WALES – WHISKYDESTILLERIER i WALES och EN FIN PROMENAD

Vi har gått in i mörka tider på flera olika sätt och då kanske det behövs lite värme inombords. Så här kommer lite om walesisk whisky, men först lite bilder från min promenad i måndags…

…även den senaste tiden har vädret skiftat, regn, blåst, dimma och sol. I måndags var en vacker dag med sol och ca 10 grader.

Jag gick upp på toppen av min kulle och tittade ut över staden och bergen i Wales…

…på vägen ner tittade jag upp mot The Round House, från var jag tagit bilden ovan…

…där ser jag också några kvistar av holly, järnek på svenska, en symbol för jul här. Igår var den en månad kvar till julfirande i Sverige och idag är det en månad kvar till julfirande i Wales…

…på vägen ner passerade jag också denna brevlåda, fortfarande i funktion och bredvid den står en gul plastlåda, en grit bin, innehållande grit, grus. Om vi skulle få någon snö, kanske någon kommer att uppskatta denna fula lådas innehåll.

Det är nu mörkt här ca 16.45 brittisk tid, 17.45 svensk tid. Tur att man har mysbelysning och levande ljus!

Whiskydestillerier i Wales

Ja, det finns faktiskt walesisk whisky. Inte så många destillerier, men vi har 3 än så länge.

Penderyn, som jag skriver om nedan

Aber Falls Distillery, detta destilleri ligger när byn Abergwyngregyn i nordvästra Wales, se karta nedan. Deras whisky finns inte ännu tillgänglig på marknaden, kommer ut först 2021. Har inte besökt stället, ännu.

Dá Mhile, nära byn LLandysul i västra Wales, se karta nedan. Det lär var världens första organiska whisky. Etablerat 1992 i Skottland och kom till Wales 2012. De säljer sin produktion sedan 2016.

Penderyn distillery

Penderyn är beläget vid ”The Head of The Valleys”, inte så långt från Merthyr Tydfil (uttalas Mörtha Tidfil, th=läspande) i södra Wales.

Detta destilleri har jag besökt många gånger med olika skandinaviska grupper.
Penderyn Single Malt Whisky lanserades 1 mars 2004, på St David´s Day, Wales nationaldag.
Finns numera att köpa i 16 länder. Tror tyvärr inte den finns på Systembolaget i Sverige, rätta mig gärna om jag har fel.

För ovanlighetens skull ligger destilleriet i en byggnad av trä.

Trots att jag säkert besökt whisky destillerier med provsmakning i Skottland, Irland och Wales ett 50-tal gånger kan jag inte lära mig dricka denna ädla dryck! Får enbart gå på andras bedömningar, men deras Merlyn Cream Liquor, liknande Bailey´s, den är god!
Enl min son som är lite av expert på området är Penderyn helt godkänd, men allt beror ju så mycket på vad man tycker om och inte. Han föredrar t ex en mer rökig Islay whisky.

Den walesiska whiskyn stavas på samma sätt som den skotska, inte som den irländska whiskey!..

…deras symbol är en bit av det walesiska guldet, som jag faktiskt inte skrivit om, ännu…

…på Visitor Centre kan man få berättat för sig om whiskyframställning, provsmaka(det ni alla svenskar älskar!!!!) och förstås också handla, vilket man inte kan göra på svenska destillerier, utan måste ju istället besöka det statliga systembolaget. De har ca 20 000 besökare/år.

Inne i destilleriet är det förbjudet att fotografera, så ni får nöja er med bilder från deras shop…

…de har flera olika sorter, från olika typer av tunnor…

…och från whiskyprovningsrummet.

De tre huvudingredienserna för whiskytillverkning är vatten, korn och jäst.

Vattnet betyder mycket, men hur mycket är omdiskuterat, men många destillerier har sina egna källor, bland dem Penderyn.

Kornet behöver inte odlas lokalt.

Jäst köper man från speciella företag som framställer jäst lämpat för whisky.

När hela proceduren med mäsk o s v är klar destilleras allt och blir alkohol i stora kopparpannor.

Whisky måste enl lag lagras minst 3 år på fat för att få kallas whisky, annars är det bara alkohol. De flesta sorterna lagras betydligt längre. Oftast lagras de på gamla bourbon- eller sherryfat. Denna lagring ger också whiskyn dess färg. Innan lagringen ser den ut som vatten eller vodka…

…ett litet provglas från Penderyn…

…Merlin Cream Liqueur är god, liknande Baileys.

Antingen kan man dricka den som den är. Eller varför inte ta hälften likör och hälften kall mjölk och några isbitar? Då blir den mindre söt och är perfekt som en liten drink en varm sommardag.

Eller så kan man göra enl destilleriets recept:

Recept på Merlyn´s Magic Cocktail:
5 cl Merlyn Cream Liquor
3 cl kaffelikör
2 msk mintchokladglass
Lite grädde

…destilleriet ligger i en vacker omgivning av walesiska kulla.

Var ligger Penderyn?

Var ligger Aber Falls?

Var ligger Dá Mhile?

Coronaläget i Wales

Det talas om att de fyra länderna som bildar UK ska försöka att koordinera sina regler och lagar inför julen, istället för att ha olika regler i varje land. Någon har tänkt till, vilken underbar nyhet!

Hur resultatet av detta blir vet vi inte riktigt ännu, tiden får utvisa!

Sköt om er och håll avstånd

önskar Lena från Wales

Detta inlägg publicerades i Besökta platser, Mat och dryck. Bokmärk permalänken.

69 kommentarer till WALES – WHISKYDESTILLERIER i WALES och EN FIN PROMENAD

  1. Madame skriver:

    Så spændende at der laves whisky i Wales – det må være sjovt at høre om produktionen og få smagsprøver.
    Din opskrift på Merlyn’s Magic Cocktail må prøves her. Det lyder lækkert!

  2. Märtha skriver:

    Whisky – där går min gräns. Har ännu inte förstått det delikata med den smaken. Gillar faktiskt te och vatten bäst av alla drycker, även om rödvin också är ok. Ibland kan jag hälla i mig en konjak eller calvados, river och värmer lagom skönt. Hälsningar från -3, men det skall bli regn på eftermiddagen…

    • Lena i Wales skriver:

      Jag gillar egentligen ingen ren sprit, men vin älskar jag, rött, vitt, rosé och bubbligt går lätt ner genom strupen här. Te gillar jag också och dricker flera muggar per dag.
      Regn och dimmigt här idag.

  3. Ingrid skriver:

    Jag gillar inte whisky annat än om jag får den serverad som irish cofee. Annars har vi ju faktiskt ett whiskydestilleri här på Gotland. I den gamla sockerbetsfabriken har några framsynta män startat tillverkning av Gotland Whisky.
    Ha det så gott!
    Kram, Ingrid

  4. Susie Bloom skriver:

    Gillar inte whisky, men däremot sån där sliskig söt likör är jag omåttlig förtjust i. Men när man kommer in på sitt 3:e glas så blir det lite sött, så jag ska testa ditt tips om mjölk och is….. 🙂
    KRAM/Susie

  5. iamittilivet skriver:

    Jag förknippar inte whisky med Whales så det var intressant. Jag tycker mycket om whisky. Och bourbon. Dock vill jag ha min ren med möjligen en isbit.

  6. Marit skriver:

    Det er jo spennende at det blir produsert whiskey i Wales også. Det visste jeg ikje fra flr.
    Jeg festet meg med den du kaller Holly, og som kalles kristtorn på norsk. Jeg har to busker av det i hagen min, og den ene er full av røde bær nå 🙂
    Ha det godt!

    • Lena i Wales skriver:

      Vi har ännu inte många destillerier, men vi är på gång.
      Tror att den kanske kan heta kristitörne på svenska, men vet inte. Jag har en liten buske i trädgården, vid sidan, i häcken till grannen, men den hade inga bär nu.
      Ha det godt!

  7. Blomsterbönan skriver:

    Vad fint det var i butiken! Så mysigt i whiskyprovningsrummet. Nu fick jag en idé igen, jag har en liten träkagge som jag tror det varit Rom i. Den måste jag ta fram och göra nåt roligt med. Är från gården jag växte upp.

    Whisky är inte min grej mer än i Irish Coffee. Jag förstår att många dricker det när de är förkylda, det lär ta dö på det mesta 🙂

    Här trillar fallen in, dagligen hör jag hos mina kunder att de har smittad personal. Är orolig för min brors fru, hon är smittad och har väldiga problem med syresättning. Han är än så länge inte sjuk och jag håller tummarna att han slipper, han har astma och högt blodtryck.

    Var rädda om er!

    • Lena i Wales skriver:

      Så roligt om jag genom min blogg kan inspirera!
      Jag dricker inte kaffe, så inte i det tilltalar mig whisky. Om jag känner mig lite förkyld tar jag varm choklad med rom eller cognac, men antar att också whisky skulle funka.
      Så hemskt att det går åt fel håll i Sverige. Känner för din familj ❤.
      Var rädd om dig också!

  8. Tack för denna fina vandring.
    I söndags drack jag en whisky. Har inte sådan hemma men en vän bjöd mig och det är gott då man tar drycken rätt sällan.

  9. Violen skriver:

    Fin höstpromenad i dina hemtrakter! Det är intressant med whiskyframställning även om jag sällan tackar ja om någon bjuder mig på ett glas. Det är så starkt att min mage blir vred. Får värma mig på annat sätt.
    Coronaviruset fortsätter sin härjning och vi får nya rekommendationer titt som tätt. Var och klippte mig häromdagen och det var nog i utkanten av vad man ska göra. Annars sköter vi oss och har mycket få kontakter utanför familjen. Hoppas det blir slut på eländet snart.
    Ha det gott och var rädd om dig!

  10. Bara brittiskt skriver:

    Ja ta det lugnt där i mörkret. Whisky är gott men helst de rökiga från Islay. Vore kul att prova en walesisk dock.

  11. Franska Fikon skriver:

    Jag får sälla mig till de ovan som inte heller visste att det gjordes whiskey i Wales. Vi har besökt olika destillerier i Skottland och det är jätteroligt att se hantverket och märka att det blir skillnader i tillverkningen beroende på hur man gör. Men om jag ska välja en destillerad dryck så får det bli calvados eller cognac som har druvor som bas. Är såklart frankofil i detta avseende också. Järnek är verkligen en fin buske till julpynt!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är inte många som vet att det finns whisky från Wales, så du är inte ensam.
      Även om jag gillar Frankrike, så tycker jag tyvärr inte om varken calvados eller cognac.
      Jag ska plocka lite järnek vid nästa tillfälle.

  12. Anita skriver:

    Tack för en härlig promenad Lena. Vilket vackert väder. ”Deck the Hall with boughs of Holly” brukade vi sjunga till jul på den tiden det var körövningar och julkonsert. Åh som jag saknar kören. Jag missade förra årets julkonsert också pga att jag var sjuk så jag såg verkligen fram mot årets.
    Bra att dom fått för sig att samordna reglerna inför julen i de olika länderna i UK.
    Whisky tycker jag är gott även om jag väldigt sällan dricker det. Däremot kan jag inte med Baileys. Det är alldeles för sliskigt för mig. Men många tycker ju den är jättegod. Men det kanske är annorlunda om den används som ingrediens i en drink.

    Ha en fortsatt fin vecka Lena!

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en ovanligt fin dag, så man får passa på.
      Den carol känner jag nog inte till, men kanske gör jag det när jag hör den.
      Så trist när så mycket är inställt.
      De har bestämt datum för att ta sig över gränserna och hur många dagar och jag tror det var 3 familjer tillsammans, men får lyssna bättre nästa gång de pratar. Vi kommer ändå inte att beblanda oss med massor av folk.
      Prova att späda ut slisket lite, smaken finns kvar, men mindre söt. Gott!
      Ha det bra!

  13. Eva skriver:

    Intressant med whiskytillverkningen. Har besökt destillerier i Skottland. Tackar inte nej till ett glas. Vore kul pröva den walesiska. Järnek är verkligen jättefint till jul.
    Var rädd om dig du med!

    • Lena i Wales skriver:

      Synd att den walesiska whiskyn inte finns i Sverige. Systembolaget har ett stort utbud, men tyvärr är det inte lätt för små producenter att komma in i systemet.
      Jag ska plocka lite järnek på nästa promenad.
      Var rädd om dig också!

  14. köpte gin i en lite rosa flaska, finns ju mycket smaker nu.

  15. farfar hebbe skriver:

    Kul att läsa om den walesiska whiskyn,visste inte att det fanns whisky därifrån..Ja Carlene är dotter till June Carter,men Johnny Cash är inte pappa..June gifte sig 1952 med Cal Smith och de fick en dotter Carlene 1957.June gifte sig med Johnny Cash 1/3 1968 dom fick sonen John Carter Cash 1970.Cal var en sångare och gitarrist han avled 2010.Här kommer en låt med Cal.Haé Kram.

  16. Geddfish skriver:

    Tack för promenaden!
    Jag och min väninna Britt-Marie var ju med dig till Penderyn! Intressant, jag gillar alla såna besök. Ett par småflaskor och ett glas fick följa med hem. Jodå, jag gillar whisky, så där en hutt om jag är frusen. Är inte längre något för likörer direkt. I alla fall jag ändrar smak utefter åren. Nyligen öppnade jag min flaska Barbeito dry från Madeira. Madeiravin är det enda vin som står sig öppnat en längre tid. Det är därför som kyrkan använder det i nattvarden, Hälften vatten, hälften vin och bara i en bägare.
    Ja, nu är det kolsvart ute, urraburra.
    Ha det så gott och varm kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, där har vi varit tillsammans.
      Fint att du fick med dig en liten souvenir.
      Visste inte vilket vin kyrkan använde, intressant.
      Nu är det kolmörkt här också.
      Onsdagskramar till dig!

  17. Ditte skriver:

    Vad trevligt att komma med ut på en promenad i dina trakter.Vacker grönska är det ju också. Och skönt ändå att ni har ljust så länge. Här börjar det skymma redan strax efter klockan 15.
    Hoppas nu att myndigheterna i UK kan koordinera bestämmelserna . Vore så mycket smidigare.
    Kul att få veta mer whisky från Wales.Men eftersom vi inte varit i Wales har vi inte heller besökt några personligen. Har annars besökt några destillerier I Skottland bl.a. Glenmorangie, när vi var på resa med dig. Här i Sverige besökte vi i somras Mackmyra och det var riktigt intresssant.
    Ha det så bra du kan.
    Många tankar till dig

    • Lena i Wales skriver:

      Nu, kl 16.55, är det mörkt, men började mörkna för en stund sedan. Mörknar snabbare här än i Sverige, inte lika snabbt som i Spanien dock.
      De verkar ha fått ordning på regler för jul ihop. Ska lyssna mer noga på dem ikväll.
      Ja, vi har varit på Glenmorangie tillsammans. Minns att du skrivit om Mackmyra, så intressant.
      Sköt om er!

  18. Om Merlyn Cream Liquor smakar som Bailies skulle det kunna gå ner… 🙂 Håller med om Whisky, inte riktigt en favorit – utom Jamesons, den Irländska den gillar jag – mjukare och rundare i smaken på något konstigt sätt!
    Du är verkligen suverän som pr-kvinna för Wales (ja Spanien också, men av kända skäl är du ju inte där så mycket just nu) – vill ju åka och besöka var och varannan by du visar oss här!
    //Lena

  19. skåningen skriver:

    Whisky tycker jag inte om!
    Jag och Ulla pratade ofta med varandra och skrattade
    Kram!

  20. Thalassa skriver:

    Jag dricker inte whisky längre, gjorde det i ungdomen, men det var mycket intressant att läsa om walesisk sådan! Som alltid ett varierat och trevligt inlägg för övrigt också.
    Ha det så bra!

  21. jossustravelpics skriver:

    Vad gott receptet lät. Jag som är så svag för mintchoklad.

  22. Monica skriver:

    Vad skönt att promenera i vacker natur och så bra om det blir samordning i alla turer, landet är ju inte så stort men mycket folk, lättare ändå om det är lika regler. Ja vi har det ju rätt rörigt också i vårt avlånga land, såg nu en ort i Dalarna och alla på äldreboendena var smittade och väl nästan alla övriga också. Varit reportage och det låter inte bra alls. Och jag håller mig till kaffe, vatten och te:-), kaffe är jag väldigt noga med, bryggning, vilken sort, perfekt skummad mjölk, rätt sort, perfekt krämig och så kryddor:-). Ha det så bra Lena och hoppas på att du ska kunna resa till Sverige om inte alltför lång tid.

    • Lena i Wales skriver:

      Det verkar som de kommer att ha samma regler över jul. Det behövs när så många människor rör sig runt över gränserna.
      Jag har förstått att det har blivit rörigt i Sverige också och att det finns stora problem. Hemskt!
      Kaffe dricker jag inte, men några muggar te blir det varje dag.
      Jag hoppas också kunna komma till familjen i Sverige.
      Take care!

  23. Monica skriver:

    I Hälsingland är det såg jag, inte Dalarna.

  24. motionochfritid skriver:

    Härligt att gå i bergen och underlaget är mera hälsosamt att gå på än asfalt och hårda ytor. Nu är det mörkt hela dagen om det regnar, som det gör för det mesta här.Juldekorationerna får börja lysa upp tillvaron. Bara en månad kvar och så vänder vi mot ljusare tider.

    Ha det gott!

  25. Therese Bjärstig skriver:

    Whiskey är inte min grej, men jag har varit på whiskeyprovning på destilleri på Irland, onekligen en upplevelse. Här dricks whisky endast i Irisch coffe… och Merlin Cream Liqueur måste jag kolla upp! Ha en fin första adventshelg nu!

  26. Anni skriver:

    Jag säger som du, whisky är inte gott. Har varit på destilleri i Skottland för många år sedan och skulle besökt Mackmyra här i Sverige i oktober men det blev inte av p g a orsaker …
    Men jag använder gärna rökig whisky i apelsinmarmelad, då är det rökigheten jag är ute efter. Blandade faktiskt sådan whisky i honung också ett år, det blev väldigt gott i teet vid förkylning 😉

    Om likören påminner om Baileys måste jag berätta hur jag dricker den senare – jag blandar med lika delar cointreau! Då blir det apelsinchokladsmak och inte lika trögflytande. Mums! Och kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är roligt att besöka destillerier, även om det de producerar inte är speciellt gott.
      Ja, allt blev inte som tänkt för er denna höst❤.
      Bra tips!
      Vissa kan jag tyvärr inte anamma eftersom jag är citrusallergiker, tyvärr.
      Kramar!

  27. Marika skriver:

    Hej!
    Har besökt ett whiskey destilleri i Scotland för många år sedan. Min svärmor gillade whiskey så jag kunde ta ett litet glas som sällskap, men nej det finns godare drycker. Gillar Baileys så den likören skulle säkert smaka. Fina bilder och en härlig utsikt från din promenad.
    Ha en trevlig Adventshelg!
    Marika

  28. Minton skriver:

    Älskar whisky och bäst är de rökiga sorterna som din son också gillar. Det är den enda sprit jag dricker.
    Väldigt intressant att Wales tillverkar whisky.
    Kram Anki o Minton

  29. Biggeros skriver:

    Inte visste jag att Wales hade Wisky distellerier. Spännanda att få ta del av. Jag har bara varit i Skottland på distelleri besök. Jag är ingen Wisky älskare men däremot är min man. Han gillar när det är lite rökt Wisky smak
    Så fin natur du är omgiven av och så fina promenader du kan ta.
    Så mitt i den dåliga pandemin kommer något gott från den. Hoppas nu att det blir regler ni kan följa lätt=)
    Trevlig helg och advent ❤

    • Lena i Wales skriver:

      Vi har inte många destillerier, men de finns.
      Det är många, liksom min son, som gillar den rökta.
      Det är fint runt mig, men ibland längtar jag jag också att se lite folk och hus.
      Trevlig fredag!

  30. Anita skriver:

    Ser ju somrigt ut hos dig. Här är det 6 grader kallt idag och sjön har frusit till is. Solen gick upp alldeles nyss och den är uppe bara någon timme men färgar isen till guld den stund den är uppe. Mina planer på att städa sovrum struntar jag i och går ut istället och hämtar vad. Fina dagar ska man ta vara på.

  31. Ama de casa skriver:

    Vilken härlig promenad i finvädret! Här började det precis åska…
    Tack för virren också 😀

    Ha en fin helg!

  32. Karin skriver:

    Vilken spännande tur – nu blev jag riktigt nyfiken på Penderyn! Det måste jag fråga min kompis whisky-experten om han har. Han är verkligen extrem och har bokhyllor från golv till tak på alla väggar i vardagsrummet i sitt stora hus. I hyllorna finns inte böcker utan olika whiskymärken. Jag brukar inte dricka whisky, men hos honom har jag blivit bjuden på whisky som var len som sammet – jättegod!

  33. Lena i Wales skriver:

    Ja, fråga honom. Skulle vara roligt att veta resultatet.
    Detta skulle min son gilla och även jag faktiskt.
    Fortsatt trevlig fredagskväll!

  34. åsa skriver:

    En skvätt Whisky i varm choklad är gott och värmande 😀 men jag dricker vanligtvis skotskt whisky 🙂
    Just nu minus 7 och det börjar kännas som vinter… hittills har november varit ovanligt varm.

  35. FREEDOMtravel skriver:

    Intressant, tack! Ännu en anledning att besöka Wales 🙂

  36. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2020, del 2, juli – december | Lena i Wales och Spanien

Lämna en kommentar