WALES – BLUE BELLS, WILD GARLIC, ramslök, CORONA och KUNGLIGHETER

Lördag igen och bloggdags! Jag börjar med en vacker och positiv promenad bland blommor och blad och avslutar med Corona och kungafamiljen.

Blue Bells och Wild Garlic, en promenad

Vi får lov att gå ut på en liten promenad varje dag i vår hemmiljö, inte åka någonstans för att promenera, bara promenera nära hemmet. Men inte ens det har jag gjort på grund av min stukade fot. Jag har inte varit utanför tomten på över tre veckor, men nu är jag så pass bra att det var dags för en promenad i närmiljön.

Vi började med att ta oss ner från vår tomt och gick längs vår ”drive” mot huvudvägen…

…längs vägen såg vi flera tuvor av dessa vilda violer, så vackra…

…väl ute på huvudvägen går vi uppåt. Vägen är inte bred, men det finns mötesplatser lite här och där. Inte en enda bil mötte vi, vilket visar att folk faktiskt försöker hålla sig inne…

…efter ca 15 min promenad, tar normalt 5 min, men med min fot tog jag det sakta och varligt och dessutom lite små fotostopp, så började de första blue bells visa sig på ett fält, helt öppet, oftast trivs de bäst inne i skogen…

…innan vi gick in i skogen måste vi ta oss över detta stile. Slog upp ordet stile i Wikipedia och på svenska heter det stätta, vilket jag inte visste. Här i UK har vi massor av dessa och här är det en väldigt vanligt ord som folk ofta använder.

Så här står det i Wikipedia : För att slippa tillverka grindar som människor kan glömma stänga, och därigenom råka släppa ut djuren, uppfanns därför stättan på olika håll i världen. Därför ser också stättor olika ut på olika ställen. Slut citat…

…direkt efter stättan började blue bells breda ut sig inne i skogen…

…blått så långt ögat når! Helt otroligt vackert!

Det är alltid svårt att få blå färg riktigt blå med kameran, men hoppas att det ger någon sorts rättvisa, i alla fall.

Området med blue bells i skogen är ca 500 m x 800 m, så det är en ansenlig mängd blommor…

…dessa bluebells är inte som svenska blåklockor, så därför kan man inte heller översätta bluebell till blåklocka. Dess latinska namn är Hyacinthoides Non-scripta, på svenska engelsk klockhyacint, medan den svenska blåklockans namn är Campanula Rotundifolia…

…de flesta vitsippor är överblommade här, men jag lyckades få syn på några kvarvarande…

…om det inte är blått på marken så är det vitt, inte av snö, utan av Wild Garlic, ramslök. Det luktade vitlök i hela området runt blommorna. Dessa är det många som använder i matlagningen…

…kombinationen av blue bells och wild garlic är vacker, dessutom några gula blommor in emellan.

En fantastisk promenad i det fina vädret. Vi har haft fint väder ända sedan jag kom tillbaka till Wales för en månad sedan. Många t o m heta dagar då man sökt skuggan. Detta ändrades igår då det var molnigt och bara 11 grader mitt på dagen. På eftermiddagen kom också lite regn.

Nu kommer en hel del text, utan bilder. Tycker ni det blir för tråkigt och långdraget, så hoppa över det och bara njut av den vackra naturen!

Allemansrätt (delvis repris)

Eftersom det inte finns någon Allemansrätt här i Wales eller England (Skottland har en egen typ av delvis allemansrätt), innebär det att man inte får plocka blommor, bär, svamp o s v i naturen. Svamp finns det inte så gott om här så det gör egentligen inget. Däremot är ramslök gott. Om jag har plockat eller inte berättar jag inte för er!

Allemansrätten är ju något helt unikt och fantastiskt för Sverige och några fåtal andra länder. Här skulle det var svårt att ha något liknande p g a olika faktorer. Här är man mycket för att skydda in egen domän och ”privacy” är ett mycket förekommande ord. Till svenska översätts det som integritet, avskildhet eller enskildhet. Men det är svårt att översätta i ord, det är mer ett sätt att förhålla sig till andra människor, en kultur.

Dessutom beror det också på landets storlek och folkmängd. Som en liten jämförelse för att bättre förstå, tar jag till några siffror. Folkmängd : Sverige ca 10 milj – UK ca 65 milj. Yta : Sverige ca 448 000 km2 – UK  ca 244 000 km2. Sverige är alltså nästan dubbelt så stort som UK och hela Sverige har ung lika många invånare som UKs huvudstad London! Invånare / km : Sverige ca 21 och UK ca 256.

Siffrorna talar lite för sig själva. Här är tätbefolkat och det skulle vara svårt om alla kunde vandra runt där man vill. Därför har vi markerade stigar här som man har rätt att gå på.

Corona

Denna jämförelse ovan ger kanske också lite förståelse för läget här i Coronatider. Det skulle inte fungera om man fick förflytta sig fritt här under dessa omständigheter. Man har valt en mellanväg mellan det fria Sverige och det totalt stängda Spanien. Vi får som jag skrev tidigare gå på en promenad i närområden, men inte resa bort. Detta var ett stort problem i början av Coranatiden. Mängder med människor flydde sina vanliga hem och drog till sina fritidshus, tog med sig smittan från storstaden och delade generöst med sig av den till hela landet och återvände till sitt storstadsliv efter helgen. Detta är nu förbjudet och många har anmält sina grannar till polisen (tyvärr verkar man här tycker väldigt mycket om att anmäla människor till polisen, istället för att prata med dem, en slags folksjukdom i sig). Vi får också åka och handla mat och åka till apoteket.

Jag vet att man i Sverige hade problem med de som ville åka på semester till fjällen eller till Gotland över påsk. Hur blev det?

Min man har tittat på statistik över fall och döda i Corona i olika länder och det är som vanligt mycket svårt att få fram korrekt statistik, beroende på hur man räknar, när man räknar o s v, så jag litar inte fullständigt på dessa siffror, men trots allt kanske de ger en indikation av läget.

Fall / 1 milj inv : Sverige 1 242, UK 1 519, Wales 2 000.

Döda / 1 milj inv : Sverige 132, UK 212, Wales 160

Testade / 1 milj inv : Sverige 7 387, UK 6 152.

Vad gäller Wales är siffrorna tagna från en annan statistik och kan därför vara annorlunda. I Wales är också fler testade än i övriga UK, vilket också bidrar till statistiken.

Döda i Wales uppgår till 495 och fallen är 6 401. Det värst utsatta området i Wales är runt Newport (se karta nedan) som också ingår i mitt ”landsting”. Vad detta beror på vet man inte, men staden är fattig och gruvdalarna norr om staden likaså, i spåren av detta följer dålig utbildning, kan vara bidragande. Huvudstaden Cardiff har kommit ikapp och det är kanske inte så konstigt, samma i alla länder, stora städer med tät befolkning värst drabbade.

Troligen ligger Sverige också några dagar efter UK, liksom UK ligger flera veckor efter Italien.

Det man pratat om mycket de senaste dagarna är att vissa etniska minoriteter i UK har större chans att drabbas av viruset, liksom män framför kvinnor. Att vissa etniska grupper är mer eller mindre mottagliga för vissa sjukdomar är ju välkänt. Därför fyller vi alltid i etnisk tillhörighet i ett formulär när vi besöker läkare eller tandläkare. Hoppas jag använder politiskt korrekta ord på svenska, där hänger jag tyvärr dåligt med. Vad man fick använda för ord för 10 år sedan är inte längre tillåtna i det svenska språket idag.

I samband med sådana här situationer uppkommer ju också skandaler. Nicola Sturgeon, First Minister of Scotland (premiärminister av Skottland) hade en medicinsk rådgivare som pratade till nationen, flera gånger, om vikten att stanna hemma inte resa och själv åkte hon från Edinburgh till sitt fritidshus i norra Skottland, inte bara en gång, utan två gånger. Hur himla korkad får man lov att vara? Tyvärr går inte akademisk intelligens och folkvett alltid hand i hand. Nicola Sturgeon försvarade henne först, men blev till slut tvungen att avskeda henne, med alla rätt.

Karta över Wales:

William och Kate

William och Kate har pratat i TV, mycket bra. De var helt avslappnade, inte uppklädda i kavaj och slips och fin klänning. Gav ett intryck av en vanligt par, fast de ju egentligen inte är det. De skrattade, skojade, pratade allvar och helt utan manuskript. Här är vi ju mer vana vid att se drottningen sitta uppklädd och läsa från ett manuskript utan att visa några som helst känslor. Det säjs att hon aldrig synts gråta. Hon ska framstå som någon över alla oss andra. Helt annorlunda med William och Kate, jag relaterar till dem och känner respekt, istället för att se upp till dem på ett fånigt sätt.

Det finns ett hopp för framtiden inom kungahuset här, även om det finns en generation i vägen mellan drottningen och dem och han är mer i drottningens stil.

De talad om hur de med teknikens hjälp kunde hålla kontakt med familjen och barnen kunde prata med den äldre generationen, även om den minste, Louis, två år gammal, hellre ville trycka på alla knappar på telefonen än att prata. Precis som för mig med mitt minsta barnbarn. Man kunde referera till sig själv genom kungafamiljen. Något helt nytt här.

De talade också om vikten av att prata med varandra och visa känslor och sorg. Detta har ju William egen erfarenhet av, så det kändes som det kom från hjärtat. De prisade också de som gör allt för att landet fortfarande ska fungera, trots Corona, och det är något jag tror vi alla gör här.

I torsdags var vi ute i trädgården k 8 på kvällen, som vanligt varje torsdag, för att hylla de som jobbar inom vården m m. Klappade händerna och tjoade och tjimmade. De är värda all vår beundran!

Trevlig helg till er alla och håll avståndet!

Detta inlägg publicerades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

79 kommentarer till WALES – BLUE BELLS, WILD GARLIC, ramslök, CORONA och KUNGLIGHETER

  1. tinauppsala skriver:

    Vilka underbara promenad omgivningar! Vad gäller påsksemester lyckades FHM och regeringen uppmana 96 procent av Gotlandsgästerna läs stockholmare att boka av och stanna hemma. Jag fick känslan av att när det inte blev förbud att resa så las det istället skam och skuld på de som eventuellt funderade på semester. Det hade nog blivit värre på skidorterna om inte liftarna hade bestämt dig för att stänga igen så där löste det sig automatiskt. Fortsätt ta vara på er och var försiktiga! Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en ren magisk promenad.
      Gillar inte det där med skam, men tycker det är egoistiskt att ge sig ut på resa när det är så viktigt att hålla sig i sin närmiljö.
      Tack för uppdateringen!
      Ta väl vara på dig också! Kram!

  2. Berit skriver:

    Skönt att din fot är bättre nu!
    Svenskarna verkar vara ett ganska lydigt folk, resandet över påsk blev tydligen väldigt litet. De flesta höll sig hemma eller reste i närområdet.
    Äter ni inte ramslök? Det är vansinnigt gott! Vi har plockat ihop med Inger och har en liten planta på terrassen. Ramslökspesto, mums! 😋
    Ha det bra och håll distansen! Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, härligt att kunna röra på sig igen, fast inte just idag, för nu öser regnet ner, men imorron blir det bättre.
      Tror att svenskarna är väldigt laglydiga, skulle inte funka här. Här är det en dygd att fuska istället.
      Jovisst blir det lite ramslök, men i hemlighet. Gott!
      Sköt om er! Kram!

  3. Vad bra att du är så pass återställd att ni kunde ge er iväg och titta på den vackra blomningen med BlueBells. Här ser det ut så på sina ställen med blåsippor, men jag har faktiskt planterat både engelsk klockhyacint och spansk! 🙂
    Däremot gillar jag inte vild (ramslök) eller vanlig vitlök, vare sig som blommor eller i mat. Däremot så har vi massor av kaiplök (lite åt purjo/lök) här också – och den är både god i mat och vacker som växt. 🙂 🙂
    Man sitter inne beroende på den hemska blåst som varit sen påskdagen, men idag verkar det som om man äntligen skulle kunna gå ut och göra lite nytta – och njuta av det! 🙂 🙂 🙂
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Längtade så efter att få se blue bells och så glad för att jag kom dit.
      Vi har försökt med att gräva upp några blue bells och planterat dem i trädgården, men de ville sig inte riktigt. Vad bra att du lyckats.
      Vitlök gillar jag starkt och här går det åt mycket av den varan.
      När jag var ute i naturen och kände vitlöksdoften tänkte jag på den speciella löken på Gotland, men kunde inte för livet komma på namnet. Så bra att du nämnde det.
      Hoppas ni får lite bra väder nu!
      Kram!

  4. Marit skriver:

    Så vakkert det er med de flotte ”bluebells” i skogen. De blir beskrevet som et ugress, men det er flott å se på de store teppene av blått når de blomstrer.
    Ha det godt!

  5. wejrot51@gmail.com skriver:

    Vackra bilder Lena, jag älskar dom blå blommorna, har dom i olika färger i trädgården. Tror dom heter spansk klockhyacint på svenska. Jag tillhör dom som använder ramslök i matlagningen, bla till pesto, har två kanonrecept ifall du är intresserad. Har även använt dom som fyllning i kycklinglårfilé tillsammans med rivet citronskal, kanongott!

    Kram Inger

    Skickat från min iPad

  6. Åke skriver:

    Vad bra att du kan ta dig ut trots restriktioner. Det skulle vi haft mera av här uppe. Så vackra bilder du bjuder upp med. Sköt om dig och krya på dig med foten.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, skönt att vi i alla fall kan ta en promenad i närmiljön och det är så vackert i naturen nu. Inte just idag för nu regnar det, men imorgon kommer det goda vädret tillbaka.
      Ha det bra!

  7. Geddfish skriver:

    Så vackra blommor! Min far var väldigt förtjust i stora blåklockor. Nu är ju inte Bluebells blåklockor, skriver du, men väldigt lika.
    Jag har gått över många stättor då jag varit ute och vandrat. Rätt bekvämt, faktiskt. Språket förändras hela tiden. Jag tänker ibland ifall min pappa återuppstod (född 1899) så skulle han inte förstå allt.
    Skönt att ni får ta några promenader i närområdet ändå.
    Intressant det du beskriver sedan (utan bilder). Ingen kommentar om det från mig, men jag tyckte det var givande läsning.
    Trevlig lördag!

    • Lena i Wales skriver:

      De är så vackert i blue bell skogen nu, både helheten och varje individuell blomma.
      Jag pratade med en av mina kusiner och han skrattade när jag sa att jag inte kände till ordet stätta, han tyckte det var et vanligt ord. Troligen är det bara jag som är lite obildad,hi,hi. Det kan jag lätt leva med!
      Även jag finner hela tiden nya ord i svenskan, då menar jag helt nya. Språket förändras hela tiden.
      Jag behövde nog skriva av mig lite, tror jag, hi,hi.
      Trevlig helg!

  8. Ingrid skriver:

    Så vackra de där bluebells är. Jag trodde först att det var scilla, men sen såg jag ju att det var något helt annat. Helt förtjusande!
    Påsken här på Gotland blev mycket lugnare än förväntat. Enligt Destination Gotland kommer det normalt ca 17.000 turister över helgen, i år var det runt 1000. Så varningar och vädjanden hade effekt.
    Ha det så gott!
    Kram, Ingrid

  9. torrebloggen skriver:

    Vilken härlig promenad i skogen! Så vackert med alla dessa blue bells och wild garlic.
    Tack för att vi fick följa med!
    Fick ett tips om att köpa Kockens krydda Persillade som består av hackad persilja och vitlök, blanda med pasta och pesto, ska tydligen smaka riktigt gott. Men har ar inte hunnit testa det än.
    Kryddan heter tydligen precis likadant i Spanien.
    Här hemma har både blåsippor, vitsippor, påskliljor och scillorna blommat ett bra tag.
    Ha en trevlig helg!
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en så härlig promenad, perfekt.
      Jag har alltid denna blandning i skåpet i köket i Spanien. Köper den i saluhallen i Málaga. Gott med persilja och vitlök. Använder den mycket.
      Trevlig helg! Kram!

  10. Biggeros skriver:

    Vilken ljuvlig promenad i naturen. Vilket hav med blåa blommor och garlc blomster. Skönt att få komma ut i friheten=) Det där med statistiken visar sig nogvinte helt korrekt. Många räknar olika och mycket mörkertal.
    Vad jag förstår har vi fortfarande en hög smittning av sjukvård och polis etc som är tvugna att jobba. Fastän vi sitter i karantän blir personalen som jobbar sjuka som är tvugna att vara på sina jobb. Ja, nu vill man gärna se slutet på detta eländet
    Så trevligt att William och Kate pratar till folket som en av dem på ett avslappnat sätt. De verkar vara en jätte sympatisk familj i nutiden.
    Kram på dig och ta hand om er ❤

    • Lena i Wales skriver:

      Tänker på dig som sitter fast inne! Förstår att en promenad står högt upp på listan. Förstår att du längtar efter ett slut på eländet.
      Jag är väldigt skeptisk till statistik, stämmer sällan, men ger en viss indikation.
      Bra beskrivning av William and Kate, en sympatisk familj i nutiden. Inte en relik från forna tider, ingen nämnd,hi,hi.
      Kramar!

  11. walkaboutsweden skriver:

    Så trevligt att få se dina ”Blue Bells”-marker.
    Mycket vackert.
    Önskar dig en god helg!

  12. skåningen skriver:

    Många var hörsamma i Sverige.
    En positiv sak med Corona är att luften har blivit renare!
    Svar..Tur att vi är olika ,tänk om alla såg likadana ut då hade man inte vetat vem man pratade med!
    Ha en bra dag
    Kram!

  13. Madame skriver:

    Tak for den smukke tur i dit nærområde – så dejligt at se arealer med blue bells, som må være noget specielt hos jer, for vi kender det ikke her.
    Ha’ det godt, kram

  14. iamittilivet skriver:

    Låter som om ni har ungefär samma restriktioner som vi har här i Grekland.Vi har en extra restriktion från ikväll och 48 timmar: förbud att köra bil. Vi har ortodox påsk då många brukar resa till släkt och vänner, men det är alltså stoppat. Dryga böter och beslagtagna nummerskyltar om man trotsar förbudet.
    Den där medicinske rådgivarens beteende var ju rena skämtet…om det inte varit så allvarliga omständigheter.
    Jag gillar Bettan och tyckte att hon höll ett väldigt bra tal till nationen. Jisses, vad hon har varit med om! Hon kom ihåg sin första radiosändning 1940! Respekt! På youtube kan man hitta en del videos där damen skrattar och ler och är lite mer avspänd. Det kommer att bli en megastor förändring när William drar in i Buckingham.
    Ha det gott och var rädd om dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Nog bra med reserestriktioner för att stoppa smittan.
      Jag har faktiskt viss respekt för Bettan p g a hennes ålder, men tycker inte hon ska ha sitt jobb kvar vid sin ålder. Hon stoppar mycket i landet. Låt de unga ta över och modernisera landet. Vi ligger efter vad det gäller mycket här och det behövs lite nytt. Utåt sett är hon kanske trevlig, men för gammal för sin roll i landet,tyvärr.
      Var rädd om dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Drottningen har ingen stor makt, men hon måste t ex tillfrågas i samband med bildande av en koalitionsregering och en del andra konstiga saker som är kvar från annodagsamal, saker som inte ändrats. Hon brukar normalt sett inte gå emot. Däremot har hon stor influens och med sitt gammalmodiga sätt stannar landet i utveckling. Vi ligger i många frågor efter inte bara Sverige, som ligger långt fram, utan också andra länder. Det märks inte så väl om man inte bor här, men gör man det märker man skillnaderna. Det är svårt att förklara.

  15. TITTI skriver:

    Underbara bilder och låt oss hoppas att vi håller oss friska nu…
    Vårkram från Titti

  16. Blue bells-fällt är så fina!

  17. Vilken underbar promenad! Förstår att du njuter i sakta mak.Vilken tid det har tagit för foten att läka, det måste ha varit en rejäl stukning!

    Det är intressant det där med Allemansrätten. För oss svenskar är det så svårt att fatta att man inte får göra som man brukar, att man måste ha tillstånd. Men det är som du säger, när man börjar räkna på det så förstår man ju att det skulle inte gå. Nu plockade du ju inte någon ramslök (hehe) men om du skulle fråga markägaren, vad skulle den säga? Jag tycker förresten att du lite senare ska hålla koll och samla fröna, kasta ut dem någonstans på din egen tomt! Hittade denna infon: ”Ramslök sprider sig genom att lökarna delar sig och genom att blommans frökapslar tappar sina frön till marken. Det krävs färska frön och fuktig mark under höst och vår för att fröna ska gro. Ramslök växer långsamt så var försiktig med skörden tills lökarna etablerat sig och beståndet är säkrat.” (Sedan kan man ju snabba på processen genom att ta med sig en spade på promenaden … Ja, efter tillstånd förstås! :D)

    Vi har helkonstigt väder nu. Det ligger som ett molnskikt hela tiden och det ser inte så lockande när man tittar ut. Men det är skönt när man sticker ut näsan och perfekt för att gå ut och dra lite ogräs och sedan sätta sig en stund och läsa.

    Ha en härlig helg! Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en helt underbar promenad.
      Ja, det har tagit tid och som en medicinkunnig vän sa, ju äldre man blir, ju saktare går det.
      Det är ett stort projekt att även få tag i vem markägaren är, eftersom all mark inte finns registrerad här, så det blir nog svårt.
      Bra tips ang ramslöken. Liten spade har jag använt förr, hi hi.
      Väldigt knepigt väder ni har haft, men runt Semana Santa brukar det ju varar lite si och så vädret.
      En trevlig helg till er också! Kram!

      • Men om marken inte är registrerad någonstans, hur ska man då veta? Alltså, hur ska någon veta? Det kanske sitter två gubbar och tror att den där ramslöksbacken tillhör dem … Ska det vara på det sättet får de skylla sig själva om man tar med sig en spade. Någon ordning måste det ju vara på torpet! 😀

      • Lena i Wales skriver:

        Här finns tyvärr inte mycket ordning Emma. Svårt att förklara, men man märker det tydligt när man bor här.
        Om man äger mark har man en sk title deed, ett papper som säger att du äger marken, men det är inte alltid registrerat hos staten. Anledningen är alla dessa lorder och stora landägare som inte vill visa för allmänheten vad de äger eller ev betala skatt och det är ju de som styr här eller deras rika gelika. De håller varandra bakom ryggen.

  18. marita lilja skriver:

    Har lovat min dotter att hålla mig hemma bara gåpåpromenader och cykla det är tillåtet. Handla mat kan man göra på nätet i närmsta ica butik och få det hemkört. Kan man ha detbättre. Men saknar alla mina vänner och släktingar. Kram pådig från MaritaLilja i Kumla.

    • Lena i Wales skriver:

      Det låter bra, tycker jag, att hålla sig från folk så mycket som möjligt, även om det är tråkigt, så är det nog tyvärr nödvändigt. Jag håller mig också bort från folk i möjligaste mån.
      Skönt att du kan få mat hemlevererad.
      Kram!

  19. Karin skriver:

    Fin promenad med fantastiska bilder! Och väldigt intressant genomgång (utan bilder) om läget. Själv toklängtar jag till landet, men håller mig snällt i stan, eftersom jag inte ska belasta sjukhuset i Dalarna om det skulle hända något. ”Men kom igen”, sa mina barn i påskas, ”Vi åker, om du blir sjuk kan vi köra dig till Stockholm!” Nix. Det kan ju hända vad som helst. Att jag cyklar omkull eller får tarmvred, att något barnbarn bryter benet att … Så vi stannade i stan i påskas. Och den mest osannolika av olyckor inträffar: ett av barnbarnen gestikulerade lite vidlyftigt med en pizzakartong så att kanten rispade mammans öga. Iväg till ögonakuten, där man dock kunde konstatera att det kommer att självläka, men att det behövs antibiotika mot infektion.

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en härlig promenad och så vackert.
      Vettigt beslut att stanna där man bor,även om det låter frestande att komma till Dalarna.
      Vilken otur med ögat på mamman. En olycka händer så lätt och när man minst anar det. Skönt dock att det självläker, men inte kul ändå.
      Ta det varligt!

  20. Karin Eklund skriver:

    Så skönt att du har blivit mera rörlig i din stukade fot. Det tar sin tid det där, mycket längre än man kan tänka sig många gånger men foten får stå ut med hela människan. God fortsatt bättring. Så fint att du kunde ta oss med på en ljuvlig vårlig promenad bland skogsvioler och klockhyacinter. Klockhyacinter finns här också, många gånger också vita. En gammal kulturväxt som dyker upp i gamla trädgårdar. Vi har någon enstaka också här hos oss. Stätta kallar vi ”mjölkbron” till här också. Som du ser heter den mjölkbro av den anledningen att mjölkerskorna använde sådana för att komma över gärdsgårdarna när de skulle mjölka kossorna på sommarbetet.
    Den gula lilla blomman bland ramslök och klockhyacinter heter svalört.
    Tack för intressant info om både allemansrätten och coronan.
    Ha det fint Lena, ta det varligt med din fot och bara ha det bra!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, skönt att kunna röra på sig bättre, men är fortfarande lite rädd när jag går. Lätt att bara vingla till lite, så jag tar det försiktigt och går med stavar som stöd.
      Det var så vackert i blue bell skogen.
      Kände inte heller till mjölkbro, men ett bra och beskrivande namn.
      Tack för upplysningen om svalört. Jag är ju inte så bra på namn på växter, ska försöka komma ihåg det.
      Ha det bra!

  21. Preciosa skriver:

    Hej Lena!
    Stukad fot kan ta lång tid. Gjorde det en gång och det tog ett helt år innan det blev bra. Jag ramlade ett antal ggr sen för foten var så instabil…man fick gå försiktigt.
    Bättre att bryta sa en doktor 🙂
    Tänk att ni får gå ut nära hemmet. Det skulle vi behöva så klart…folk blir deprimerade…Nu är fängelsetiden förlängd till 9 maj snart här i Spansklandet. Barn upp till 12 år ska visst få gå ut…
    Vackra blommor! Blått är så fint!
    Kram P ♥♥

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, foten tar sin tid och man inser att man inte längre är så ung och läkeköttet är sämre och det vill till att vara försiktig ett bra tag framöver. Så jag använder stavar när jag är ute och går, ger bättre stöd.
      Jobbigt för er med så lång isolering, 2 månader det är lång tid i detta fallet. Lätt att tappa humöret, men nu är det ju inte så lång tid kvar och allt verkar gå åt rätt håll.
      Så vackert i blue bell skogen och glad att jag kan förmedla det genom mina bilder.
      Kram!

  22. Ama de casa skriver:

    Vad skönt att foten är bättre så du kan vidga dina vyer lite. Vilken vacker omgivning du har att promenera i också 🙂 Vårt garage är inte fullt lika inspirerande… 😉

    Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, skönt att kunna komma ut lite mer nu. Det är vackert runt där jag bor.
      I er situation är garaget bättre än inget, men förstår att ni längtar ut!
      Ha det bra!

  23. Franska Fikon skriver:

    Vilken fantastisk blomsterprakt med klockhyacinterna! Just i skogen också, där brukar det inte finnas så mycket blommande växter, förutom vitsippor då förstås. Vi har spansk dito i vår trädgård, härliga färgklickar! Fint med litet positiva blogginlägg. Förundrades också häromdagen över den gamla brittiske krigsveteranen som samlat in 250 miljoner till er sjukvård på att gå med rullator i sin trädgård… undrens tid är inte förbi! Ta hand om dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är en fantastisk skog nu när det blommar.
      Vi behöver lite färg och glädje nu.
      Jag har glömt skriva om kapten Tom, gör det på onsdag eller lördag. Tack för påminnelsen!
      Sköt om dig!

  24. Monica skriver:

    Underbar tid hos dig i naturen, jag saknar den ibland och de fantastiska haven av Blue Bells, så vackra. Våren är sen här, visserligen sol ibland men så isiga vindar under lång tid. Och om viruset här så drabbar det alla åldrar, statistiken är nog inte mycket att lita till och inte de företag som plötsligt dyker upp och ska testa 10000 om dan, man får ta allt med en näve salt, nypa är inte tillräckligt. Det krävs proffs att analysera och varifrån kommer de? Redan innan detta virus har vi brist på utbildade, nu snabbupplärs vad? Tror faktiskt det kan vara säkrare så i UK med stor befolkning och mycket kompetens att välja på. Tror eller vet att folk blir felbehandlade på sjukhus här som är förenat med livsfara. Skulle alla få Boris sekundövervakning på varje andetag skulle troligen de flesta överleva men det ges ju inte jämlik vård varken i UK eller här. Och hur länge allt ska pågå, ingen vet. Men stora konsekvenser, usch, kanske vi har det bäst nu utan att fatta det. Mer orolig för Sverige än UK. Ta hand om er

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, dessa hav av bluebells är så fantastsikt vackert, så glad att jag fick se dem.
      Vinden verkar ha varit ett problem i Sverige för vårens ankomst. Man ser fina bilder av en klarblå himmel och tror att det är så varmt då.
      Vi får nog vänta till hela ski..n är över innan vi kan få svar på många av frågorna vi har och göra så gott vi kan tills dess. Det är verkligen inte jämlikt inom vården, vissa verkar vara värda mer än andra, stör mig.
      Jag tror att många värderingar, sätt att arbeta m m kommer att förändras efter Corona, hoppas bara det blir till det bättre.
      Ta väl hand om dig!

  25. Ditte skriver:

    Vad skönt att du nu kunde ta en promenad utanför tomten och i dessa vackra omgivningar. Härligt! Allemansrätten i Sverige är ju tämligen unik och jag är så glad för att vi har den. Men med tanke på att Sverige är ganska glest befolkat och inte har så många invånare / km2 så fungerar det ju oftast väldigt bra.
    Är så glad över att vi här kan röra oss och jag tycker de flesta är bra på detta med att hålla avstånd. Funderar så mycket på de som sitter fast i trånga lägenheter i många länder och där helt andra problem dyker upp med misshandel, psykisk ohälsa. hjärt och kärlsjukdomar m.m. Så slutet har vi ju inte sett ännu. Här kan vi ju välja att isolera oss och få allt hemkört i form av varor från butiker, från apotek och systemet. Så tacksam just för att vi kan röra oss tämligen fritt och med avstånd men undvika att resa.
    Ha det så bra ni kan.

    • Lena i Wales skriver:

      En sådan fantastisk walk, njöt i fulla drag.
      I dessa tider så stor skillnad på ett tätbefolkat och glesbefolkat land. Jag märker av det.
      Fantastiskt att ni kan röra er så fritt, få mat hemskickat o s v. Tänk om vi varit kvar i Spanien! Känner för de som sitter fast.
      Tiden får utvisa resultatet av denna tid!
      Sköt om er och när allt det onda är över hoppas jag vi ses i Spanien!

  26. Barbro S skriver:

    Så intressant att läsa det du skriver om, inte det minsta långtråkigt. Vackert med blue bells och ljuvligt med vitlöksdoft, en krydda/grönsak jag använder mest varje dag. Nog måste det vara svårt att inte plocka dem, gissar jag :). Härligt att du kan börja vara ute och röra dig. Här börjar så sakteliga påskliljor och tulpaner knoppa även om det tar tid till i alla fall tulpanerna slår ut. En härlig tid stundar i naturen. Må så gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Vad kul att du gillade det jag skrev. Kände att jag behövde skriva av mig.
      Så fint i just denna skog nu.
      Mycket svårt att inte plocka, så några kanske trots allt slinker ner,hi,hi.
      Vad skönt att våren känns nära för dig, en underbar tid, trots hemskt virus. Man får göra det bästa av situationen.
      Ha det bra!

  27. Anette skriver:

    Även jag stukade min fot, för två månader sen, och har fortfarande problem med den. Svullen, ostadig och lite ont. Vilken tid det tar att läka, kanske beroende på vår ålder 😉
    Ramslök har blivit oerhört populärt i Sverige. I Östergötland växer den på Omberg, dit många åker och plockar.
    Fint att kunna röra sig i skog och mark, trots Corona och stukad fot.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, allt tar längre tid ju äldre man blir, kanske därför jag är pensionär, hänger inte med helt,hi,hi!
      Det var en befrielse för kropp och själ att komma ut i blue bell skogen!
      Sköt om dig! Beundrar dina gärningar!

  28. Veiken skriver:

    Skönt att du kunde komma ut på en promenad även om det gick långsammare än vanligt. Jag blir så glad av dina blue bells varje år. Då är det liksom vår på riktigt!
    Skönt att även ni har kungligheter som är som människor och inte några utomjordingar! Fortsätt krya på din fot och ha en fin vecka!

    • Lena i Wales skriver:

      En lisa för själen att komma ut i bluebell skogen. Behövdes!
      Funderade på att inte skriva något om dem, för att det blir en repris varje år, om än med nya bilder, fast ganska lika varje år. Så din kommentar gladde mig verkligen mycket.
      Länge trodde jag inte att det fanns människor i kungahuset, men t o m där verkar det kunna bli förändringar, vilket ju är bra.
      Sköt om er!

  29. Bosse Lidén skriver:

    Jag vill ha guldstjärna. 😉 Läste alla ord. Intressant att jämföra mellan Sverige och Wales.
    Bra att det är bättre med din fot. Måste ha varit extra efterlängtat av dig att få komma ut på en längre sväng – än inom tomten. Fina foton på Blue bells. Här doftar det också ramslök. Ni ligger före oss. Våra vitsippor har inte nått max ännu.
    De flesta nappade på att få tillbaka x kronor på sin beställda resa till vår ö. Därmed var det ingen ”vanlig påsk” här.
    Vilken värme ni har. Jag är nöjd bara det hamnar på tvåsiffrigt.

    • Lena i Wales skriver:

      Vad roligt att du gillar det jag skrev. Var lite rädd att det blev för mycket,men behövde nog också skriva av mig lite.
      Det var en så fantastisk tur i skogen och så vackert.
      Vi brukar ligga ca 4-5 veckor för Göteborgstrakten som jag kan referera till.
      Skönt att det inte blev någon fastlandsinvasion för er.
      Har varit så skönt och varmt här det sista.
      Ta vara på dig!

  30. Tomtan skriver:

    Hoppas du blir bra i foten snart. Härlig promenad fick du iaf

  31. motionochfritid skriver:

    Såg vackert ut på din promenad, behövligt att komma ut och röra på sig också då är det desto roligare att komma in tillbaka. Hoppas foten kryar på sig!
    I går hade vi först riktiga vårdagen.
    Ha det bra!

  32. skogsnuvan skriver:

    Vilket underbart hav av blommor och dom blå var ju alldeles fantastiska och dom har jag aldrig sett förut. Här finns ingen ramslök heller Det är för långt upp i norr men jag skulle tro att dom går att göra god soppa på.

  33. Therese Bjärstig skriver:

    Ramslök är inte dumt, använder torkad ofta i matlagningen! Och här skiner solen och våren verkar äntligen var på intåg även här… Ska köpa mig några penséer som jag kanske vågar sätta ut i uterummet iaf! KRAM

  34. Charlotta skriver:

    Tack för kommentaren på min blogg. Dina bluebells är makalösa. Jag har dem i trädgården här också och de sprider sig gärna, på vissa ställen nästan för mycket. Men inte som de växer vilt hos dig, dit är det långt. Jag kallar blommorna för spanska klockhyacinter. Kärt barn! ♥ ♥ ♥

  35. Anni skriver:

    Ser att många av kommentatorerna tror att spanska och engelska klockhyacinter är desamma, det är de inte! Spanska kan vi odla i Sverige, men inte de engelska (konstigt va!?). Jag ville såklart ha ett sådant där blått hav, men kunde bara få tag i de spanska och de är inte alls samma sak ven om de är liknande.
    Ramslöksutbudet upptäckte jag första gången vi åkte kanalbåt, just innan vi tog oss över Pontcysyllteakvedukten. Tre unga asiatiska flickor gick på slänten vid kanalen med var sin plastkasse och plockade för fullt! Först när jag klev av vår båt såg jag vad de plockat. Inte hade jag en tanke på att det kanske inte var tillåtet utan jag plockade en del jag också så vi hade lite krydda till maten ombord.
    Vad gäller påskresorna i Sverige så ansåg uppenbarligen alla utanför Stockholm att vi var så gott som pestsmittade. Alla skrev om att stockholmarna inte skulle komma med smittan till just deras landsdel, när det faktiskt handlade om att sjukvården ute i landet inte skulle klara av för många ben- och armbrott (om man åkte till fjälls) eller andra icke-corona-relaterade skador när de behövde vara beredda på att ta emot sina egna landstingsinvånare. Stora rubriker skrevs om en minister som reste från Stockholm till sin familj i Kalmar under påsken. Folk kan inte skilja på familj och släkt! Om man som hon jobbar borta från familjen är det väl självklart att hon ska få komma hem någon gång – dessutom reste hon då till det landsting hon var skriven i. Tyvärr tycks hatet mot stockholmare, vi och dom-tänket, växa under pandemin.
    Nu blev det långt, men jag är så trött på kortsynta människor.

    • Lena i Wales skriver:

      Stämmer, de engelska och de spanska är inte samma.
      Kul upptäckt av ramslök.
      Jag visst inte att det bara var Stockholmarna man klagade på, trodde det gällde all förflyttning.

  36. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Så otroligt fint landskap, vackert med allt fint i blom.
    Ha det gott /Marika

  37. Pingback: WALES – SKOGSPROMENAD i början av maj 2020, VE DAY och LOCKDOWN | Lena i Wales och Spanien

  38. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2020 del 1, januari – juni | Lena i Wales och Spanien

Lämna en kommentar