NATIONAL BOTANIC GARDEN OF WALES 1

National Botanic Garden of Wales 1

Denna botaniska trädgård ligger mellan städerna Carmarthen och Swansea i södra Wales.

Den innehåller såväl trädgårdar och växthus för besökare som centra för botanisk forskning…

…på vägen upp till de olika husen rinner en lite vatten mellan olika uppbyggda stenar och …

…mitt ibland allt detta finns helt plötsligt en liten skulptur.

Området är 2,3 kvadratmeter…

…The Double Walled Garden, uppbyggt av ruiner. Innehåller bl a köksträdgård och…

…blommor och…

…palmträd som trivs bra i det walesiska klimatet året runt.

Bredvid The Double Walled Garden finns…

…detta nyrenoverade gamla växthus. I dag finns det framför allt…

…fritt flygande fjärilar här inne. De är inte lätta att fotografera dessa rackare, alltför snabba för mig, men efter säkert ett 40-tal försök lyckades jag fånga…

…några stycken…

…tur att det finns lite matställen för fjärilarna lite här och där, men…

…den här lilla skönheten ville bara äta och inte breda ut sina vackra vingar.

Området utvecklades från en herrgård från början av 1600-talet. 1789 köptes allt av Sir William Paxton som här skapade en vattenträdgård med dammar, fontäner, broar m m. I samband med detta byggdes också en ny huvudbyggnad som ansåg vara den mest förtjusande i hela södra Wales. Ägorna och huset kom sedan att säljas till olika ägare den närmaste århundraden. Ingen av dessa var speciellt intresserade av trädgården, vilken förföll allt mer. Huset eldhärjades 1931 och kvar var bara en ruin. Ingen var längre intresserad av vare sig den f d parken eller ruinen så Carmarthenshire County Council, landskapsregeringen, köpte marken…

…denna lilla kanadensiska familj var också på besök i trädgården och …

…barnen var noga övervakade av mamman. Hon visade mig tydligt att jag inte skulle komma för nära, så det är tur att det finns teleobjektiv på kameran.

I slutet av 1970-talet hade marken uppmärksammats av vandrare och de fick idén att skapa en National Botanic Garden här. en fond sattes upp och man började samla in pengar. Den 24 maj år 2000 öppnades grindarna för allmänheten och den 24 juli samma år invigdes den officiellt av The Prince of Wales. Det uppstod ganska snart ekonomiska problem, men staten gick då emellan och situationen reddes ut.

Spännande fortsättning med The Great Glasshouse kommer senare! Missa inte detta!

Det här inlägget postades i årstider m m, Besökta platser. Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till NATIONAL BOTANIC GARDEN OF WALES 1

  1. åsa i åsele skriver:

    Finfina bilder, gillade gässlingarna,
    visst vet Du att en gåsmamma kan bli riktigt farlig om hon tror barnen är i fara…
    Den där skulpturen var fantastisk 🙂 tänkte först en näckros.

  2. Underbar park, där skulle man kunna gå runt och njuta i timmar. Tur att staten gick in så
    att en pärla till trädgård kunde räddas. Kanadagäss är vackra att se på men fy så de lortar ner.
    Ha det gott!

  3. Marit Sønstebø skriver:

    Så vakkert det er der! Deres palmer er imponerende, og skulle gjerne hatt sånne her 🙂

  4. Anita skriver:

    Mmm … en plats för mig skulle jag gissa. Skulpturen i form av en näckros (gissar jag att det är i varje fall) var kul. Fjärilar i fjärilshus är jättesvåra att fotografera så jag tycker du lyckats bra. Det känns så exotiskt att ni kan ha palmer i Wales. Och jag ser att kanadagässen även finns hos er. Dom må vara söta men inte så trevliga när dom blir för många och går och bajsar överallt. Här är hela badstränder fulla av deras bajs.

    Ha en fortsatt skön vecka!
    /Anita

  5. Geddfish skriver:

    Den ”vita näckrosen” var bara för söt!
    Nu drar det ihop sig till att besöka de här blomstren 😀
    Kram från ett regnigt och kyligt Lidköping

  6. Marina skriver:

    Visst är det mysigt med alla dessa botaniska trädgårdar man kan besöka på så många platser.

  7. Karin Eklund skriver:

    Mycket vackert ställe som jag gärna skulle besöka mera ingående. Där finns mycket som intresserar. Gässlingarna är förstås urgulliga, precis som alla små fjunbollar är. Tack för en fin botanisk tripp!

  8. Var nyss inne på en blogg som visade en massa bilder från en semester på Gran Canaria – och jag bara kommenterade att vi varit där en enda gång, men att vi aldrig kan tänka oss att åka dit igen! Men till Wales skulle jag med glädje åka i morgon…..
    KRAM
    Susie

  9. steel city anna skriver:

    Fantastiskt vackert! Och sånna söta små unågar.

  10. Ditte skriver:

    Vilken vacker botanisk trädgård! Jag försöker besöka de som finns på de resmål jag besöker och det är oftast både lugnt och vackert. Tack för fina bilder och intressant info.

  11. Anja C. Hill skriver:

    Fantastiskt roligt att få hela storyn – som vanligt – av dig!
    Ha det gott!
    /Anja
    ps
    Nu ska jag prova att kommentera med Fb så att jag slipper att skapa ännu ett konto.
    ds

  12. gunnardeckare skriver:

    Jag älskar botaniska trädgårdar och den här inget undantag som det ser ut

  13. bia skriver:

    Älskar trädgårdar och att strosa runt i dom…en lisa för själen kan man säga ;))
    Utan trädgårdar och skog…vore livet tråkigt !
    Ha en fin helg !!
    Kramis

  14. Monica skriver:

    Så fint! Finns verkligen mycket vackert i Storbritannien och så mycket vacker natur, fint att det blev en botanisk trädgård här efter alla turer, är så vilsamt för både människa och djur. Det andra tänker vi inte på som sagt fast kunde inte låta bli att följa det inatt och om vi blir nåt klokare sen vet jag inte. Känns tråkigt idag att inte andra tog vid tidigare.
    Önskar dig en fin helg Lena i det vackra landet du bor i.

  15. Linda skriver:

    Så vackert det är med det böljande landskapet. Älskar mjukheten i naturen 😀

    Solsken
    Linda

  16. Ping: NATIONAL BOTANIC GARDEN OF WALES 2 | Lena i Wales

  17. Försöker läsa i klapp lite, ligger efter. .)
    Vilket otroligt ställe, helt i min smak eftersom jag älskar växter. Fast lite större än 2,3 kvadratmeter hoppas jag att det är till ytan för då skulle det vara ungefär i storleksordningen en toalett. Tror du menar kvadratkilometer, va? Ja, jag vet jag är totalt hopplös! Kan inte låta bli …. 🙂

    Västhuset, så vackert det är. Det är ett sådant man ska ha. Fast jag var egentligen nöjd med mitt på 14 kvadratmeter som jag hade i Sverige. Här i Spanien är det inte direkt det första man behöver skaffa sig.

    Jag höll på i säkert fem minuter att försöka ta ett kort på en fjäril som fladdrade runt hos mig så jag vet precis vad du menar! HAHA!

    Ha en underbar helg!

Kommentera

