WALES – FÖDELSEDAGSKALAS vid HAVET och POSITIVT COVIDLÄGE I WALES

Äntligen lördag och bloggen kör vidare! Idag om ett trevligt och annorlunda födelsedagskalas och Covidläget i Wales.

Bilderna ovan är tagna i en grannes trädgård i torsdags kväll.

Det har varit soligt och relativt varmt i flera dagar nu, härligt.

Födelsedagskalas vid havet

I onsdags var vi på födelsedagskalas hos en väninna. Hon bor vid havet i staden Penarth, strax intill vår huvudstad Cardiff i södra Wales. Här kan du läsa mer om Penarth 1, 2, 3, 4 och 5.

Vi har inte setts på så länge p g a våra stränga coronaregler, men nu kan vi åka vart vi vill i UK och träffas två familjer utomhus, så nu lagom till hennes födelsedag kunde vi träffas.

Vi gick längs strandpromenaden och tittade ut mot den vackra, gamla piren. Vädret var soligt och fint, fast lite blåsigt, så…

…vi gick in i den italienska trädgården, där det var lä och där det finns gott om bänkar att sitta på bland alla palmträden. Därifrån har man också utsikt över havet och piren. Åt vi kanske något i parken också?…

…jodå, klart vi gjorde. Take away Fish and Chips. Kan det bli så mycket bättre?

Mellan mannen och mig delade vi en stor portion pommes och en normal storlek friterad fisk. Räckte mer än väl. Portionerna här i UK är enorma. Till detta hade vi mushy peas (ärtpuré) och tartar sauce.

Pubar, restauranger och caféer är fortfarande stängda, men take away var tillåtet…

…efter maten gick vi genom Alexandra park tillbaka till bilen som var parkerad hos min väninna…

…så vackert med dessa rabatter med…

…förgätmigej och vita vet inte vad, kanske någon aster?

Se hur torr jorden är, vi har inte haft regn på länge…

…och lila blommor som också såg ut som förgätmigej. Undrar om det är detta? Visste inte att de fanns i lila också…

…här är förgätmigej omgiva av röda blommor…

…detta vackra träd växer i trädgården mitt emot min väninnas hus, så vackert.

Så var det då dags att resa hem…

…något vidare hungriga var vi inte när vi kom hem, men framåt kvällen blev det lite kurr i magen och jag gjorde var sin landgång och lite grönsaker. Vad skådar mitt öga längst upp till vänster på smörgåsen? Jo, kaviar, fantastiskt, underbart, utsökt! Vi hade nämligen gjort ett besök på IKEA på väg till min väninna. Affären ligger bara 5 minuters bilväg från henne. Som jag längtat efter Kalles kaviar! I över ett halvår har jag inte haft möjlighet att besöka IKEA och få lite svensk mat. Förutom kaviar blev det sill, Ahlgrens bilar och Marabou mjölkchoklad, fast godiset har jag inte börjat äta ännu, ska vänta till ikväll, då det ju är lördag och jag kan få njuta lite extra. Tyvärr fanns inga Pågens kanelgifflar eller dammsugare, men jag är ändå så nöjd med det jag fick tag på😊.

Var ligger Penarth?

https://goo.gl/maps/qpjajbQWffizzmSe9

Coronaläget i Wales

På lördag får vi lite mer frihet, då kan vi träffas 6 personer från olika hushåll utomhus, mot två familjer som det varit hittills.

På måndag öppnar pubar, restauranger och caféer för servering utomhus. Det ska bli roligt!

Siffror från i torsdags i Wales:

1 dödsfall i covid

60 nya fall

15 fall / 100 000 invånare (jag tror att fallen i Sverige är ca 800 / 100 000 invånare, rätta mig om jag har fel. Detta skulle innebära att Sverige ligger nästa högst i Europa. Hoppas siffrorna är fel, för detta låter inte bra)

4 fall / 100 000 invånare i mitt grevskap

Vaccinering i Wales

55% av invånarna har fått 1:a dosen

20 % av invånarna har fått båda doserna

Wales har ca 3 miljoner invånare och procentsiffrorna ovan gäller alla invånare, även de som inte ska ha vaccin, alltså kommer siffrorna aldrig att bli 100%.

OBS! Alla dessa siffror är ungefära. Vissa siffror räknas över olika antal dagar i olika länder. Det kan också vara så att man i Sverige covidtestar fler än här. Statistik och siffror blir aldrig riktigt jämförbara, men ger en bra indication. Märk också att siffrorna gäller Wales, inte hela UK.

En riktigt skön och solig helg önskar jag er alla!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

69 kommentarer till WALES – FÖDELSEDAGSKALAS vid HAVET och POSITIVT COVIDLÄGE I WALES

  1. Blomsterbönan skriver:

    Fantastiskt! Måste känts lite overkligt att ge sig iväg. Till en fantastisk park, havet och äta på en bänk. Hoppas att matställena överlever pandemin bara. Vi har hela tiden nån gång i veckan köpt takeaway för att gynna restauranger.

    Lilla vita blomman skulle kunna vara en liten aster eller nån typ av ageratum och det finns rosa förgätmigej så det kan det mycket väl vara. Väldigt söta!

    Låter hoppfullt med coviden, här är det väldigt hög spridning så siffrorna kan mycket väl stämma tyvärr. Ska nog bli ordning på det så småningom. Det är tur att vi går mot sommaren så man kan vara utomhus och roa sig i trädgården.

    Ha en härlig lördag!

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en så fin dag.
      Jag hoppas också de överlever.
      Tack för hjälpen med ”blomproblemen”.
      Det ser ljusare ut här nu, för det har varit ett rent h-vete. Så skönt med bättre väder och lättare att träffas utomhus.
      Skön lördag!

  2. Marit skriver:

    Så godt at dere igjen kan åpne litt opp, og vi kan det samme her. Smitten er på vei ned de fleste steder her og det er bra. Jeg er ennå ikke vaksinert, men håper at det også er min tur snart.
    De blomstene tror jeg kan være Tusenfryd/Daisy. Flott blomstring på kirsebærtrærne.
    Ha det godt!

    • Lena i Wales skriver:

      Så skönt att kunna se lite ljus i slutet av tunneln.
      Skönt att smittans är på väg ner hos er också. Gläds med er.
      Hoppas du snart får ditt vaccin.
      Tack för kommentaren ang blommorna.
      Ha det godt!

  3. Vilken överflöd av blommor! Mysigt vid piren, trevligt att ni kan träffas, landgång med allt gott är inte fel, och god Fish and Chips åt jag här om dan på en lunchrestaurang, mums.

  4. Madame skriver:

    Hvor er det dejligt, at coronasituationen nu gør, at der åbnes mere op – at I kan gå, hvor I vil i Storbritannien og møde to familier udendørs.
    Så smukke billeder du viser!
    Rigtig god weekend

  5. Märtha skriver:

    Får en oerhört stark längtan till senvår och försommar! Tack för alla blombilder! Här har bromsen slagits på. Kallt, rått väder. De varma dagarna vi hade tidigare känns fjärran. Å andra sidan är det bara bra att allt inte vaknar alltför tidigt. Växthusen är planterade och elåtgången är som i januari när värmefläkt finns i alla tre. Just nu (halv elva på förmiddagen) +5,1 grader… Det blir bättre! Ha det gott!

  6. Märtha skriver:

    Gårdagens covid-siffror här: 267 nya fall i landet. Sammanlagt 903 avlidna. I Borgå 3 nya fall. Borgå har ungefär 50 000 invånare.

  7. Underbart med dina bilder, fulla av blommor, grönska, sol – vår och ja… nästan sommar hos er?
    Hit återvände vintern, det är +3 grader och mulet, såväl Sverige som Finland har fått snö på sina håll. Vi hade några fina dagar med +15 grader men våren kommer ju på riktigt hit först i mitten av maj. Sedan kan också midsommaren vara kall 😀 Hahaa. Men det är en annan historia.

    • Lena i Wales skriver:

      De senaste dagarna har det nästan känts som sommar här, men det ska bli kallare nästa vecka. Nu sol ,men bara 12 grader. Igår var det 19 grader.
      Jag har sett bilder av snö från olika ställen i Sverige, inte roligt nu.
      Jag har faktiskt, mer än en gång, haft ungefär samma temperatur midsommarafton som nyårsafton, på samma ställe.
      Nu ser vi fram mot mer värme och färre smittade!

  8. Det är rätt otroligt att Sverige – som förr var ett föregångsland angående sjukvård – har så många drabbade av covid. Men det är egentligen inget konstigt eftersom det inte finns några vettiga förhållningsregler och om man bryter mot det som ”föreslås” så blir det inget straff! Att folk sen tröttnat på att ”hålla sig i skinnet” kommer betyda att vi aldrig blir av med smittan….. 😦
    KRAM & trevlig helg/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Jag känner också att det varit en dålig utveckling i Sverige, men när man inte är där vet man ju inte riktigt hur läget är och känns. Därför uppskattar jag så mycket att höra hur verkligheten ser ut och vad folk tycker om läget. Tack för din kommentar!

      • Lena i Wales skriver:

        Det skulle kommit med en kram till dig i svaret ovan, men ytterligare en gång tryckte jag på fel knapp, har hänt förr och kommer att hända igen!
        KRAM!

  9. Eva skriver:

    Tack för trevligt inlägg. Tyvärr är det riktigt att vi har en fruktansvärd smitta. Det har blivit helt fel här i Sverige.
    Vilken underbar vår ni verkar ha i Wales. Som det blommar! Läckra måltider.
    Trevlig lördag!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din kommentar och som jag skrev ovan, jag har inte riktigt koll på läget i Sverige, därför är det så intressant att höra hur man upplever situationen där. Så tråkigt att det blivit så tokigt.
      Våren är underbar här nu. Just nu sol och 12 grader, men det kommer att bli varmare under dagen, hoppas jag.
      Fin lördag!

  10. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Vilka härliga vårbilder, och körsbärsträdet är fantastiskt. Tror som Marit att det är en dubbel Bellis. Tusensköna / Daisy. Kärt barn har många namn. Så härligt att ni får lättnader i restriktionerna. Gäller det alla eller bara dem som blivit vaccinerade?
    Blev riktigt sugen på en Fish and Chips.
    Ha en trevlig helg, hoppas godiset smakar /Marika

    • Lena i Wales skriver:

      Tack frö svaret ang blommorna.
      Restriktionerna gäller alla, oavsett vaccin. Det har varit tufft med en lång lockdown, men kanske den givit verkan, och då var det värt det.
      Fish and chips är så gott lite då och då.
      Tjuvåt några bitar Marabou igår kväll, det var ju trots allt fredag och tänker fortsätta njuta ikväll.
      Skön lördag!

  11. Ingrid skriver:

    Vilken härligt utflykt ni gjort och vilken blomsterprakt det är! Här har våren stoppat upp lite, men värmen kommer väl tillbaka så småningom.
    Så skönt att man lättat på restriktionerna hos er nu. Det måste verkligen kännas skönt att kunna få röra sig mera fritt.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en så fin dag och här blommar det för fullt.
      Lite typiskt aprilväder, fram och tillbaka, men snart skiner säkert solen på dig igen.
      En enorm skillnad mot total lockdown, så härligt att smittan går ner.
      Kram!

  12. mamma C skriver:

    Så vackert när allt börjar att blomma på våren.
    Så skönt att de sakta men säkert släpper lite på restriktionerna hos er med.
    Ha en fin lördag och med ditt lördagsgodis 😉.
    Carin

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det är så vackert i parker och trädgårdar här nu, bara att njuta.
      Det känns som vi är på väg åt rätt håll och hoppas alla ändå håller sig i skinnet så det kan fortsätta så här!
      Skön lördag!

  13. motionochfritid skriver:

    Så vackra blommor och växter, fin tid vi har framför oss nu. Det är på att kunna träffas mera.
    Trevlig helg!

  14. Thalassa skriver:

    Underbara bilder. Vi ligger – förstås – rätt mycket senare vad gäller blomning, men snart så…
    Ja, mycket tycks ha gått snett här vad gäller pandemin. Samtidigt så dröjer det nog innan vi ser ”slutnotan”. Statistik har redovisats på olika sätt, vad har tuffa lockdowns inneburit i psykisk ohälsa o s v? Tyvärr visar dock antalet dödsfall på ett stort misslyckande framför allt i starten.
    Trevlig helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Snart är ni ikapp mig!
      Tyvärr är det så, allt är inte över ännu. Statistik ska man vara väldigt försiktig med, olika sätt att redovisa och vad man lägger in. Det har varit tufft med lockdown för många och allt har inte kommit fram ännu. Det har varit en jobbig tid.
      Många dödsfall här också, framför allt i början och många som lidit och lider under sjukdomen och efter.
      Bara att försöka kämpa på.
      Trevlig weekend!

  15. Anita skriver:

    Nu ska vi se om det går bättre att kommentera. Hela sidan hängde sig vid förra försöket och så kom en ruta upp om att det inte gick att kommentera. Men … nytt försök, inte lika lång kommentar om det inte fungerar.
    Alltså … dina inlägg börjar bli så härliga, så sprudlande på något vis. Härliga bilder och jag märker hur du njuter att få kommit ut ”ur fängelset” om du förstår hur jag menar. Din dag vid havet … Fish and Chips … oj, oj, oj så sugen jag blev att äta F & C vid en strandpromenad i Wales, det har jag faktiskt gjort så jag vet hur härligt det är.
    Tänk att ni har det torrt, ni som brukar ha så mycket regn. Här är det soligt men blåsigt och inte speciellt skönt. Men, klär man bara på sig ordentligt så går det bra att gå ut ändå. Vi har varit och sprungit lite lätt med Lucy på en golfbana som ännu inte är öppen. Hon har haft ont i ryggen och får inte anstränga sig för mycket så hon fick springa med matte så det skulle bli lite lugnare, husse har en tendens att springa för fort 😉
    Hoppas du får en fin helg och att du fortsätter att njuta. Jag måste säga att godsakerna från IKEA såg riktigt goda ut. Tänk att du har möjlighet att få köpa kaviar igen.

    Kramar till dig Lena!

    • Lena i Wales skriver:

      Vad konstigt att du inte kunde kommentera första gången. Vi har ju båda WordPress och det borde ju funka då. På några bloggar är jag svartlistad p g a att jag är förmodat spam, men helt plötsligt kan jag kommentera. Så konstigt. Ägarna av bloggarna har absolut inte velat stoppa mig. Ibland lever bloggarna sitt eget liv!
      Roligt att du kom fram till sist i alla fall.
      Ja, det är skönt att ha kommit ut ur fängelset, det har varit en tung tid bakom mig. Att siffrorna är så låga hjälper också till att man vågar sig ut och en spruta hjälper också. Ändå får vi inte bli för slappa och låta smittan komma tillbaka. Det var en så fin dag och maten var så god.
      Det har inte regnat här på länge, ovanligt. Som du säjer brukar vi ju har rik nederbörd här.
      Mackan med ägg och kaviar slog det mesta, så jag längtat och godiset började jag äta på redan i fredags kväll, trots att jag tänkt vänta till lördag, hi,hi.
      Kramar och en skön söndag önskar jag dig!

  16. farfar hebbe skriver:

    Skönt att det lättas lite på restriktionerna,hoppas att det ska gå bra,med lite friare tyglar..Men du,snacka om att bli impad av blomprakten,fantastiskt..Otto Nordenskjöld,hade många strängar på sin lyra,synd att han gick bort lite väl tidigt bara 59 år..Haé Kram.

  17. Geddfish skriver:

    En underbar dag hos mig igen och då blir bloggvandringen lidande. The sunny weather first 😀
    Vilka underbart vackra blombilder du visar! Så skönt att ni kan resa lite längre och även träffa andra familjer. Jag gilla fish & chips.
    Jag gillar kaviar, men jag köper Drott original. Den hade alltid mamma.
    Ja, i Sverige är en del tokiga. Nyss hade en husbilsägare dragit igång en husbilsträff på Stenbrottet på Kinnekulle. 200 husbilar skulle komma. Men kommunen satte P för det hela och stängde av vägen, då drog de till Läckö. Det är ju faktiskt förbjudet att träffas fler än åtta. Så, ja du ser, folk har varit så arga.
    Vi syns till veckan!
    Lördagskram!

    • Lena i Wales skriver:

      Solen skiner här idag igen, liksom igår och flera dagar dess för innan.
      Det var en så fin dag vid havet och maten var god och sällskapet trevligt.
      Hur kan folk sätta igång dessa träffar? Dels verkar det vara lagligt förbjudet och dels borde moralen sätta stopp och inte bara de som sätter igång det, också de som deltager.
      Vi ses nästa vecka!
      Söndagskram!

  18. Monica skriver:

    Så otroligt vackert! Ja jag minns ju. Här växlar mer mellan snöstorm, regnstorm, hagel och isiga vindar men jovisst, lite sol ibland. Och det ska bli supermåne den 27, tisdag, månen är väldigt stor nu med och kraftigt lysande.
    Virusdebatten avtagit för stunden och ersatts av läskdebatten. Gäller äldreboenden i Gislaved där de ”intagna” möjligen ska få en påskmust alt. julmust men aldrig mer. Alltså de bor i sina egna hem som de betalar i stort sett hela pensionen för, får ofta sörja till mat, de flesta är undernärda och för magra. Då bestämmer kostchefen att läsken ska förbjudas. Mineralvatten tillåtet men visste hon något om tandhälsa är det lika förkastligt och det socker som finns i läsk behöver de varje mg av. Inte vi men de som redan får för få kalorier. En kille körde dit ca 500 liter till alla boenden och läskterroristen ordnade sophämtning och det räknas nu som stöld av gåva. Hon kunde ju se till så de gamla fick en rasttimme i friska luften så där som kriminella har, vore något att införa.

    Ja vi får se var det slutar.

    Skönt ni fått lite mer frihet och så gott med Fisk&Chips, så trevligt att äta ute i vacker miljö. Och mycket tok finns här mer men detta får räcka. Ha det så fint i vackra vårens tid.

    • Monica skriver:

      Bäst att tillägga att matsörjan vet jag inte något om på deras boenden men där våra föräldrar bodde och vänners föräldrar och fler, helt förskräckligt och hur de i övrigt behandlats utan vård när de hade infektioner, en kollega fann sin mamma skakande i sängen och mamman dog så. Så läsk som kan pigga upp i eländet är nog minsta bekymret.

      • Lena i Wales skriver:

        Jag måste ha haft enorm tur när min mor flyttade till ett äldreboende. De var helt fantastiska där och maten såg god ut. De ordnade med fredags och lördagsmys med vin, godis och tårta. De samlade in, tror det var 50 eller 100 kronor varje månad från de boende, vilket de anhöriga betalade, så köpte de allt detta goda. Oftast bistod jag med vinet till alla, eftersom jag då jobbade som reseledare och köpte till väldigt bra priser i Tyskland. Visst månader betalade vi inget för det fanns pengar kvar i kassan. Andra anhöriga bidrog med tårtor och kakor. Så fint.
        Så tråkigt att era anhöriga råkade så illa ut.

    • Lena i Wales skriver:

      Det har varit riktigt härlig vår här nu under en längre tid, sol och riktigt varmt på eftermiddagarna.
      Ser inte fram emot fullmåne och tiden strax innan, jag sover så dåligt då.
      Men vilken hemsk historia från äldreboendet! Låter som de har hand om barn och inte äldre. Att man inte ska servera sötdricka i skolor är helt förståligt, men äldre. Låt de njut av den tid de har kvar! Kom mig att tänka förr när man inte fick dricka alkohol på ålderdomshem. Vilket fruktansvärt överförmynderi! Tack för din berättelse.
      Det var ett så fint födelsedagskalas vid havet, god mat och trevligt sällskap.

  19. Så fint med planteringarna. Undrar om inte Förgätmigej finns i vitt också. Ljusrosa kan dyka upp naturligt i skogen ockå.
    Matinköpet på IKEA låter ungefär som vår inköpslista där. Tyvärr har smågodiset plockats bort där. Hoppas det kommer tillbaka.

    Ha en härlig helg! Kram

  20. Vad mysigt att komma in och få njuta direkt av fina blommor. Avundas värmen ni fått. Vad kul att slå flera flugor i en smäll och att träffas i hennes mysiga kuststad. Jag älskar pirerna och Fish and chips och mina vibbar går till den där underbara månaden i Eastbourne när allt var möjligt.
    Förgätmigej är en av mina ”blå favoriter”. Alexander Park verkar mysig.
    Måste vara som att släppas ut på sommarlov att ni äntligen får röra er mer fritt och saker öppnas upp. Här gick Gotland in i Stabsläge för några dagar sedan. Det som gör mig riktigt irriterad är att det finns de som ringer in och bokar flera tider. För de har en knasig tanke om att de ska kunna få välja vilken sort de ska få. Så när personalen ropar upp namnet på personen finns det ingen som heter så. Jag blir sur bara jag tänker på antalet som skulle kommit fram med sitt samtal och de som skulle kunnat sitta där och fått höra sitt namn ropas upp och de fick en spruta. Sabotage. Borde bestraffas enligt mig. Egoism och slöseri av resurserna. De borde få betala för varje bokad tid de stulit från sina medmänniskor.
    Önskar dig en fin avslutning på helgen

    • Lena i Wales skriver:

      Det blommar för fullt här nu och vädret är underbart.
      En så fin dag vid kusten med födelsedagskalas och god mat.
      Så härligt att få röra på sig igen och att smittosiffrorna är så låga. Hoppas de håller i sig.
      Det låter som ett allvarligt läge på Gotland.
      Vad hemskt att göra så mot sina medmänniskor, egoistiskt, fy. Jag blir riktigt upprörd.
      Skön söndag!

  21. wiolettan skriver:

    Otroligt så mycket vackert. Så många fina blomsterbilder du har fotat. Härligt.
    Fint att det har lättat med Coronan i Wales och att ni har fått det friare. Det känns bra, kan jag tänka mig. Så lagom i tid med väninnans födelsedag också. Få sitta tillsammans ute och umgås som vanligt, fint.
    Ser ut som om du har en söt liten ängel i ditt dricksglas.
    Trevlig helg.
    Varm kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Det finns så många vackra blommor nu i parker och trädgårdar nu.
      Det är så skönt med lite frihet efter denna långa lockdown, så det blev en så fin dag.
      Ja, glaset har en ängel. Det är gjort i decoupage och en present från min son. Gillar det jättemycket. Det är drygt 15 år gammalt nu. Han köpte det till mig när man var vid universitetet i Karlstad. Jag hade sett det i en affär där när jag var på besök.
      Skön söndag och härliga kramar!

  22. skogsnuvan skriver:

    Jag njuter av att se alla fina blommor. Förgät mig ej är en av mina favoriter men jag har aldrig sett lila. Här växer dom blå runt min källarkulle men det dröjer länge än för snön vill inte gå bort utan ligger kvar fläckvist och i skogen. Här i Jämtland har det varit skapligt med smittan men nu efter påsklovet har det blossat upp med massor av smitta. Det är 23 st på sjukhuset och 5 på IVA och smittan kommer närmare och närmare. Jag har fått en vaccinspruta och ska få en till i slutet av maj men nu får man akta sig och hålla sig hemma ett tag till.

    • Lena i Wales skriver:

      Din vinter verkar inte vill ge sig av helt, men du går mot ytterligare en vår och snart är den där i full blom.
      Så tråkigt att smittan blivit värre. Hemskt.
      Skönt att du fått en spruta, men man får fortfarande vara försiktig.
      Skön söndag!

  23. torrebloggen skriver:

    Härligt att våren är här!
    Så mysigt med lite fish & chips nere vid havet tillsammans med din vännina.
    Här i Uppsala blir det inget Valborgsfirande i år heller pga. pandemin.
    Det kommer att bli förbjudet att besöka Ekonomikumparken, Observatorieparken och Stadsträdgården under hela helgen. Akademiska sjukhuset har ju nu full på IVA, så de vädjar till oss alla att: AVSTÅ:
    Skvalborg
    Kvalborg
    Valborg
    Finalborg
    för att undvika att vi på Akademiska sjukhuset får ne KATASTROFALBORG.
    Ha en riktigt bra dag!
    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Så härligt. Har just kommit in från att ha gillat och suttit och njutit i solen.
      Det var ett fint födelsedagsfirande, födelsedagsbarnet var nöjd och det var vi också.
      Så hemskt att IVA på Akis är fullt. Hoppas verkligen alla håller sig hemma i Valborg.
      Kram!

  24. Znogge skriver:

    Så härligt att kunna träffas utomhus och fira födelsedagen! Fish & chips är sällan fel skulle jag vilja säga 😀
    Det verkar flyta på bra med vaccineringen hos er och man agerar kraftfullt. I Sverige går en del på en höft tyvärr…

    Önskar er en härlig söndag!

  25. Karin skriver:

    Härligt inlägg med alla dessa vackra blommor och vyer! Jag har längtat efter lite blomsterprakt länge nu, så till sist blev jag tvungen att måla blommor i stället.

    Skönt att ni blivit ”utsläppta”! Här var det någon som kommenterade den kommande vaccinerade tillvaron som ett ”kosläpp”. Allt man kommer att kunna göra som inte är möjligt nu. Men det är klart, försiktighet måste ju råda ändå. Här är det extremt hög smittspridning och många på IVA, men dödstalen har gått ner. Vi hoppas på vaccinet och på att sommaren ska medföra en bättre situation.

    • Lena i Wales skriver:

      Bra gjort att måla blommor, istället för att vänta, bra initiativ!
      Trots vaccin bör man nog fortsätta vara försiktig, men börja kunna röra sig lite utomhus. Kosläpp, bra ord för det.
      Vi hoppas!

  26. Veiken skriver:

    Blomsterprakt, födelsedagskalas vid stranden och sjunkande antal covidsmittade. Det kan inte bli bättre inför sommaren!
    Grattis Wales!

    • Lena i Wales skriver:

      Det känns betydligt bättre nu, men det vill ändå till att vara försiktig.
      Vi har lyckats ganska bra här med lockdown och vaccineringar, vilket gör mig glad, för det har varit väldigt jobbig tid, nästan fyra månader i lockdown.
      Ha de gött!

  27. Therese Bjärstig skriver:

    Vilken blomsterprakt (här har mina tulpaner kommit upp ca 2-3 cm ur jorden…), och ja, Kalles kan man få begär på ibland. I söndags blev det äggmacka med kalles randiga kaviar här 🙂 Ha nu en fin vecka!

    • Lena i Wales skriver:

      Det blommar vackert här nu och idag skiner solen igen.
      Jag har haft ett sådant enormt begär efter Kalles och nu har jag tuben i kylen, så glad.
      En fin ny vecka till dig också!

  28. Ama de casa skriver:

    Vilket härligt firande och vilka vackra lavendlar i allehanda färger 🙂

    Skönt att det blir lättnader hos er. Här har dom också lättat något på restriktionerna, bland annat får vi sitta 6 personer på serveringar nu. Men att bila utanför Valenciaregionen, det får vi inte. Den 9:e maj ska det tydligen lätta lite till ifall inte smittsiffrorna skjuter i höjden. Må dom verkligen inte göra det! Det ser faktiskt rätt bra ut här hos oss, efter omständigheterna i alla fall. Idag ska jag få min första spruta vilket känns jättebra!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det blev ett fint firande och födelsedagsbarnet var nöjd och det var vi också.
      Wow, vad bara att du ska få din första spruta, grattis!
      Hoppas verkligen smittoläget hos er inte skjuter i höjden igen, så ni också kan få lite mer frihet.

  29. Anni skriver:

    Underbart med en sådan utflykt till väninnan. det måste ha varit som när korna släpps på grönbete 🙂 Alltid lika härligt att se hur långt våren har kommit hos dig, så fina planteringar.
    Hur covidläget är i Sverige beror på vem du frågar. Många läser kvällstidningarnas rubriker istället för att se på statistiken. Visst är det väldigt höga smittotal i landet, men om det beror på stor testning, eller stora lokala utbrott på arbetsplatser eller något annat är svårt att veta. Vaccinationen är i full gång, här i Stockholm kan man tidigarelägga åldersgrupperna nu så jag är precis på väg för att få min första spruta! Dödstalen går ner, de ligger väldigt lågt jämfört med resten av Europa (även på lång sikt – över hela pandemin – vilket många inte förstått!). Vaccinet hjälper ju inte mot smitta, det hjälper mot svår sjukdom, och det är två olika saker. Nåja, en dag får vi kanske facit på vad som varit bra och vad som varit dåligt, vilka restriktioner som hjälpt och vilka som stjälpt. Det som är helt säkert är att vi behöver satsa otroligt mycket mer på sjukvården och dess fantastiska personal!
    Kram, nu sticker jag och sticker mig 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Så skönt att få komma iväg för en dag och dessutom fira hennes födelsedag vid havet.
      Tack för din kommentar ang covid. Jag uppskattar verkligen att få information från olika håll. Det jag sett på statistiken är att dödstalen är få och som jag skriver att man kanske tester mer i Sverige.
      Jag avundas inte alla dessa människor som jobbar inom vården, hårt arbete och utsatthet mot ibland dålig lön. Hoppas verkligen de belönas. Pengar är inte allt, men det hjälper till i vardagen och visar uppskattning. Jag hörde att många här som har B&B och uthyrningsstugor erbjuder vårdpersonal gratis boende några dagar när allt öppnats upp igen. En fin gest, tycker jag.
      Lycka till med vaccinet!
      Kram!

  30. Ditte skriver:

    Så skönt med lättnader! Verkligen!
    Och vilket trevligt kalas att ses här vi havet. Perfekt.
    (Såg att Anni berättade om läget i Sverige och allt är ju beroende på. Kvällstidningarna här vill sälja och ha rubriker. Instämmer med Anni och har vänner som forskar om detta och de ger liknande info)
    Vilken vacker blomprakt. Bara att njuta. Här är det igång och mer grönska blir det efter hand. Önskar dig fortsatt fina dagar och njut nu av friheten.
    Ha det gott

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, så skönt att kunna komma iväg, härligt.
      Tack för info ang covid. Uppskattar att få info från olika personer eftersom jag inte bor mitt i det och har möjlighet att prata med personer direkt.
      Njuter av blommorna, friheten och solen som skiner här. Satt igår under parasollen och njöt, för varmt i solen för mig. Ska snart ut igen.
      Ha det fint!

  31. iamittilivet skriver:

    Så prunkande i rabatterna!
    På måndag (3 maj) öppnar serveringsställena här efter 6 månaders stängt – gissa vem som ska kasta sig ut och äta gott!? 😉

  32. Vad kul att det lättas lite på restriktionerna. Även om det är mysigt att sitta och äta i en park så är det något speciellt med uteserveringar.

  33. Annika skriver:

    Så vackra bilder, vad roligt att se! Jag skulle gärna besöka Wales – kanske det kan gå framöver någon gång. Jag har slutat att flyga sen några år tillbaka men kanske kan jag sy ihop en tågresa och sen lite buss…? Senast jag besökte er stora ö var jag i England och det var så vackert med all grönska, vackra växter, charmiga hus och gamla slott! En trevlig rundresa. Vår busschaufför var från Wales och han gjorde god reklam för sin hembyggd ;).
    Hoppas verkligen att coronan släpper taget om oss alla snart!

    • Lena i Wales skriver:

      Så roligt

      Så roligt att du gillar mitt inlägg och Wales.
      Det är lite krångligt att ta sig hit från Sverige om man inte flyger, men inte omöjligt.
      Så roligt att du varit i England och hade en trevlig walesisk chaufför.
      Ja, hoppas den försvinner snart!
      Trevlig dag!

Lämna en kommentar