WALES och SPANIEN – SVENSKA KYRKAN och om POPPY DAY

Idag blir det en blandning från Wales, som ju egentligen bloggen handlar om, och Spanien, där jag nu befinner mig. Men det finns en röd tråd i det hela! Dessutom om Poppy Day.

Wales – Kyrkobladet och Svenska Kyrkan

Svenska kyrkan i London täcker upp hela UK och Irland.

En gång i kvartalet kommer tidningen Kyrkobladet ut, sänt till oss som vill ha den, per post. Men den finns också on line, vilket jag utnyttjar när jag är i Spanien.

Den senaste kom i dagarna och handlar bl a om oss som bor i Wales och där finns en hel artikel om mig, vilket ni förstås MÅSTE kolla in!

Kyrkobladet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

(när du kommit in på länken ovan, klicka några sidor fram på pilen till höger tills du ser texten Lena i Wales och mitt välkända ansikte)

Alla har inte möjlighet att komma till London därför kommer kyrkan istället till oss…

…jag har varit med på flera av mötena, men p g a jobb och dubbelt boende har jag tyvärr inte kunnat medverka alla gångerna.

Vid ett tillfälle träffades vi i Norska Kyrkan i Cardiff, som bilden visar…

…kyrkan används inte längre som kyrka utan som café och utställningslokal, men har kvar en del som kyrko- och konferensrum. Där samlades vi för en liten andakt med…

…vår fina präst Kristina som höll en liten kort andakt och vi sjöng Tryggare kan ingen vara. Kändes så hemma och svenskt på något sätt. En fin upplevelse!

Sedan bjöds på lunch och vi pratade svenska.

Spanien- Svenska Kyrkan

I Fuengirola på Costa del Sol finns många svenskar.

Den finns inte i en traditionell kyrkobyggnad, utan kyrkan finns i ett vanlig hus centralt i Fuengirola. Här finns café med våfflor och kanelbullar, bibliotek med svensk litteratur och ett kyrkorum. Många tycker kanske nu, att inte behöver man något svenskt när man kommer ner till Spanien, men då kanske man kommer direkt från Sverige och är nere för någon eller några veckor och då behöver man kanske inte det. Men för mig som normalt bor i Wales betyder kontakten med Sverige  mycket! Så också för de svenskar som bor här permanent…

 

…redan på distans anar man något svenskt…

…trots att det inte ser ut som en kyrka utifrån, så är det det inuti…

…här har jag också firat svensk jul. Först andakt, sedan julbord och sjungande av svenska julsånger.

Wales – Poppy Day – Rememberance Day – 11 november (repris)

Vallmodagen – Hågkomstdagen. Kallas i Sverige också Stilleståndsdagen.
Är en minnesdag för att hedra de som dog under I:a världskriget. Uppkom efter kriget som tog slut 11 november 1918, 11:te timman, 11:te dagen, 11:te månaden.
I UK bär många en röd pappersvallmo i knapphålet eller som brosch, alla från folk på gatan till nyhetsuppläsare i TV.
Vallmons betydelse kommer från dikten ”På Flanderns fält”. Den valdes också därför att den blommade på några av de värsta slagfälten i Flandern under 1.a världskriget och dess röda färg symboliserar blodet från slagfälten. Vallmon ses också av många som hoppets symbol!
Man brukar också ha 2 min tystnad kl 11.

Jag önskar er en trevlig weekend!

Detta inlägg publicerades i Besökta platser, Om Wales, Spanien. Bokmärk permalänken.

42 kommentarer till WALES och SPANIEN – SVENSKA KYRKAN och om POPPY DAY

  1. Else-Marie Lundström skriver:

    God morgon Lena.
    Passar på att läsa bloggen tidigt medan jag hinner. Idag ska vi vara barnvakt och imorgon är det fars dag och vi har bjudit far och mor och den andra familjen på middag. Firas fars dag och mors dag i Wales och Spanien?
    Kan förstå att man uppskattar svenska kyrkan när man bor utomlands.
    Ha en fin helg.

    • Lena i Wales skriver:

      Gomorron!
      Vad härligt att få vara barnvakt, njut av det!
      Hade glömt bor fars dag. Vi har det i Wales också,men inte samma datum. Vet inte hur det är i Spanien.
      Ha en fin helg med familjen!

  2. Geddfish skriver:

    Gomorron, Lena! Intressant läsning, som vanligt!
    Jag vet att denna dag är en stor minnesdag från kriget. Min mamma var då 10 år.
    Det är något speciellt med 11. Jag råkar ofta titta på klockan just 11:11. Magiskt.
    Ha en fin dag! 😀

    • Lena i Wales skriver:

      Gomorron!
      Roligt att du gillar mitt inlägg!
      Kul att du skriver det där med klockan. Detta händer också mej ofta, men visste inte att de hände andra också. Jag har trott att det kanske beror på att man minns just när det är två samma tal. Intressant!
      Önskar dej en fin helg!

  3. iamittilivet skriver:

    Vilken fin artikel! Och ett verkligen fullmatat och intressant kyrkoblad.

  4. Marit Sønstebø skriver:

    Så fint at du også kan bruke den norske kirken 🙂
    Fin markering om slutten på 1.verdenskrig.

    Ha en fin helg!

  5. Tomtan skriver:

    Härlig läsning!

  6. Så roligt att du blir uppmärksammad för ditt arbete med att sprida kunskap om Wales! En stor ros till dig! Tack vare din blogg kom jag iväg till Wales och fick uppleva en massa spännande saker!
    Trevlig helg!

  7. Barbro S skriver:

    Fint skrivet om svenska kyrkan, förstår så väl att den behövs. Jag brukar titta på gudstjänst på TV och då har de ibland haft från Spaniens solkust, vet inte just om det är Fuengirola som du beskriver. Då har de suttit utomhus i solen, så fint och enkelt, men givande att se och få besöka, gissar jag. Det låter som en bra minnesdag. Tyvärr har det i år börjat dyka upp någon som kallas Singles day på annonser just idag. Ett nytt sätt att få oss att handla mer, som Black Friday, tror jag. Så onödigt. Själv ska jag på födelsedagskalas idag :). Ha det så gott!

  8. åsa i åsele skriver:

    Gillar Din sammanfattning om Wales, ja jag föredrar Wales framför Spanien 🙂 Tryggare kan ingen vara måste ju vara en psalm som alla oavsett ålder i Sverige mer eller mindre är uppvuxen med 🙂
    Även om jag trodde det hette Trygga rekan:D

  9. Titti skriver:

    Älskar dina inlägg! Alltid så läsvärda och intressanta…jag har ett helt block fyllt med bra tips om Wales tack vare dig! Nu fattas bara resan också ha ha…
    Kram från ett dystert Blekinge och Titti

  10. RosMarie Danielsson skriver:

    Fin läsning. När jag sa till min kyrklige man att jag läste ett kyrkoblad blev han intresserad. Han har ju varit i Woodstock utanför Oxford och den vänförsamling vår kyrka i stan har där. Vår kyrkoherde är där just nu då de återinviger kyrkan efter restaurering. Du gör mig mer o mer nyfiken på Wales…
    Ha en fin helg!
    Kram RosMarie

  11. Christina skriver:

    Tackar för ännu ett härligt blogginlägg.
    JAg fick dock inte rätt på länken när jag skulle läsa artikeln så jag testar igen.

    Ha det fint!
    Christina

  12. Svenska kyrkan gör mycket bra, på många olika områden.

  13. skåningen skriver:

    Trevlig läsning!
    Äkta vänner är som en trygg klippa.
    eller som ett skydd när det stormar!

  14. Ditte skriver:

    Svenska kyrkan har ju etablerat sig på olika sätt runt om i världen. Minns att vi på Svenska skolan i Peking bl.a. till Påsk, advent och några andra högtider hade besök av den svenska prästen på skolan. Prästen är dock stationerad i Hong Kong och har ett stort distrikt. I samband med att prästen var i Peking inbjöds det till gudstjänster och sammankomster på svenska ambassaden.
    Även i Torrevieja finns svenska kyrkan representerad. Men vi har aldrig varit där. Vet att det ordnas en hel del.
    ”Poppy day” kände jag itll och jag såg på vår resa i Skottland som vi gjorde med dig flera monument där det just fanns vallmon runt om.

    Jätteroligt att läsa artikeln om dig i bladet! Hann läsa en hel del till…
    Önskar dig fortsatt fina dagar i Spanien.

    • Lena i Wales skriver:

      Prästerna i Svenska Kyrkan har verkligen fullt upp och jobbar hårt för oss.
      Känner ibland behov av att få känna mig svenska och då är kyrkan utmärkt.
      Trevligt att det finns en svenska kyrka i Torrevieja, visste inte det.
      Vi stannas ovanför Spean Bridge och där var vallmo.
      Roligt att du gått in på Kyrkobladet och läst, Gillar verkligen deras tidning,men försdrar den i pappersform, får läsa den när jag kommer till Wales.

  15. Ama de casa skriver:

    Svenska kyrkan finns även här i Torrevieja. Den etablerades ”på riktigt” efter tsunamin 2004. Även om den hemska katastrofen inte var här, så beslöts det tydligen att där det fanns många svenskar, där skulle det också finnas representanter för kyrkan.
    Vi har inte besökt kyrkan, men väl varit på kyrkkaffe hos förr-förr-förra (tror jag?) prästparet. Dom behövde hjälp med datorn. Anders fixade och jag fikade 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Jag går inte heller så mycket på just gudstjänsterna, men resten gillar jag och har behov av det ibland.
      Bra att Anders kunde hjälpa dem, känns skönt att gör något tillbaka för allt de gör för oss. Man vet aldrig när man på allvar behöver deras stöd och hjälp.
      Ha en fin kväll!

  16. Eva Trillian skriver:

    Vilket fantastiskt fint kyrkblad som inte bara visar det vackra Wales utan också en mängd människor och deras berättelser, alla lika härliga om än olika!
    Fin artikel om dig. Läser också om vad skandinaver inte förstår när de kommer till Wales/UK – och undrar om alla nationaliteter har sig själva som norm så benhårt som svenskar har … vi är allt lite jobbiga med det! 😉
    Allt gott till dig denna november 🙂 snart pyntar vi för advent och det kommer lite mer ljus och färg i våra hem. Det ser jag fram emot!

    • Lena i Wales skriver:

      Kyrkobladet är så bra och vår redaktör Åsa jobbar så hårt med att få det så bra. Hon är toppen!
      Svenskar har definitivt sig själva som ram, jag vet efter alla dessa år. Många är tyvärr ganska intoleranta om det inte stämmer med svensk norm och hur vi är tillåtna att tänka och vad som är politiskt korrekt. Lite synd tycker jag. Ibland gör jag bort mig för att jag inte riktigt vet vad som är politiskt korrekt just nu. Lever i en gammal svensk värld där man fick säja vad man tyckte och tänkte, men det tycks var ute nu. Tanten Lena hänger helt enkelt inte med,hi,hi!!!
      Vad fint du skriver om advent, du får mej att se fram emot detta.

  17. torrebloggen skriver:

    Vilket härligt kyrkoblad och artikeln om dig var ju riktigt bra skriven.
    Ja svenska kyrkan finns ju här i Torrevieja också…., var där för första gången för några veckor sen. För på torsdagar serverar dom våfflor, jättegott och trevligt.
    Ha en bra vecka!
    Kram!

  18. Anette skriver:

    Vilket fint reportage om dig.
    Svenska kyrkan har vi på plats här i Bangkok också, det är i deras regi jag besöker barnhem (och ”fängelse” tidigare)
    Vi har ”kyrkkaffe” varje tisdag, även om Lars, vår präst inte alltid kan vara med. Hans arbetsområde här i Asien är jättestort.

  19. bia skriver:

    Intressant det där med kyrkor…när vi var till Singapore besökte vi ”Norska kyrkan ”…och blev bjudna på just det….våfflor !! Varför bjuder kyrkorna på just våfflor, hihi…men gott var det 😉
    Ha en bra dag med eller utan våfflor 😉
    Bia

  20. Anne-Marie skriver:

    Kul att du fick vara med i kyrkobladet!
    Tryggare kan ingen vara är verkligen en fin psalm.
    Eftersom jag bor i glesbygden och det knappt finns några skandinaver här, finns ingen grupp eller liknande för svenskar och skandinaver. Jag har vant mig nu att inte ha egentligen något svenskt omkring mig
    Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är alltid roligt att få sprida Wales.
      Både i Wales och i Spanien har skandinaver runt mej. Inte så konstigt på Costa del Sol, men faktiskt lite egendomligt med så många i Wales.
      Ha det bra!

  21. Veiken skriver:

    Vilken fin artikel om dig. Du har väl skrivit texten. Så bra!
    Jag har aldrig hört talas om Poppy Day förut. Tack för den informationen! 🙂

Lämna en kommentar