MIN TRÄDGÅRD I BÖRJAN AV MAJ 2017 och LOKALA VAL I WALES

Dagens blogginlägg blir om lokala val i Wales och om min vårliga trädgård.

I torsdag var det kommunalval och landskapsval här i delar av UK, bl a hela Wales…

…om man inte poströstat får man gå till en Polling Station, vallokal, vilka finns på flera ställen i byar och städer.

Mitt landskap Monmouthshire förblev konservativt, vilket det länge har varit…

…stadfullmäktige, eller kanske kallas det kommunalfullmäktige, för min stad har inte resultatet kommit fram ännu.

Det som skiljer sig mycket från Sverige är att man i kommunalvalen har många kandidater som är independent, oberoende, alltså inte har en partipolitisk tillhörighet. Detta gör att de kan verka för helt lokala frågor utan tanke på vad ett parti säjer om det. Så det är mer frågan om ett personval än ett politiskt partival.

Jag är svensk medborgare och får därmed rösta till svenska riksdagvalet, men inte i UK:s riksdagsval. Därmemot får jag inte rösta till svenskt landsting eller kommun eftersom jag inte bor i varken något län eller kommun i Sverige. Däremot får jag rösta lokalt här i UK.

Min trädgård i början av maj 2017

Vid denna tiden på året blir det en hel del från naturen och trädgården eftersom det just nu skiljer sig så mycket från Sverige. Vi ligger ca 4-5 veckor före Göteborgstrakten, men snart är Sverige i kapp!

Så detta blir en föraning på vad ni snart har att vänta er!

Förra helgen var vi i ett närbeläget Garden Centre och inhandlade en del växter. För omväxlings skull var vi väldigt organiserade till att börja med och hade tittat i olika växtböcker vad vi vill ha och gjort en lista. Sedan glömde vi listan hemma, men fick med det mesta ändå och lite till…

…i planeringen fanns 6-7  lavendrar som vi ska plantera i sluttningen framför huset. De skulle inte var för höga och de skulle vara olika färger och det blev det också…

…pelagonier stod också på listan. Det blev lite olika färger och former, sammanlagt 12 stycken. Många av förra årets pelagonier hade överlevt vintern i växthuset, där det inte lir köldgrader, men några hade gett upp och behövdes bytas ut…

…lite planter för några krukor i muren blev det också..

…en choisya och några clematis, som inte kom med på bild, var också planerade.

Vad blev det då av det hela?…

…de flesta pelagonierna kom i de blå kruorna bland lite blå katter, blå ekorrar och lite annat blått…

…lavendeln hamnade längst ner i ”lavendelfältet”, behövs ytterligare några. Problemet med en tomt på en sluttning är att det är lite svårtillgängligt på vissa ställen. Tidigare hade vi gräs där, men det är väldigt svårt att klippa, så nu försöker vi med buskar som inte tillåter alltför mycket ogräs att komma igenom. Ljungen är inte planterad ännu, men den kommer att vara längre till höger på samma sluttning…

…lite småväxter blev det för krukan i muren min man byggde förra året…

…några av pelagonerna hamnade i den nu så välkända cykelkorgen som har…

…flyttats till det vi kallar Mediterranean Garden där vi också har ett palmträd i kruka som har övervintrat utomhus hela vintern, men det blev också ett litet…

…nytillskott där. Jag har länge velat ha ett litet bord och stol där för prydnad och kanske att sätta sig ner vid med en kopp te. Av en slump hittade jag vad jag ville ha på tillbakavägen från Garden Centre i Lidl och jag blev verkligen jättenöjd med detta. En liten vas med syrener piggar också upp och välkomnar både gäster och oss själva…

…lite ordning blev det också vid den lilla fiskdammen där vi har 3 guldfiskar som alla överlevt vintern. Mer pelagonier och en ny blå stol, det var nämligen två stolar i paketet…

…i övrigt i trädgården så blommar en del clematis, som här vid bågen och grinden in från stigen bakom huset och…

…bland clematisen finns också en rosenbuske med gula rosor som nu börjar blomma.

Jag vill önska er en riktigt trevlig helg!

Det här inlägget postades i årstider m m, Min trädgård, Socialt. Bokmärk permalänken.

46 kommentarer till MIN TRÄDGÅRD I BÖRJAN AV MAJ 2017 och LOKALA VAL I WALES

  1. seniorvinklat skriver:

    Ja det är val lite varstans i dessa dagar. Några kanske mer intressanta än andra. Din trädgård kan du verkligen vara stolt över. Vilket fantastiskt klimat det verkar vara där. Få både guldfiskar och palmer att överleva vintern! Jag förbereder mig också med en lista till plantskolan, men brukar komma hem med mycket annat. Man blir så fascinerad av alla växter. Undrar vilka färger på lavendeln du planterade, var det olika blå nyanser eller finns det i fler färger? Trevlig helg önskar Eva på Ekerö

    • Lena i Wales skriver:

      Här växer palmträd längskusten och fikonträd i min närhet.
      Lavendeln var vita/rosa och mörklila. Gillar att blanda lavendeln.
      Trevlig helg till dej också!

  2. Märtha skriver:

    På ett sätt känns det skönt att de tiderna är framför oss… NU har vi upplevt första natten utan minusgrader, men det här var endast ett tillfälligt avbräck. Minusgraderna kommer igen, nästa natt… Min skepnad Runda Rabattkryparen försöker vara igång några timmar varje dag, och visst är det trevligt att konstatera att det finns liv, men smått… Man borde vara nomad och starta i Sydspanien, resa lite norrut vecka för vecka… Ha det gott!

  3. man kan inte ha för många sittplatser i en trädgård – jag går runt huset beroende av väder och sol. 🙂

  4. Marina skriver:

    Den varianten, att vara politiskt obunden och därmed kunna genomföra lokala förändringar låter som en ypperlig variant.

  5. Marit Sønstebø skriver:

    Så mye flott du har kjøpt! Fine blå krukker også. Jeg har også noen av de, for blått passer så godt i hagen. I går så vi på tv på Hinterland, og da tenkte jeg på deg 🙂
    God helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det blev ett bra inköp.
      Liker mina blå krukker.
      Vad nydigit det hörs att du tänkter på mej när Wales dyker upp. Tänkte mycket på dej när jag var ute med min norska grupp från din stad.

  6. wiolettan skriver:

    Lite annorlunda emot i Sverige. Politiskt obunden, låter som en lustig idé. Bra kanske att det bara är i kommunalvalen det är så.
    Otroligt fina bilder av din vackra trädgård. Så nu har du gjort vårfint. Tänk vad det ska blomma i sommar.
    Trevlig helg.
    Kram!

  7. torrebloggen skriver:

    Intressant det du skrev om, att själva kommunvalet bara är en fråga om ett personval än ett politiskt partival. Härliga bilder från din trädgård!
    Vi hade rena rama Spanienvädret här hemma igår, sol och +22grader.
    Just nu är det drygt +14 och soldis.
    Trevlig helg!
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Olika paritpolitiskt här i UK. Vi har ju inte heller många partier att välja på.
      Låter härlig väder. Här skiner solen genom lätta moln nu, men ingen värme att tala om.
      Önskar också dej en fin helg!

  8. åsa i åsele skriver:

    Wales draken är så fin, har Du upplevt någon förändring nu efter det pågående utträdet från EU?

  9. Så mysig och vacker trädgård, härlig tid vi har framför oss nu!

  10. Titti skriver:

    Underbara bilder, vilken trädgård! Sol och över 20 sköna grader här idag, ljuvligt…
    Kram från Titti

  11. Vilka härliga bilder från din fina trädgård! Jag längtar tills det är dags att börja fixa lite sommarblommor hemma och i stugan. Först ska bara snön väck och frostnätterna vara förbi. Efter första vecka i juni ungefär.
    Trevlig söndag!

  12. Biggeros skriver:

    Vilken fin trädgård du har. Jag gillar stilen med muren och slänten där du ska plantera ljungen. Även din medelhavsträdgård gillar jag med det runda bordet och stolarna.
    Hur stor trädgård har du Lena?

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, nu är det fint här! Tycker själv att vi fått iordning på mycket som var lite eftersatt.LIte extra pimpning gillar jag också.
      Har väntat lite med svaret till dej för behövde räkna lite på tomten och kom fram till drygt 2 000 kvdratmeter, så inte så stor, men inte heller liten.

  13. Ditte skriver:

    Val i olika länder är unte helt enkla att begripa sig på men nu har jag en hum om kommunalvalet hos er. Knepigt är det ju även i Sverige däär vi dessutom har kyrkoval.

    Din trädgård är så vacker och än vackrare blir den nu med alla nya växter. Men det tar ju tid att pyssla om den men å andra sidan är det ren friskvård och gott om frisk luft får du ju också.
    DEt blå bordet och stolarna är jättefint. Ska se om jag kan hitta linande här i Spanien. Skulle passa bra hos oss här i den spanska sommarstugan.
    Soliga och varma hälsningar från oss i Torrevieja.

    • Lena i Wales skriver:

      Håller med, inte lätt med olika system, men kankse bra med lite inspiration för poitiker från olika länder.
      Jag gillar ocks åstoen och bordet. FÖrsök hos LIdl, det var ju där jag köpte mitt och det är dessutom hopfällbart, vilket är bra.

  14. Veiken skriver:

    Bilden på muren där man kan se dalen nedanför är helt ljuvlig! Tack för den! Riktigt ögongodis.
    Just nu i Göteborg exploderar växtligheten och allt är grönt! Ljuvligt!
    Just nu sitter vi och hoppas på att Marie Le Pen förpassas långt ner i källaren av Frankrikes väljare!

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt om jag kan förmedla lite ögongodis här från det vackra Wales!
      Härligt att våren börjat komma till Göteborgstrakten också.
      Ja, vart är världen på väg, Marie Le Pen, nej!!!

  15. Haha! Veiken du fick som du ville. Samma här. Det var nog tur för Europa!Vi fick ju läsa om er Pollingstation också. Så ditt inlägg kom som efterfrågat.

    Tack för de fina bilderna på era blommor nu i början på våren. Snart kommer sommaren också

    Kram/Gilla

  16. Alltid spännande med val! Låter bra med oberoende kandidater som kan driva lokala frågor. Vi väntar på den riktiga våren men det har varit några små framsteg senaste veckan. Björkarna har slagit ut och en del fruktträd blommar. Men för en liten stund sedan snöade det! Inte alls kul!
    Ha det gott och njut av din fina trädgård!

  17. Steve skriver:

    Du har många små guldkorn där i din trädgård.

  18. Ja vad jag längtar tills vi är ikapp!!! Galet kallt här!
    Kram Jenny

  19. Ylva skriver:

    Intressant att du får rösta i lokalvalet. Det är ju det som känns viktigast. Hoppas att det blev bra. Fint med sluttande tomt, även fast det blir lite komplicerat.

  20. Monica Hermanson skriver:

    Choisya eller Sankt Patriksbuske ser verkligen fin ut, undrar om man kan få tag i en här? Det ser så fint och vackert ut hos dig förälskade mig i din båge o grind 🙂 Bordet och stolarna var verkligen en färgklick, snyggt! I natt hade vi lite frost men inget verkar ha tagit skada tack o lov, nu vill jag ha lite varmare väder. Ha det gott Monne

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din kommentar!
      Vi har en choisya tidgare och den är vacker. Vet inte hur den går klimatmässigt i Sverige.
      Nu är det fint i trädgården och vi njuter av det.
      Ha det bra!

  21. Christine - 29° skriver:

    Så fint det blir i trädgården. Önskade att jag kunde sno hit lite av ert väder. Här har veckan bjudit på 3-4 minusgrader varje natt och även snö, vilket känns så fel just nu. Och det mesta som jag så hoppfullt planterade förra helgen har nog dött gissar jag.

  22. Linda skriver:

    Vilken fin utsikt ni ser ut att ha. Härligt!

    Solsken
    //Linda

  23. Anita skriver:

    Härligt att läsa om din trädgård och vilken läcker färg på stolen och bordet. Här har vi haft minusgrader på nätterna så här har allt stannat upp (som tur är för det har varit minus 7). Men så småningom slår väl kanske våren till även här.

Kommentera

