WALES – En Söndag i MONMOUTH, MIN TRÄDGÅRD och COVID 19 i Wales

Mitt i veckan och onsdag! Dags för ett blogginlägg från min hemstad och min trädgård med många bilder. Också om det eviga Covid19 läget, som ändra hela tiden.

En söndag i Monmouth, 27 september 2020

Söndag i min hemstad Monmouth och ganska lugnt. Vissa affärer är öppna, men många är stängda. På söndag får man lov att ha öppet 6 timmar, vilket ofta är mellan 10 och 16, men kan variera. Små affärer med liten yta kan ha öppet längre. En mycket komplicerad lag. Denna lag gäller inte hela UK, utan i Wales.

Jag parkerade i centrums utkant för att få mig en liten promenad i det vackra vädret. Lite fina hus att titta på på vägen in till…

…centrum och den gamla bron från 1200-talet. Inte många människor på bron. Staden var inte tom, men inte så mycket folk som på en vardag…

…från bron har man härligt utsikt över Wales kullar och vattnet som är lite strömt just vid bron…

…inne i stadens centrum håller man fortfarande på att greja och dona. Från att ha varit dubbelfiligt har det nu gått till enkelriktat. Man kan bara köra uppifrån och ner. Exakt varför man har kvar dessa staket, vet jag inte…

…vid den hemskt fula offentliga toaletten i 60-talsstil = billigt byggt och fult, har frivilliga ordnat fantastiska blomsteruppsättningar, så man glömmer bort hur ful byggnaden är…

…jag är imponerad av dessa frivilliga krafterna som försöker göra något bra. Plantorna står kommunen för, men jobbet görs av frivilliga och blommor är ju inte bara att plantera, utan också att sköta.

Egentligen ska jag inte klaga på toan, bättre med en ful toa, än ingen alls. Här i Wales har vi många offentliga toaletter. I stort sett alla större parkeringsplatser i små städer har en toa. Ta efter det i Sverige, tack!

Anledningen till att jag åkte till stan var för att träffa en underbar väninna, svenska boende i Monmouth. Kära Annica, tack för en trevlig eftermiddag utomhus med socialt avstånd!

Jag kommer att skriv mer om Annica senare!

Vädret

Som ni såg hade vi underbart väder i söndags, sol och ca 20 grader, men så har det inte varit alla dagar denna vecka, utan i stället mycket skiftande.

Så här såg det ut i måndags. Bilderna nedan är tagna genom mitt fönster inom en timma, snack om växlande!

 

Min trädgård, slutet av september 2020

Det har inte hänt så mycket i trädgården på det senaste. Mer än att blommorna blir färre…

…och färre, men fortfarande en del kvar. Däremot blir äpplena fler och fler.

Även i Wales börjar det kännas lite höstlikt. Många träd har sina löv kvar, trots att vi har haft kraftig blåst, men en del har börjat falla till marken…

…av de blommor som finns kvar plockar jag naturligtvis också in en del och de hamnar på min ny så kända gamla symaskin.

Nu kommer en lite rapport om Covid 19 situationen i Wales. Ingen rolig läsning, så sluta läsa här om ni är trötta på det!

Covid 19 i Wales

Fallen av Covid 19 ökar och ökar, inte bara i Wales, utan hela UK.

Jag har förstått att det varit lite funderingar vad lockdown och local lowdown betyder rent praktiskt. Enkelt sagt kan man säja att vid lockdown stängs mer eller mindre hela samhället ner, förutom affärer som säljer förnödenheter. Local lockdown är en mindre stängning, t ex stänga pubar tidigare, att man inte får träffas inomhus, men utomhus, vissa skolor kan stängas och dessa regler kan gälla för små, såväl som större områden.

Ca 2/3 av Wales befolkning är nu i local lockdown, alltså ca 2 miljoner människor. De allra flesta av dessa i södra Wales, där huvudstaden Cardiff finns och där de flesta människor bor. Det enda området det inte gäller är mitt område i syd-östra Wales. Man hotar också nu med att fler områden kommer att sättas i local lockdown.

Det som gäller för de i local lockdown är att man inte får träffas inomhus, bara utomhus med 2 m avstånd, pubarna stänger kl 22 och man får inte lämna sitt område om det inte är nödvändigt som t ex för arbete eller studier.

Man avråder också att resa från Cardiff Airport om man kommer från lockdown områden.

Man tror att detta kommer att hålla på i minst 3 veckor, men att det också kan förlängas om läget inte förbättras och alla håller på dessa regler. Det har ju varit lite av detta som orsakat dessa local lockdowns, alltför många bryr sig inte om att följa reglerna, utan gör som de själva vill.

Mycket av smittan finns idag bland de unga som har fortsatt att festa och inte hållit avstånd, men den börjar också alltmer komma tillbaka till människor i högre åldrar. Pubarna har ju stängts kl 22 för att man inte ska kunna fortsätta dricka. Det har då visat sig att ungdomarna har fortsatt festa på gatorna utan något som helst avstånd eller i varandras hem. De har också gått ut i stora demonstrationer för att pubarna stängs tidigt och att de hålls isolerade.

Många studenter vid universitetet är isolerade eftersom man där funnit många smittade. De får inte gå ut och inte åka hem till sina föräldrar. Detta gäller tusentals studenter i hela UK.

Det stora problemet här, liksom i övriga världen, är balansen mellan ekonomi och mental hälsa och det har visat sig svårt att lösa.

Många har också här börjat oroa sig inför jul, ska man kunna se familjen och fira jul som vanligt. Denna diskussion ger jag mig inte in i ännu. Det är ju trots allt nästan 3 månader tills dess, även om vissa affärer redan säljer julsaker. Så vi får vänta och se.

Ytterligare ett problem är att vi här inte bara har Covid19, utan också jä..a Brexit. Ska det bli en överenskommelse eller inte? Kommer det att bli svårt att få tag i nödvändiga varor m m? Redan börjar människor hamstra, både för skräck för en lockdown och för att inte ha varor vid årsskiftet. Det som hamstras för tillfället är toapapper, blekningsmedel (som används i parti och minut här) och desinfektionsmedel. Toapapper skämt igen? Kanske har de inte, liksom toapappret, tagit slut!?!

Slutligen, jag isolerar mig inte totalt, men handlar bara ca var 10:de dag och möter inga inomhus, bara utomhus med avstånd.

Fortsatt trevlig vecka och ta vara på er!

Detta inlägg publicerades i årstider m m, Min trädgård. Bokmärk permalänken.

59 kommentarer till WALES – En Söndag i MONMOUTH, MIN TRÄDGÅRD och COVID 19 i Wales

  1. Karin Eklund skriver:

    Den är så fin den gamla bron med porttorn. Fint att ni har kunnat bevara den. Fint också med en mycket vacker och blommig dimridå utanför toaletten. Så där byggde man här också, för att det var billigare än att bygga vackert. Ibland är människan lite väl kortsiktig i sin syn när det gäller ekonomin. Men bra är att det finns frivilliga krafter som sköter om att ett tråkigt och fantasilöst toa-hus ser inbjudande och vackert ut. Heja säger jag.
    Ja, den där covid-situationen! Nu blommar det upp överallt igen med allt vad det innebär för folks mentala hälsa och övriga hälsa samt ekonomin. Jag ryser och försöker tänka positivt. Vi har det bra här, men ekonomiskt går folk under, när Finland stänger gränserna för oss som har klarat oss bra utan covid-fall. Bara 22 tillsvidare sedan i mars och alla lätta fall, klarar sig i karantän hemma. Jag orkar nästan inte tänka på vad allt det här innebär för rederierna och alla som inkluderas i det. Jag har inte träffat mina barn och barnbarn på snart ett år, vilket förstås känns men tack och lov för att det finns digitala lösningar.
    Vi gör som du, håller nödvändigt avstånd, tvättar händer, nyser i armvecket osv osv. Det tråkiga är att många inte förstår att man kan vara smittspridare utan att själv ha symptom. Det räcker inte bara med att tro att allt är ok bara för att man är frisk och känner sig frisk. Det är så mycket lömskare än så. Förhoppningsvis blir den inte så långvarig den här uppoppade vågen och att ungdomarna förstår att de inte kan ”härja” på som vanligt. Tuffa tider är det.
    Tufft är det för er också som har Brexit-eländet att tampas med, som grädden på moset.
    Ha det gott och ta väl vara på dig Lena!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, bron är unik. Inte många liknande finns kvar i UK.
      Det gör så stor skillnad med dessa vackra blommor.
      Ja, det är många länder och människor som drabbas.
      UKs ekonomi var dålig redan innan Corona, nu är det kris.
      Jag har heller inte träffat familjen på 10 månader, fruktansvärt. Längtar så efter mina kära.
      Jag förstår heller inte de som bara struntar i riskerna och lever på som om inget hänt, om det inte är nödvändigt.
      Sköt om er!

  2. fint pimpad toa, din trädgård är så fin, hela året.

  3. Märtha skriver:

    Vilken härlig bro och framför allt ”port”! Jag är förtjust i broar, speciellt gamla… och blomsterprakten vid den offentliga toan är otrolig, som på en bättre blomstermässa! Och dina väderbilder är för härliga! Här utlovas torrt väder ännu i några dagar, och alla blomkrukor måste tas in nu. Jag har skjutit på arbetet i ”spansk stil”, manana… Tunga krukor, går långsamt, alla skall putsas, rensas, klippas – åtminstone lite. Här stiger också covid-19-fallen, cagott! 150 igår, men även i det här hörnet av Finland (som på Karins Åland) är det lugnare. Något enstaka fall då och då. Tror att vi i Borgå, ca 50000 invånare, har 78 fall under hela pandemin. Jag är sifferbitare på några sätt, följer med statistiken… Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Bron är så fin och unik i UK.
      Så stor skillnad med vackra blommor på det fula huset.
      Jag gillar jämförelsebilder och här ändras vädret snabbt.
      Hemskt att smittan sprids om en löpeld igen. Vi, liksom du, har det lugnt just nu, men man vet aldrig.
      Jag följer med i statistiken och tycker det är väldigt intressant, men kan för mitt liv inte komma ihåg siffror, så har koll i ca en minut, sedan är det borta.
      Ha det bra!

  4. Blomsterbönan skriver:

    Blekningsmedel var lite otippat, vad används det till?

    Brexit känns som det kom lite i skymundan. Jag har släkt i London som inte är speciellt intresserade av Brexit. Har förstått på dom att väldigt många är ointresserade av det?

    Fantastiskt att kunna ha blommorna ute och frodiga så sent på året! Här är det ljung och alunrot som gäller. Inte dumt det heller. Jag hade en kruka blomsterkrasse vid växthuset. En morgon såg jag älgarna kalasa på den när jag satt och åt frukost. Så kan det gå!

    • Lena i Wales skriver:

      Används till allt, som rengöringsmedel, bl a. Man är galna med det här.
      Många är nog lite trötta på Brexit nu, men många kan heller inte vänta till de kan stänga sina gränser och leva sitt eget liv på den lilla ön.
      Älgproblem har vi inte här, men jag hade det där jag bodde i Sverige. Tråkigt när det äter det som inte tillhör dem.
      Ha det bra!

  5. Madame skriver:

    Spændende at se Monmouth, Lena – den gamle bro med hus fra 1200-talet er vel nok flot!
    Så mange blomster du har stadigvæk.
    Det er fortvivlende, at coronaen blusser op igen – det gør den også her.

    • Lena i Wales skriver:

      Bron är mycket speciell och det finns väldigt få bevarade i hela UK.
      Jag tycker de blir färre och färre blommor, men jämfört med norra Europa så har jag no en del kvar.
      Så hemskt att det kommit en ny Coronavåg och att ni också blivit drabbade.

  6. Marit skriver:

    Så flott den gamle broen er! Vakre blomster både i byen og hjemme hos deg. Vi får nyte de så lenge vi kan, for nå er det snart slutt på blomstene.
    Ha det bra.

  7. Veiken skriver:

    Toan, den fula, är i alla fall omgiven av en ståtligt blomsterprakt. Utan toa – inga blommor! Så något gott kommer ut av det i alla fall!
    Vilka väderomslag du visar! Helt otroligt!
    Trots att hösten är på väg är det så vackert i din trädgård! Blommorna tackar för god omvårdnad!
    Gamla broar är fantastiska både på hållbara och mästerverk av en arkitekt och byggnadsarbetare!
    Ha det fint trots Covid19

    • Lena i Wales skriver:

      Blommorna vid toan är så fina och skymmer det fula huset.
      Här ändras vädret så enormt fort, bara Irland och sedan Atlanten.
      Roligt att ha lite blommor kvar, man blir glad av dem.
      Sköt om er!

  8. skåningen skriver:

    Oh så fina blommor!
    Sv…Man hade inte behövt så mycket ,det ställer bara till elände!
    Ha en bra dag!
    Kram!

  9. skogsnuvan skriver:

    Det var minsann en underbar blomning på toaletten. Även i din trädgård förstås. Jag har en fuxia som är jättefin och den har jag tagit in för nu kommer snart allt i blomväg att dö och det kommer att dröja minst ett halvår innan minsta blomma kan synas.

    • Lena i Wales skriver:

      Fantastiskt vad de gjort med denna byggnad, så vackra blommor.
      Med vårt klimat är det lite annorlunda. Vi har inte ofta minusgrader och om de kommer är det oftast bara några grader minus och under en kort tid. Fast det kan bli kallt också, men det är ovanligt.

  10. Minton skriver:

    Den gamla bron är så vacker och det strömmande vattnet.
    Så vackra blommor du har.

  11. farfar hebbe skriver:

    Säga vad man vill,men du bor i ett jäkla fint område,blomprakten hos dig och i stan är fantastisk..Ja detta förbannade covid 19,hur länge ska det hålla i,verkar som de unga inta tar det på allvar,hur dumma får dom vara..Nä jag säger Håll ut Håll avstånd..Haé Kram.

    • Lena i Wales skriver:

      Klimatet här gör att det blommar längre och mer. Oftast inte stark kyla och en hel del regn. Idag kändes det som det var inget annat än regn, tyvärr.
      Håller med dig.
      Håll avstånd och var utomhus.
      Kram!

  12. Ditte skriver:

    Tack för promenaden! Verkligen fint med blommorna och ett lovvärt arbetet av frivilliga. Fastnade länge vid bron här.
    Din trädgård är ju fortfarande väldigt vacker trost att oktober är här i morgon.
    Önskar dig det bästa och en fin vecka.
    (Har en fråga. Har inte tidigare sett att du haft reklam inne i bloggen mellan styckena, men nu kommer, i mitt tycke, trist reklam om bukfett och hur man får bort det mellan dina stycken.Kanske kan du inte påverka detta. Men just denna ser inte direkt aptitligt ut. )

    • Lena i Wales skriver:

      Blommorna gör denna fula byggnad nästan vacker.
      Bron är unik, även i UK, så vacker.
      Det finns en del kvar i trädgården, även om det har minskat.
      Eftersom jag är inloggad hela tiden, ser jag aldrig någon reklam. Men har blivit medveten om att det tydligen dyker upp och blir mer och mer. Tyvärr inget jag kan göra åt, men ack så tråkigt. Just dessa om bantning och bukfett låter inte roligt. Får ta sonen till att se om något går att göra, men tror tyvärr inte det. Ska utforska i alla fall.

  13. motionochfritid skriver:

    Så mycket vackra blommor. Och vacket dekorerat på symaskinen. Jag plockar sällan in blommor, bara syren, hägg och liljekonvalj. Passar sig inte att först plocka in och ganska snart ska det kastas ut. På nåt sätt tycker jag det är onödigt.
    Ha det fint!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag älskar min gamla symaskin. Det var min kära svärmors och hon har använt den mycket. Hon hade aldrig någon eldriven.
      Jag har så gott om blommor att det inte märks att jag plockar. Speciellt nu när man är inne mer och mer p g a vädret betyder det alltmer att ta in de blommor jag inte p g a vädret kan se utomhus. De få minuterna jag är i trädgården i regnet så ser man inte så mycket, men inne, med regnet utanför, ser man dem hela tiden.
      Ha det bra!

  14. Vilka fantastiska blomsterarrangemang, både vid toan och i din trädgård! Jag slängde bort mina sommarblommor för flera veckor sedan och har planterat ljung. Lite annat klimat här …
    Oavsett väder ser Wales helt fantastiskt ut och en dag ska jag banne mig resa till dina trakter!
    Ha en fortsatt fin vecka 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Blommorna vid toan är fantastiska och de skymmer den fula byggnaden.
      Ja, lite annat klimat här. Betydligt längre odlingssäsong.
      Hoppas du en dag kommer hit, så mycket att se och uppleva.
      Ha det bra!

  15. Geddfish skriver:

    Så vacker, den gamla bron! Och så vackra gamla ting, blomster och trädgård. Tuffa tider nu, verkligen. Det som smärtar, är ju frånvaron av barn och barnbarn men det har ju jag här i Sverige också lokalt.
    Så nu kommer fenomenet hamstra toapapper igen. Men blekningsmedel? Frågetecken? Jag tror inte man behöver hamstra något, det kommer att finnas så man överlever. Men usch, inget roligt.
    Varm kram, Gerd

    • Lena i Wales skriver:

      Javisst är bron så fin. Ofta när jag kommer till stan stannar jag och tittar och beundrar. Många bara rusar förbi och glömmer i stressen att titta.
      Så hemskt att inte få se familjen och de små. Har inte sett dem på ca 10 månader, en stor sorg, men du vet hur det är.
      Här använde blekningsmedel i minut och parti. Har försökt fråga flera varför, men ingen förstår vad jag menar. De är så naturligt här med blekningsmedel i all städning att ingen förstår vad jag menar.
      För oss är hamstringen inte som i Sverige där det gäller Coraona. Här är det också Brexit. Om det inte blir något avtal kommer det att bli tullar och det finns inte kapacitet vid hamnarna att ta emot alla varor, så det kan komma till ett läge att varorna sitter fast i tullen för att tas in i landet.
      Stora kramar med mycket värme!

  16. Helena skriver:

    Man kanske inte hamstrar vandringskängor men hörde att de var slut i många sportaffärer. Det är väl mer att våra beteendemönster har ändrats och det är väl positivt. Jag får väl slita på mina tills i vår. Ha det bra!

  17. Monica skriver:

    Så vackert med all blomning, både i stad och hos dig i trädgården, är fantastiskt fint. Och alltid trevligt med alla dessa floder som det finns så många av med historiska broar, är något vilsamt över dem.
    Viruset ja, det vilar inte, det kommer att pågå länge länge är min tro, ja igår sa A Tegnell i över ett år till och tyvärr tror jag i ännu ett år, har tänkt så förut under denna sommar och nu kom lite försiktigt AT med ett helår till, inget han sagt förut. Tror det blir mer långdraget än Spanska sjukan, den tog ju slut när den vällde fram över vår jord så snabbt, nu kan vi dra ut på detta virus men förhoppningsvis blir det mildare varianter. Värst är det för alla jordens fattiga som knappt har mat för dagen, rent vatten eller beboeliga bostäder. Sverige och många länder ska ju säkra vaccin för miljoner och miljarder till fattiga länder via tillverkare då förstås men om vaccinet dröjer eller aldrig kan bli människosäkert ska då alla dessa miljarder gå till ”vaccinindustrin” medan folket dör? De kanske skulle klara sig mycket bättre de också om de kunde få bättre hygien m m och tillgång till mat och vatten.

    Hygien tror jag är A och O och att man gör rätt i det. Och munskydd är mycket skyddande i många sammanhang och hindrar folks nysningar att hamna i ens egna lungor. För det är troligen det värsta, dessa nysningar rakt ut även om det kan vara en vanlig förkylning också om vi har tur.

    Ja detta var lite uppmuntrande virustankar:-), ja vi för försöka leva på så gott det går men det är en väldigt märklig tid. Ett litet virus som är en nolla på egen hand men kan ta hela mänskligheten i besittning. Vi blir ockuperade och gör dess vilja. Ja, det är så märkligt och har funnits i hela mänsklighetens historia men skillnaden idag är ju att vi tror att vi kan behärska det men det är det ingen som vet.

    Och all jämförelse mellan länderna tycker jag inte hör hemma i en gemensam värld där vi alla är drabbade, som en tävlan vilka som är ”duktigast”, känns underligt och Norge t ex öppnar och stänger timme för timme, plötsligt är allt bra, nästa timme ska just Södermanland stängas, det är så absurt alltihop. Det står ju inte i nåt pass att personen kommer från Södermanland, folk kan ju vara skrivna i Karesuando men ha en bostad i Södermanland där de vistas mest. Det tar så mycket tid allt detta fantiserande hit och dit istället för att ta tag i verkligheten. Gå ut i den, lära sig, läsa på, se, jag menar alla styrande.

    Ha det fint nu Lena och hoppas det blir vettiga regler och tydliga. Ja Brexit ja, tänkt mycket på det också, vilket elände det ställde till och det drabbar landet än mer.

    • Lena i Wales skriver:

      Blommorna vid toan är helt otroliga, fortfarande.
      Bron är så fin och unik i UK.
      Idag pratade man på BBC Breakfast att man håller på att träna hundar att sniffa sig fram till Corona. Kanske kan det i alla fall vara till hjälp. När vaccinet kommer står nog i stjärnorna. Munskydd är jag van vid, bär så fort jag kommer in till stan, både ute och inne, fast många tycker det är jobbigt att bära, men det är ju inte riktigt det som gäller. Här måste vi ju ha dem i affärer.
      Man märker i din kommentar att du vet vad du talar om genom kunskap och inte som jag genom bristfällig information.
      Här i Wales och i övriga delar av UK har vi ju local lockdown p g a att det är mycket smitta just där, men man tävlar inte om vilken del som har mest eller minst smitta.
      Visst gäller det oss alla, men ett av problemen är att olika regeringar bestämmer olika saker, inte ens inom UK enas man.
      Boris gick ut med nya regler, men fattade inte själv vad han sa, så gick senare ut på twitter och ändrade sig. Dessemellan hade någon minister fått en enkel fråga av en journalist och kunde inte svara på den för det var så krångligt. Som jag brukar säja om UK, varför göra det enkelt, när man kan göra det komplicerat?
      Sköt om dig!

  18. Anette skriver:

    Oj,oj,oj så många äpplen på det lilla trädet, det ser tungt ut.
    Man ser tydligt att blomstertiden går mot sitt slut trots att din trädgård fortfarande levererar skönhet.

  19. Så mysigt samhälle! Och så fantastiskt med det frivilliga engagemanget med blommorna! SÅ vackert!
    Er utsikt alltså… underbar!
    Ja, du… det där med restriktioner, avstånd och Covid 19… samma här känns det som, många yngre bryr sig liksom inte… Lika här i Sverige.
    Ha nu en fin torsdag!
    /Maria

    • Lena i Wales skriver:

      Monmouth är en fin liten stad och det gör så mycket vad de frivilliga gör för staden.
      Det är underbar utsikt här, speciellt när man kan se den,hi,hi. Sol här idag.
      Så jobbigt med de som inte tar det på allvar, vad kan göras?
      Önskar dig en fin torsdag också!

  20. Karin skriver:

    Jag önskar att alla stadsplanerare och kommunalråd i Sverige kunde åka på studieresa till Wales för att se att det går att ha offentliga toaletter! Det är lätt att föreställa sig vad som händer när ölservering är tillåten till långt fram på natten och det inte finns några toaletter på stan.

    Vilken underbar utsikt du har från ditt fönster! Lika fin oavsett väderlek. Och din trädgård prunkar ju fortfarande – fantastiskt fin och de där blå krukorna har jag varit avundsjuk på länge. Nästa sommar blir det nog några blå krukor hos mig också.

    • Lena i Wales skriver:

      Instämmer and toaletterna. Funkar bra här.
      Det är en fin utsikt här i alla väder och det skiftar fort.
      Ja, det finns en del växtlighet kvar, men nu är vi inne i oktober, så vi får se om den vecka eller så.
      Roligt om jag kunnat inspirera dig!

  21. Ingrid skriver:

    Här har jag bara upptäckt att engångshandskar är en bristvara. På Konsum har de inte funnits på flera veckor.
    Jaså ni använder blekningsmedel? På Sicilien är det bikarbonat som gäller. Det använder Eva till allting och givetvis förslår inte de små förpackningar vi har här. Jag har minsann gått genom tullen med enkilosförpackningar med bikarbonat. Undrar vad de sagt om jag fått en kontroll?
    Ha en fin start på oktober!
    Kram, Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Vi använder inte så mycket handskar här längre, mer handsprit. Finns i ingången till varje affär och de vill att vi sak använda deras.
      Ja, undra vad tullen hade tänkt med allt detta pulver,hi,hi!!!
      Kram!

  22. Regn eller ej så har du en fantastisk utsikt från ditt fönster.
    Vad bra att det finns gott om offentliga toaletter, brukar dom vara gratis eller kosta en liten slant som här i Sverige?

  23. Therese Bjärstig skriver:

    du gör det alltid så mysigt och vackert på din symaskin, verkligt fina blomster, här är det inte mycket kvar nu som blommar, och bara löven som ger färg. Trist med utvecklingen av covid, även i mina trakter så skjuter antal nya fall iväg, kännns mindre roligt att jag måste åka till Umeå nästa vecka då där är flest fall (och människor) i Västerbotten! Ha en fortsatt fin vecka!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag gillar min gamla symaskin och pynta lite beroende på årstiderna.
      Här har vi inte mycket färg på träden ännu, inga höstfärger.
      Så tråkigt när siffrorna sticker i skyn. Ingen lätt tid för många.

  24. iamittilivet skriver:

    Rörigt och ovisst här hos oss i östra Medelhavet – rörigt och ovisst hos er! Jag har varit en tur till Iraklio idag som har striktare restriktioner, bl a munskydd utomhus. Inget kul alls att traska runt på sta’n i strålande sol och immiga glasögon. Blev ett kort men gott besök!
    Så fina blommor både på sta’n och hos dig! Jag älskar när det blir liksom överflöd som bara väller fram. Och höstfärger är också vackra!

    • Lena i Wales skriver:

      Oroligheter på olika sätt, men samma elaka Corona.
      Vi måste ha munskydd inne i affärer, men inte utomhus, fast jag har det på mig hela tiden, för då glömmer jag inte ta på det när jag går in i en affär.
      Det är som ett vattenfall med blommor vid toan, så vackert.

  25. Anita skriver:

    Tänk så vackert det är hos dig Lena. Monmouth är fint och det jag tycker är så fantastiskt med UK är intresset för blommor. Hur frivilliga kan förvandla en tråkig toalett till en blommande vägg. Det skulle aldrig hända här. Men så har vi ju som sagt inte så många offentliga toaletter heller. Men det finns ju andra ”fula” väggar. Fortfarande fint i din trädgård också även om hösten börjar synas. Äppelträdet är så fint. Och så ditt blomstrande bord. Där fick jag en påminnelse om att jag ska plocka en höstbukett idag. Just nu blommar kärleksörten helt fantastiskt. Den är så tacksam att ta in.
    Vilken skiftning i vädret. Typiskt skurbetonat väder med blandning av sol och häftigt regn. Här vaknade jag till en lätt dimma och det är ljumt och skönt i luften. Ser ut att bli en fin höstdag. Och ikväll ska vi äta Fish & Chips 🙂

    Var nu försiktig och ha en fin helg.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det är vackert här.
      Det finns så mycket mer frivilligarbete här än i Sverige, något mycket positivt.
      Det är massor av äpplen på båda träden. De små är sota och goda.
      Jag gillar att ta in mina fina buketter, speciellt nu när man inte är ute så mycket och ser dem i rabatterna.
      Idag var en blandning av fint väder och okej. Idag regnar det och det ska fortsätta hela dagen, samt lördag och söndag.Det blåser ute också, så inte inbjudande till att gå ut idag.
      Fish and chips, gott!

  26. wiolettan skriver:

    Det var många och fina bilder att njuta av.
    Alltid trevligt att se din fina trädgård, hur det blommar. Du måste lägga ner mycket tid där, kan jag tänka mig. Fint att din symaskin, blir pyntad med jämna mellanrum, eller ojämna, vad vet jag. Men fint är det.
    Fin utsikt ifrån den gamla bron.
    Häftigt med den där väggen till toaletterna som någon har gjort så blommande vacker. Bra gjort, verkligen.
    Håller med dig om toaletterna. Det finns ju knappast några offentliga toaletter längre, här, jag tycker att det är så dumt. De behövs och jag hoppas att ”topparna” kan åka till Wales och lära sig och ta efter.
    Förstår att det är många tankar omkring Brexit, hur det ska bli. Inget svar finns heller, vad jag kan förstå.
    Bra att du håller avstånd och är försiktig och rädd om dig. Det är en otäck sjukdom och för vissa tar den hårt.
    Sköt om dig.
    Varm kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Så roligt att du gillar mina bilder.
      Jag gillar både mina blommor utomhus och inomhus, blir glad av blommor.
      Bron och utsikten från den är so fin, njuter varje gång jag står där.
      Skicka hit politikerna för att titta på toaletter, det vore något det!
      Jobbigt med Brexit nu, ingen vet något.
      Håller avstånd så gott jag kan och går inte ut bland folk i onödan.
      Stora varma kramar!

  27. Titti skriver:

    Ja vi fortsätter hålla avstånd här med, tvättar händerna och inväntar bättre tider! När ska detta elände sluta tro????
    Sköt om dig!
    Kram Titti

  28. snicksnack71 skriver:

    Vackert med alla blommor du sätter in på ditt sybord och även på de härliga färgerna ute.
    När det gäller covid19 och allg runt omkring så är det inte lika vacker. Det är besvärligt, jobbigt och skrämmande
    Kram Kajsa

  29. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2020, del 2, juli – december | Lena i Wales och Spanien

Lämna en kommentar