öppet max 6 timmar och det brukar oftast vara mellan kl 10 och kl 16. Vissa mindre affärer får ha öppet längre. Detta är väldigt komplicerat och beror bl a på hur stor affärsyta man har. T ex bensinmackar, som här liksom i Sverige också säljer livsmedel, får ha öppet längre…

DSCN8443

…det var i alla fall påtryckningar från Garden Centre som gjorde att man över huvudtaget fick börja öppna på söndagar. Detta ämne har diskuterats igen, att släppa öppettiderna fira, men det gick inte igenom i parlamentet, så fortfarande gäller de gamla komplicerade reglerna. Men som vanlig, varför göra det enkelt, när man kan göra det svårt!..

DSCN8446

…i alla fall så besökte jag mitt Garden Centre strax utanför Monmouth i söndags. Här har man växter som huvudsak och inte prylar som de flesta andra har. Många liknar mest en presentaffär med växter. Här finns inga grejer bara det som tillhör trädgården, växter, utemöbler, ornament, redskap m m. Och så ett café förstås!…

DSCN8451

…javisst växer det palmer i UK…

DSCN8452

…liksom fikonträd…

DSCN8453

…här kan man också köpa Monkey Puzzle Tree…

DSCF7446

…så här ser det ut efter många år!!

Monkey Puzzle Tree  (repris)

Latinska namnet Araucaria araucana.
Kallas på svenska för Brödgran eller Apträd.
Det är ett slags barrträd med mycket vassa spröt och är grönt hela året runt. Vanligt som prydnadsträd i många brittiska trädgårdar. Det kommer ursprungligen från Chile och Argentina och kan bli upp till 30 m högt.
Konstigt namn på ett träd som kommer från ett område där man inte har apor!! Ursprunget till namnet sägs vara att i mitten av 1800-talet, då trädet fortfarande var väldigt ovanligt i UK, var det en man som sa: ”It would puzzle a monkey to climb that” ( Det vore ett bekymmer för en apa att klättra upp i det).
Vi har haft ett apträd i vår trädgård, men såg oss tyvärr tvugna att såga ner det p g a att det började bli allt för stort.
Vackert, men mycket vasst!! Aj, aj!!!

Tillbaka till Garden Centre, vad köpte jag? Ja, det får ni veta på lördag, då det också kommer lite bilder från min trädgård!

En utmaning

May_459

Denna utmaning har jag gjort förrut, men jag ger inte upp!!!

May_449

Vad gäller då det hela????

Jo, att samla in pengar för bröstcancer genom att göra ett Afternoon Tea Party för grannar och vänner!!! Mina tre väninnor och jag ska göra ett nytt party i slutet av juni!!!

Förra året fick vi  in £ 230, ca 3 000 SEK för bröstcancer och våra vänner och grannar fick en trevlig eftermiddag!

Tänk till om ni kan göra något för någon välgörenhet som ligger er nära om hjärtat. Vilken spelar ingen roll och inte heller vad ni gör, bara ni gör något! Kanske visa upp er trädgård mot en liten summa? Eller arrrangerar en tipspromenad? Eller en vinprovning?

Det är inte bara att samla in pengar som är vikitgt, utan att också ge människor en stund av trevlig gemenskap!

Läs gärna om vårt Strawberry Tea Party 2014 och 2015!

Hoppas genom detta att jag kan ge inspiration till något viktigt!

Detta inlägg publicerades i årstider m m, Besökta platser, Min trädgård, Socialt. Bokmärk permalänken.

74 kommentarer till CONWY 1, GARDEN CENTRE BESÖK och EN UTMANING

  1. Tomtan skriver:

    Att samla in pengar till canserfonden är alltid bra. BAra denna vecka har man nåtts av flera dödsbud, alla orsakad av C……
    Tror att det var full fart å våra växtvarauhus åxå den gågna helgen. Efter gårdagens kalla vindar har nog tron på en sommar lagt sig igen.

  2. åsa i åsele skriver:

    Ni gör det bra som anordnar Afternoon tea för att samla in pengar till cancerfonden.
    Det där ”apträdet” kommer jag ihåg att Du berättat om tidigare,
    kommer just ihåg det pga förklaringen till namnet 🙂

  3. Yvonne Staf skriver:

    Godmorgon Lena!
    Så trevligt med blommor och blader! I Danmark brukar man kalla Monkey Puzzleträdet för Apekattsträd. Var är för vet jag inte när det bara är så enkelt som en Chilegran. Jag har ingen egen trädgård men älskar att gå i Trädgårdsaffärer och drömma om arrangemang i stenpartier och rabatter! Ska bli spännande att se vad du köpte i söndags! Yvonne

  4. Hvor ser det dejligt ud. Flot havecenter og kagebord til en god sag.

    • Lena i Wales skriver:

      Hej Maria! Välkommen till min blogg! Nya inlägg varje onsdag och lördag.
      Wales är så vackert och nu är det så fint i trädgårdarna här.
      Garden Centre är trevliga att gå runt och köpa lite, förstås!
      Vi är stolta för det pengar vi tar in för cancer!
      Ha en fin dag!

  5. Ja, det är verkligen skillnad mot Plantagen och en riktig plantskola! Det senare är det de har här i Spanien och det är så himla mysigt! Hur är plantpriserna hos dig?

    Jag hade en hel del synpunkter på Plantagen. De sålde inte dammduk til trädgården eller ordentlig växtbelysning men de sålde hund. och kattmat? Saker till hästar, leksaker, servetter… VA?! Det kan jag väl köpa på ICA eller Rusta, tyckte jag.Men det tyckte inte de.

    • Lena i Wales skriver:

      Viveros i Spanien är så fina och jag har tidigare skrivit om något besök på ett ställe.
      Plantorna är dyrare här än i Spanien, men vet inte prisläget i Sverige.
      Vissa Garcen Centre här är mer prylaffärer, som jag skrev, men de säjer att de behöver det för att överleva ekonomiskt.
      Ha det bra!

  6. Britt skriver:

    Mycket intressant att läsa. Fin gullig stad. Och Garden Center gillar man ju. Som du säger, är det mycket annat än växter som säljs hos de flesta.
    Att ordna afternoon tea party eller liknande i Sverige, har jag inte hört om än. Men det kommer säkert. Någon ska vara den första. Vi har ju trädgårdsdagar med öppna trädgårdar. Men det brukar inte kosta något = ingen vinst att ge till välgörande ändamål. / Britt

    • Lena i Wales skriver:

      Conwy är så fin och fler inlägg därifrån kommer!
      Vi har flera bra Garden Centre här!
      Synd att ni inte tar lite betalt för välgörenhet, det behövs även i Sverige!

  7. Znogge skriver:

    Det är verkligen ett lovvärt initiativ av er att samla in pengar till Cancerfonden. Alla kan vi göra något och ni har hittat ett bra koncept! Lycka till även i år 😀

    Ha en bra dag!

  8. steel city anna skriver:

    Jag gillar verkligen garden centres! Vi bor nästan granne med ett. Går dit ibland bara för att kolla och få inspiration.

    Det är ganska bra med söndagsöppettiderna tycker jag nu, men det tog ett tag att vänja sej. Söndagar är en dag att umgås. Det gör ju också förvisso att lördagar blir så extremt stressiga för att alla verkligen handlar då. Undviker alltid stan på lördagar.

  9. skåningen skriver:

    Palmer har vi i Skåne också I Trelleborg!..
    SVAR:..Trädgårdsättika är miljövänligt!Kram!

  10. Så mycket härlig trädgårdsinspiration! Det där med max sex timmars öppettid hade jag inte hört om innan.

    Mycket bra initiativ med insamlingen. Hoppas den ger mycket bra resultat!

  11. Strongt att ni vill hjälpa cancerfonden i år också genom att ordna Afternoon Teaparty! Kul att få följa med dig runt i ditt garden cente och se vad som finns där!
    Ha det bra! Här sjunger högsommarvärmen på sista versen, hoppas den återkommer någon mer gång i sommar!

    • Lena i Wales skriver:

      Vi är stolta för vad vi gör med vårt Afternoon Tea!’
      Trevligt att du gillade att få följa med till Garden Centre.
      Ha, ha, ang sommaren. Här har det regnat i tre dagar, men nu på förkvällen skiner solen!

  12. Anita skriver:

    Conwy, där har jag varit. En trevlig stad och jag minns att vi hittade ett ställe där dom hade väldigt god Cream Tea. På ett Garden Centre ska man sälja växter tycker jag så det du var på verkar vara bra. Så är det lite på trädgårdsmässorna här nu för tiden, dom har väldigt mycket annat som inte har med växter att göra, mat, kläder, badkar och annat. Apträd har jag sett många i UK, dom är verkligen speciella.

    Och så tycker jag det är toppen att ni har Afternoon Tea till förmån för cancerfonden i år igen.

    • Lena i Wales skriver:

      Vad kul att du känner igen Conwy!!! Visst är det fint!
      Garden Centre försvara sig med att de måste överleva, även utanför trådgårdssäsong.
      Vi hoppas på många gäster till Afternoon Tea. Svårigheten vi har är att jag bor så knepigt till att det är svårt med parkering, så så många grannar som möjligt är bra!

  13. bia skriver:

    Bra idé där att samla in pengar på ett trevligt sätt till cancerfonden…..och snart har vi hunnit ikapp er i grönskan, hihi…
    Kram bia

    • Lena i Wales skriver:

      Jag tror Sverige snart går ifrån oss med våren:Det börjar tidigt här,men sedan lugnar det ner sig.
      Hopas årets resultat på Afternooon Tea slår förra året!

  14. Gilla skriver:

    Muren runt Conway påminner mig om Visbys ringmur.
    Du har ju läst min blogg, så du förstår väl att jag gillar dina bilder från ditt Garden Center. Jag har ju visat mängder av bilder på sånt, som frodas och växer nu. Var just på ett Garden Center i förrgår och inhandlade flera blommor till balkongen.
    Så gör ni ju rätt, som har Teaparty för att samla pengar till motsvarande Cancerfonden här. Vi gjorde ju på ett annat sätt. Det kan du läsa om HÄR: http://gillalj.blogspot.se/. Vi fick ihop 30000 kronor medan jag var kassör. Det är jag inte längre, eftersom jag själv drabbades i höstas. Men jag har ju blivit helt botad sen dess. Men läs gärna i bloggen, som jag skapade tidigare.

    Kram/Gilla

    • Lena i Wales skriver:

      Det finns likheter med Visby, fast här tror jag muren är ännu längre och man kan gå på långa stycken av den.
      Du visade verkligen fina vår-sommarbilder från södar Sverige.
      Ja, du har verkligen gjort ditt för att samla in pengar! Bra gjort!!!! Vi vet inte vilken av oss som drabbas näst. Varje lite öre räknas!
      Jag är så glad för ditt tillfrisknande!
      Alla som läset Gillas kommentar, gå in på hennes sida och läs!

  15. Prylaropinaler skriver:

    Visst är det härligt att besöka olika trädgårdsanläggningar och olika blomsterhandlare. Man får så många idéer och det känns bara skönt att strosa runt och njuta i stunden. Din utmaning om en tillställning för insamling är klart värd att anta. Tyvärr kan det inte bli för en titt i vår trädgård ha ha…den skulle nog inte gå plus precis. Nä då får det nog bli Afternoon Tea istället det klarar jag nog bättre. Här har varit kanonväder i flera dagar så vi fick en försmak av sommaren. Det var vi värda.
    Kram / RosMarie

  16. Aaa skriver:

    Härlig utmaning!

  17. Inger skriver:

    Men i Conwy var ju jag förra året! Bra idé med din utmaning.
    Kram

  18. wiolettan skriver:

    Jättebra att samla in pengar till ett sådant viktigt ändamål. Bra gjort med din utmaning.
    Som vanligt fina bilder och intressant läsning.
    Så många vackra blommor, träd och till och med palmer. Härligt.
    Vi börjar också få varmt och grönt här.
    Ha det bra och varm kram till dig.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, vi tycker verkligen vi gör något bra och rätt!
      Det glädjer mej att du gillar att läsa min blogg!
      Här här våren stannat upp lite, men vi var ju så långt före er.
      Ha det bra!

  19. Ditte skriver:

    Verkligen lovvärt initiativ att ordna ett ”Afternoon tea Party” för att samla in pengar till förmån för bröstcanser. Jag tror vi alla känne någon som har drabbats just av cancer/eller haft -har det själv och det är fint att kunna bidra på något sätt.
    Jag klurar vidare på hur jag kan hjälpa till.
    Ett ”gardencenter” i GB är ju väldigt speciellt har jag förstått. Minns med stor glädje det vi beökte på vår rundresa med dig som guode i Skottland.
    Helt fantastiskt! Har inte sett liknande vare sig i Sverige eller Spanien.
    Tack för besöket i Conwy, är säker på att jag skulle vilja komma hit. Och givetvis till Wales.
    Spanienhälsningar från mig.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, vi har valt Bröstcancer som insamlingsmål just för att det är så många som drabbas och inte ett ”omdebatterat” ämne. Neutralt, ingen kan tycka något negativt om detta.
      Garden Centre är speciella och på resan du var med tror jag vi stannade i Perth.
      Conwy är trevligt och jag hoppas att du kommer med mej dit någon gång!!!
      Ha det bra i Espana!

  20. Marit skriver:

    De samme lovene gjelder faktisk her i Norge også når det gjelder søndagsåpne butikker. Hagesentere får lov, men lite annet. Diskusjonene har vært mange, og dagens regjering ønsker at alle butikker skal få være åpne. Men etter mange undersøkelser sier folk nei til det, og da forblir det sånn med stengte butikker på søndager. Jeg synes det er herlig å ha en dag i uken som er litt stillere og roligere. Flott hagesenter du viser!

    Ha det godt!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag vet att Norge också har restriktioner, men visste inte att Garden Centre fick ha öppet. Alltid lär man sig något nytt!
      Trevligt att du gillar mina Garden Centrebilder!
      Ha det godt!

  21. Anne-Marie skriver:

    Conway ser charmigt ut tycker jag.
    Intressant att man har så speciella öppettider på söndagar. Har inte hört talas om att det finns i USA.
    Apträd har jag aldrig hört talas om tidigare. Alltid lär man sig något nytt. 🙂
    Lycka till med insamlingen!

    • Lena i Wales skriver:

      Conwy är trevligt och intressant!
      Kyrkan har haft och delvis har, mycket att säja till om, även om det enl lag inte ska var så.
      Apträdet är verkligen annorlunda och lustigt, när man inte sticker sig på det vill säja, hi,hi!!!
      Jag hoppas också att vi drar in bra med pengar! Tack!

  22. HWIT BLOGG skriver:

    Härligt att kika in till dig igen! Lustigt det där med öppettiderna, här är affärerna snart öppna dygnet om ha ha…
    Strawberry tea party låter som en fin och bra idé!
    Önskar dig en glad och solig dag…
    Kram från Titti

    • Lena i Wales skriver:

      Vad kul att du tycker om att besöka min blogg! Jag tycker om att titta in hos dej också!
      Ja, öppettiderna är ett kapitel för sej!
      Strawberry Party är väldigt trevligt och vi hoppas på många gäster.
      Ha det bra!

  23. Ama de casa skriver:

    Vilken jättebra och behjärtansvärd utmaning! Och det ser så himla gott ut också, blir ju win-win av det hela 🙂

  24. Agneta skriver:

    Tycker det låter ganska skönt att man har stängt på helger, men jag är ingen affärsidkare och jag kan ju inte säga att jag inte handlar på helgen, så det är väl som vanligt, man kan se det på många sätt.
    Garden Centret verkade mysigt och det är roligt att gå och botanisera på sådana ställen! Man ser alltid något man vill ha. Dock går väl inte Monkey Puzzle Trees så bra här kan jag tänka. Men i Norge i Bergen hade man ett stort, där är ju milt, men jag tror att det blåste ner i en storm.
    Ja, det är verkligen en god sak att göra denna utmaning, du är duktig! Och gott ser det ut!
    Agneta kram

    • Lena i Wales skriver:

      Nja, här i UK har vi är vi så mycket folk på så liten yta och alla börjar och slutar samtidigt vardagar, 9-5, skolar, kontor, affärer, så det är väldigt jobbig trafiksituatiion här och behöver spridas ut lite. Dessutom är det i idag många andra som behöver jobba söndagar, t ex inom äldrevård. Poliser har ledig när de som mest behövs o s v. Läkare har också stängt helger och det kan ta 8 timmar att vänta på läkare på söndagar, inte bra. Därför har jag svårt för en religiös dags ledighet. Kanske bättre att sprida lite på det!!
      Garden Centre är fantastiskt roliga att strosa i och konstigt nog går man aldrig därifrån tomhänt, ung som från IKEA!!!
      Min väninna utanför Stockholm har försökt med ett Monkey puzzle Tree och än så länge har det fukat, men den är inte högra än ca en halv meter. Men det kan också bli för kallt för den. Inte riktigt gjort för svenskt klimat, men kanske……..
      Hoppas på många gäster!!!

  25. Geddfish skriver:

    Här vet jag att jag kommenterat, men borta är det!
    Nåväl. Jag kan ånyo hälsa från Lizzy på Utsikten caféet på Kinnekulle. Jag var där idag. Och hon berättade, att nyligen hade en annan person kommit dit och hälsat och du hade fått prata med Lizzy i mobilen! 😀
    Världen är liten ibland.
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Ibland kan kommentarer vara svåra att få igenom på många bloggar. Jag försökte i 20 min imorse, men lyckades till slut. Tråkigt!
      Men jag är glad att du kom igenom nu!
      Tack för hälsningen till Lizzie! Ja, det stämmer, jag såg på Facebook att en vän till mig var på caféet och ringde till henne och fick också prata med Lissie. Jättekul när hon får så många hälsningar från mej!!! Man kan ju nästan tror att jag är en kändis, hi,hi!!!
      Ha det bra1

  26. Så intressanta foton säker vacker att se. Inte minst växterna ser så lockande ut. Mitt fikonträd får jag ställa inomhus om vintern.
    Vad kloka funderingar om insamlingen och bra med samarbete när ni är flera.
    God fortsättning!

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du finner min blogg intressant! Tack!
      Här kan fikonträd växa i trädgården och bli riktigt stora, problemet är att de har väldiga rötter och det är inte bra att ha dem nära huset.
      Vi har verkligen roligt när vi utför detta Afternoon Tea, även i förberedandet och den lilla efterfesten!
      Ha det bra!

  27. Verkar vara ett mysigt gardencenter! Gillade den vackra fästningen, den påminner om Bodiam castle i södra England, mitt favoritställe när jag var barn (vi bodde i närheten) Tror att de hade spelat in en Robin Hood-film där så det satte fantasin i rörelse hos en 7-åring. Ha det gott!
    Titti

    • Lena i Wales skriver:

      Det finns flera trevliga Garden Centre här i UK och de är alltid roliga att besöka och få lite inspiration.
      Har inte varit i Bodiam Castle, men blev nyfiken och googlade lite och visst finns det likheter. Verkar som Bodiam har sin vallgrav kvar.
      Visste inte att du bott i södra England. Härligt!
      Ha det bra!

  28. Veiken skriver:

    Jag bryr mig inte så mycket om vilka öppettider butikerna har, bara jag vet när det är öppet.
    Det är bara att lyfta på hatten och önska LYCKA TILL med er insamling till cancerforskningen.

  29. Comsi Comsa skriver:

    Så fint med insamlingen, behövs verkligen. ♥

    Kram ♥

  30. Lycka att plocka blommor i Garden center! 🙂

  31. torrebloggen skriver:

    Intressant att få veta mer om Conwy, det verkar vara en riktigt mysig stad vid havet!
    Kul att få veta hur Monkey Puzzel Tree fick sitt namn.
    Vilken bra idé att anordna ett Afternoon Tea Party för att samla in pengar till bröstcancerforskningen! Lycka till i juni!!!
    Ha en trevlig pingsthelg!
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Conwy är mysig, liten, men har mycket att ge!
      Tack för uppmuntran för vårt Party!
      Oj, är det pingst. Det visste jag inte, uppmärksammas inte här. Bra påminnelse!

  32. Lycka till med årets projekt. Ett mycket viktigt ändamål. Bra att kombinera nytta med nöje.
    Vad bra att ha nära till två storstäder och tvärtom. Manchesterboende och Liverpoolboende kan finna ro på nära håll. Min bästa kompis dotter har bott i en av de städerna. Jag har precis läst ut en psykologisk thriller där en kvinna rymde med bussen till Wales, en liten by. Mycket spännande bok. ”Jag lät dig gå” är den svenska titeln. Kvinnan som skrivit den har jobbat som polis och har ett efternamn som för tankarna till datorvärlden. 🙂
    Tack för ännu ett trevligt blogginlägg. Kul att du vinkade tillbaka till mig. 🙂
    Helgkram Bosse.

  33. Decdia skriver:

    Hoppas att det går bra med din insamling! Det ser väldigt smarrigt ut i alla fall.
    Jag tror Danmark också har en del restriktioner gällande öppettider på helgen, de hade i alla fall det förr.. vet inte om de lättat på det nu.

  34. Pingback: CONWY 2 GB:s minsta hus, MIN TRÄDGÅRD 13 MAJ 2016 och MELODIFESTIVALEN | Lena i Wales

  35. Eva Trillian skriver:

    Gillar verkligen dina Strawberry Tea Party 🙂 Alltid trevligt att kunna samla in till något bra!
    Här är det konfirmationstider och konfirmanderna (mitt jobb att leda dem) får välja vad de själva vill ta upp kollekt till på sin konfirmation. I år har det blivit Cancerfonden och Ronald McDonald House. Cancerfonden fick vi in 4900+ kronor till – känns bra! Ronald nästa vecka!
    Önskar dig en fin helg i, förhoppningsvis, vacker vårväder!

  36. Pingback: CONWY 3, fästningen och stadsmuren, KVINNANS ROLL I UK och MIN TRÄDGÅRD | Lena i Wales

  37. Pingback: CONWY 4, ett 1500-talshus och ETT TEATERBESÖK | Lena i Wales

  38. Pingback: MONMOUTH 4 – War Memorial och BELFAST i NORDIRLAND | Lena i Wales

  39. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2016 januari – juni | Lena i Wales

Lämna en kommentar