CARDIFF 6 – The Castle och MIN TRÄDGÅRD

Då är jag hemma för ett kort tag och kan njuta av min trädgård och det vackra vädret vi har haft här i senaste dagarna.

Fler trädgårdsbilder nedan!

Cardiff 6 – The Castle

Cardiff Castle är från början en medeltida fästning. Byggd på 1000-talet efter den normandiska erövringen genom Wilhelm Erövraren och Slaget vid Hastings 1066.

Tidigare har det troligen också legat ett romerskt fort här, men av detta finns inget kvar.

Under åren har fästningen ändrat karaktär, restaurerats och ändrat utseende…

…fästningen har varit med i flera krig, mellan normanderna och walesarna under 1000- och 1400-talen, rosorna krig mellan House of Lancaster och house of Lancaster och House of York 1455-85. Civil War mellan parlamentaristerna och royalisterna 1642-51. Också under 2:a världskriget då Cardiff bombades fanns här i fästningsmurarna skyddsrum.

Fästningen har ägts av många olika familjer. I mitten av 1700-talet var blev ägarna familjen Bute. Nu började en stor restaurering och man rev de medeltida byggnaderna och ersatte dem med en herrgård i Georgian stil och en stor trädgård anlades.

Familjen Bute var en mycket rik familj i början av 1800-talet. Det sades då att de var den rikaste familjen i hela världen, vilket kanske inte var helt sant, men bra nära i alla fall. Man kom från början från Skottland och etablerade sig i södra Wales och gjorde sin enorma rikedom genom kolindustin och hamnen i Cardiff…

…huset byggdes om ytterligare nu i en gotisk stil och renoveringen fortsatt in på 1900-talet. Man var bl a det första huset med el i Cardiff ,så modernt var det…

…man kan säja att Markisen av Bute var en lätt excentrisk man, lätt kanske är milt uttryckt, men med fantasi och mycket pengar kan man göra nästan vad som helst. Detta är stora salen i huvudbyggnaden…

…taket är av träsnide och…

…inne i fönstersmygarna är taket som en drömhimmel och…

…fönstersmygarna målade med diverse annorlunda motiv, Här en katt som rider på en sköldpaddeliknande varelse och…

…här en gris om spelar säckpipa…

…taket i en av salongerna är en slags blandning av olika stilar, morisk, gotik m m…

…biblioteket finns naturligtvis rader av böcker och…

…även bokhyllorna är rikt snidade…

…innanför murarna finns också denna gamla fästning uppbyggd på en liten kulle…

…vi går närmare och tar oss vi den smala utomhustrappan vidare in i fästningens innegård…

… där man ser att fästningen bara är en ruin, ytterväggarna var med trappor vid sidan, men genom tornet kan man längs en smal trappa komma upp till toppen och…

…beundra utsikten över området innanför fästningsmurarna, den gamla byggnaden till höger som vi redan varit inne i och delar av den moderna staden Cardiff…

…mer utsikt över staden i söderriktning och…

…i norr utkanten av staden och kullarna med dalarna The Valleys där det svara guldet, kolen, fanns.

År 1947 donerades fästningen till City of Cardiff och är i dag öppen för allmänheten.

Min trädgård 13 juli 2017

Hydrangia (hortencia) blommar så vackert i min trädgård nu…

…en del av blommorna är enormt stora och…

 

…i rosa och blå/lila färger…

 

…lavendeln blommar för fullt och jag håller på att klippa ner dem för att sedan hänga dem på tork…

…förra årets skörd har nu blivit lavendelpåsar. Jag handsyr små fyrkantiga påsar och lämnar bara ett litet hål för att fylla med lavendel. När det är gjort handsyr jag den sista lilla biten. Sedan lägger jag ihop tre påsar och knyter ett band runt dem. Banden har jag virkat av restgarner. Bra som små presenter och allt är från min trädgård och gjort av mig.

Jag önskar er en riktigt trevlig sommarweekend!

Detta inlägg publicerades i Besökta platser, Min trädgård. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till CARDIFF 6 – The Castle och MIN TRÄDGÅRD

  1. Vilket tak och bibliotek!

  2. Geddfish skriver:

    Gomorron, Lena! Och tack för att jag fick hänga med in i fästningen, vilket min väninna och jag inte hann med, då vi tittade på andra saker i stan. Och här läser jag historien du berättade för oss.
    Just idag kommer ett blogginlägg från mig om Cardiff och då ska jag länka till dig, passande.

    Vilka underbart söta lavendelpåsar! Jag älskar den doften.
    Ha ett skönt veckoslut, du med! /Gerd

    • Lena i Wales skriver:

      Gomorron Gerd!
      Roligt att du skriver om Cardiff och länkar. Ska titta in hos dej nu.
      Jag gillar också mina små lavendelpåsar och kul att det kommer från min egen trädgård.
      Ha en bra dag!

  3. seniorvinklat skriver:

    Alltid lika stimulerande och lärorikt att läsa dina inlägg. Hur hinner du med allt? Hoppas du får tid att njuta av din underbara trädgård nu.

  4. Vilket perfekt sätt att göra något vettigt av så tyglappar och garnstumpar. Det är alltid bra att ha en gå bort-present redo.

    Hortensiorna är magnifika i dess rätta bemärkelse!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag gillar all typ av återanvändning och det är stimulerande att försöka göra något av inget.
      Hortensiorna är verkligen fina nu.
      Ha en fin fortsatt kväll!

  5. Christina skriver:

    Vad fina små lavendelpåsar och ljuvliga hortensior i din trädgård.
    Men i det där slottet ”el Cardiff” eller vad det heter ä där må jag säga att det var mycket av allt.
    Ha det fint!
    Christina

  6. torrebloggen skriver:

    Vilka vackra bilder från fästningen och från din härliga trädgård.
    Så fina lavendelpåsar du har sytt!
    Ha en riktigt skön helg!
    Kram!

  7. Steel city anna skriver:

    Vilket häftigt ställe, Cardiff Castle. Skulle gärna åka dit. Din trädgård är fantastisk! Så vackra, de gigantiska hortensiorna.

  8. RosMarie Danielsson skriver:

    Oj så snurrig jag skulle bli i huvudet av att titta på allt vackert i taken. Härliga bilder!
    Bra idé det där med lavendeln, borde jag ta efter. Är en underbart doft. Så stora och vackra hortensior.
    Ha det fint!
    Kram RosMarie

  9. Ditte skriver:

    Trevligt med besök både i/på Cardiff Castle och i din fina trädgård.
    Jättefin hortensia och lavendel. Har bara små lavendlar ute på balkongen men ska nog torka dem och få till lavendelpåsar. Måste nog få hjälp med att sy påsarna…
    Är på jobbresa längs Höga Kusten och njuter av en otroligt fin trakt.

  10. Christine - 29° skriver:

    Wow vilken fästning, både invändigt och utvändigt!

  11. åsa i åsele skriver:

    Förr var nog vissa rika/förmögna människor mer för att lämna avtryck på sitt boende och byggde med fantasi och idérikedom 🙂
    Hortensia är en fin blomma 🙂

Lämna en kommentar