WALES – BARA BRITH och WELSH CAKES OCH SVERIGE – NÄÄS SLOTT

Jag borde vara i Sverige nu, i Göteborgstrakten.

Idag blir det en blandning av Wales och Sverige på bloggen.

Detta inlägg är inlagt innan jag åkte till Sverige. Som ni ser är det vinterbilder.

Sverige – Nääs slott

Om spöken och historia

Nääs slott ligger vid sjön Sävelången mellan Göteborg och Alingsås.

Här har jag jobbat som guide under drygt 10 år, så jag har gått igenom slottet ett antal gånger med 1 000-tal gäster. Ett fantastiskt och mycket intressant jobb!

Man vet att det redan på 1500-talet fanns ett slott här, men exakt hur det så ut vet man inte med säkerhet.

Den siste ägaren var August Abrahamson, född 1817 i Karlskrona, död 6 maj 1898.

Han var en svensk judisk affärsman främst i korta varor (tyger, band, knappar, underkläder, handskar m m). För er med några visa år på nacken, kommer kanske ihåg kortvaruaffärerna som fanns förr? Jag minns dem.

Vid 13 års ålder flyttade han till Göteborg.

1859 gifte han sig med Euphrosyne Leman som var operasångerska och hade studerat musik i Stockholm och även i Paris. Förutom att ha uppträtt i Sverige hade hon också stora framgångar i bl a Madrid och Wien. I samband med giftermålet med August Abrahamson  gav hon upp sin karriär. Under tiden jag jobbade som guide på slottet fascinerades jag av henne som kvinna och varför hon gifte sig med August och gav upp sin karriär. Kärlek eller pengar? Jag ville så gärna tro att det var romantik och äkta kärlek, men tyvärr tror jag att jag hade fel.

Paret bodde på Stora Nygatan 17½ i Göteborg. Stora Nygatan var på den tiden en paradgata. Om ni inte riktigt vet var gatan ligger så ligger den inom vallgraven, vid kanalen, mitt emot Trädgårdsföreningen, bredvid synagogan. Mig veterligt finns det ingen annan fastighet i Sverige med halvnummer. Någon som vet?

I slutet av 1860-talet köpte paret Nääs slott och började renovera, men bara knappt ett år efter köpet dör den unga Euphrosyne plötsligt, troligen i det som då kallades kräfta, alltså cancer. Äktenskapet var barnlöst.

August Abrahamson äger fastigheten fram till sin död 1898, då egendomen doneras till August Abrahamsons Stiftelse, som fortfarande har hand om skötseln.

Sedan Abrahamsons död står slottet med inredning kvar som när han lämnade det, nästan i alla fall. Tyvärr såldes en del av p g a pengabrist i stiftelsen i mitten av 1900-talet, men mycket är kvar som det en gång var när han lämnade jordelivet. Här finns salongerna fyllda med möbler, tavlor, prydnadsföremål, mattor o s v. Vissa textilier har bytts ut p g a att tidens tand har nött dem, även om det inte användes. T o m Euphrosynes sovrum står kvar,  knappt använt!

Slottet är öppet för allmänheten under sommaren och vissa helger vår och höst.

Till slottet hör också mycket mark och detta är den gamla ladugården. Idag stall…

…det gamla stallet, sädesmagasinet och kortsidan av slottet. Stallet är idag restaurang.

Jag minns när det fanns kor i ladugården, hästar i stallet och café i sädesmagasinet. Måste ha varit i slutet av 1960-talet.

Finns det spöken på slottet?

Vilken var den vanligaste frågan man fick som guide? Jo, finns det spöken här? Vad ska man svara på den frågan? Jag är inte synsk och har egentligen aldrig sett ett spöke, men… Ja, vissa konstiga saker hände där. Jag gick ju omkring mycket ensam i slottet, gjorde i ordning för öppnandet varje förmiddag och slog igen för natten varje eftermiddag. Under vissa år hade vi guider tidstypiska kläder på oss, en lång klänning. I ett visst rum, berättar inte vilket, hände det flera gånger att det drog i min klänning. Första gångerna tänkte jag inte mycket på det, utan trodde att en tråd kommit lös och fastnat i skon, men efter några gånger började jag undra, men har ingen lösning på mysteriet. Jag tror att det var någon där, men tänkte också att om jag behandlar slottet väl och pratar väl om de människor som bott där (fanns inget ont att säja), varför skulle någon då vilja mig illa? Så jag ignorerade det bara, utan rädsla. Varje morgon jag kom in i Augusts sovrum sa jag gomorron och varje eftermiddag godnatt. Detta trodde jag också skulle skydda mig. Sängen stod alltid bäddad, men ibland var det liksom lite ihopsjunkit i sängen, som om någon legat i den, men det var bara att släta till lite.

Ibland var vi två guider som jobbade parallellt, men ofta var man ensam. Vid slutet av en guidning frågade en man mig var den andra guiden tagit vägen, hon i lång blå klänning som hela tiden gått sist i gruppen, helt plötsligt var hon borta. Då måste jag säja att jag blev helt kall. Jag jobbade nämligen ensam den dagen!

Wales – Bara Brith och Welsh Cakes

Bara Brith

BARA BRITH – En typisk walesisk “fruktkaka”

Bara = bröd
Brith = spräcklig (kan också betyda flugsnappare)
Bara Brith finns i princip på alla caféer och bagerier i Wales, alltså väldigt vanligt förekommande. Däremot smakar de olika från ställe till ställe, även om grundingredienserna är ungefär de samma.
Recepten varierar från ort till ort och från familj till familj.
Man kan äta den skuren i skivor som den är, men traditionellt har man smör på skivorna eller enligt gammal tradition en bit ost.
Är då Bara Brith kaka eller bröd? Ja, det har diskuterats mycket. Gjort på bakpulver = kaka? Smör eller ost på = bröd? Men, spelar det egentligen någon roll? God är den ju i alla fall!!

Recept Bara Brith

Bara Brith - Recept

180 grader
Ca 40 min
200 – 250 g torkad frukt (bör innehålla russin och korinter)
2 ¼ dl starkt te (varmt)
1 ¼ dl brunt socker
Lite salt
Kryddor, t ex kardemumma,lite kanel,lite muskot
1 ägg
4 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
Hacka frukten och lägg i en skål. Häll över det varma teet och rör. Låt stå och dra över natten!
Blanda ner socker kryddor, ägg i frukten. Rör i mjölk och bakpulver.

Welsh Cakes

Goda smöriga, men lite torra småkakor som…

…bakas på häll. Så har inte bakat några själv. Som bäst är de när man köper dem precis färdiga och lite varma. Nam, nam!

Önskar er alla ett skönt veckoslut!

Detta inlägg publicerades i Mat och dryck, Recept, Sverige. Bokmärk permalänken.

41 kommentarer till WALES – BARA BRITH och WELSH CAKES OCH SVERIGE – NÄÄS SLOTT

  1. intressant, Sophie Elkan och Selma Lagerlöf var ju en hel del på Nääs slott, Welsh Cakes… tack för receptet!

  2. wiolettan skriver:

    Så spännande!
    Jag har varit på ett stort antal slottsvisningar genom åren, för jag älskar att gå och se gamla slott och beröras och bli påmind om den tid som varit. Jag håller med dig. Nästan alltid har det varit på visningarna, någon som har frågat om det spökar i slottet. Tufft av dig att inte bli illa berörd då ”någon” rörde vid din klädsel.
    Detta slott, Nääs slott, har jag däremot inte varit till så det var trevligt att få läsa om det här hos dig.
    Receptet låter gott och nyttigt.
    Hoppas att du njuter och har en trevlig tid i Sverige.
    Kram!

  3. torrebloggen skriver:

    Vilket härligt och spännande inlägg om slottet! Kul, visste inte att du hade jobbat som guide där.
    Jag hade också blivit kall om detta hade hänt mig.
    Hoppas du får en härlig vistelse här i Sverige nu!
    Kram!

  4. Oj, vilken historia du varit med om på slottet! Kanske du skall besöka det igen, det vore väl spännande?
    Önskar dig en trevlig semester!

  5. Spännande och väldigt intressant om slottet och händelser man inte riktigt förstår.
    Min farmor sa också kräfta, tror inte det är så vanligt att det ordet används nu utan de flesta säger cancer.

    Tänkte på brödet/kakan. På 90-talet cirkulerade det ett recept med en massa frukt och nötter i, tror grunden var filmjölk och det var på bakpulver (ser nu att det finns många varianter om man googlar). Det kallades också för bröd. Hur tänker man sig scones då? Dem kan man ju också äta med ost på. 🙂 Någon skrev att om det är socker i så är det kakor och utan är det bröd. Men så enkelt kan det inte heller vara för bakar du bröd med jäst är det bra med socker att mata jästen med.

    Ibland är det inte lätt med gränser – om man nu prompt måste ha några!

  6. Du har verkligen valt rätt tidpunkt att vara i Sverige – om du inte behöver göra för mycket alltså. För nu är det alldeles för varmt egentligen. Jag orkar inte ens en gång bada igen, utan var tvungen att istället gå in och svalka av mig!
    Det är otroligt intressant att höra om folk som levde förr, både allmoge och överhet. Och det är klart att gamla slott har en massa i den vägen att bjuda på så man tackar och bugar för inlägget.
    KRAM/Susie

  7. Anette skriver:

    Intressant historia och kul att du jobbat där.
    Varje slott måste väl ha minst ett spöke, det hör liksom till.

  8. Steel city anna skriver:

    Allt ser gott ut! Hoppas du har det härligt här i värmen 🙂

  9. Madame skriver:

    Så spændende at læse om Nääs slott, hvor du har arbejdet – og om Welsh Cakes.
    Håber du har det godt på ferie i Sverige.

  10. Ama de casa skriver:

    Det närmsta jag kommit att se ett spöke (förutom när jag kollar i spegeln… 😉 ) är när jag fick en fladdermus i dojan på paradoret i Plasencia. Där på paradoret skulle det spöka, men såna där förvandlingar till fladdermöss är väl mer en vampyr-grej, va? 😉
    Ha en fin söndagskväll!

  11. Linda skriver:

    Hahaha, jag har också jobbat som guide och visst har det hänt konstiga saker som är lite svåra att förklara. Något riktigt spöka tror jag dock inte att jag har sett, även om jag älskar spökhistorier 🙂

    Ha en fin kväll!
    Jag ligger på bryggan och njuter av alla sommarljud och av att det fortfarande är skönt här halv nio på kvällen.

    Kram
    Linda

  12. Anne-Marie skriver:

    Har aldrig besökt det slottet. Sverige har ju en del. 🙂
    Spännande med det du var med om på slottet.
    Jag tror absolut att det finns andra dimensioner och att vissa själar finns kvar och av olika anledningar inte kan/vill gå vidare.
    Jag hade nog blivit litet smått nervös om jag känt någon rycka i klänningen och den andra guiden som inte finns.
    Ha det bra i sommar-Sverige!

  13. Veiken skriver:

    Nääs ligger ju nästan granne med oss, så det har blivit en del besök där. För det mesta utomhus. Någon lunch har vi ätit där också! Slottet ligger så fint vid Sävelången! 🙂

  14. Ditte skriver:

    Vad roligt och intressant att få veta mer om Nääs slott. Ett slott jag inte hade hört talas om. Nu vet jag mer. Kul att du guidat där. Kanske blir det ett besök där. Sverige har ju många slott i olika storlekar och en hel del har jag besökt, men många är kvar.
    Önskar dig fina dagar i Sverige.

  15. Anni skriver:

    Nääs slott gick jag guidad visning på för bara något år sedan. Jag har vänner i Tollered och hon hade inte varit på guidning någonsin, men han hade varit det för många många år sedan (kanske med dig!!!). Det gjordes en svensk version av teveprogrammet Konstnärskampen (såg det brittiska originalet på youtube, men minns inte nu vad det hette – det var typ The Great British Bakeoff), som spelades in i de vackra byggnaderna runt slottet samma sommar som jag varit där.

    Bröd eller kaka tycker jag till viss mån beror på hur sött det är. Gillar inte sött bröd! Man kan ju jämföra med skånepepparkakor som kan ätas med smör och ost fast det väl mer är en kaka?

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har bott många år i Tollered, borde kānnavdin vän, om det var för många år sedan.
      Nàr du var du var dār, var troligen efter jag slutat.
      Ha det bra!

      • Anni skriver:

        Lennart i gamla kvarnen har bott där länge, så kanske att du känner till honom! Vi var på den guidade turen bara för något år sedan., eller kanske tre – tiden går ju så fort …

    • Lena i Wales skriver:

      Klar jag känner Lennart i Gama Kvarnen. Har honom också som vän på Fb. Hälsa från mej när du ser honom igen!

  16. Pingback: WALES – PUBBESÖK, WI och PANG, PANG på THE KYMIN | Lena i Wales

  17. Pingback: SVERIGE – GÖTEBORG | Lena i Wales och Spanien

  18. Tack Lena för tipset om Nääs slott! Det ska jag absolut besöka vid tillfälle! Söken är spännande – det är lätt att säga att det bara är trams, mitt på dagen. Men kvällstid kan jag bli litet mesig…Även om jag borde veta bättre!//Lena

  19. Pingback: SVERIGE – NÄÄS SLÖJDSEMINARIUM | Lena i Wales och Spanien

Lämna en kommentar