WALES – JAG KOM TILL HAVET, COCKTAIL PARTY, LÄNGS FLODEN WYE och MIN TRÄDGÅRD

Då är det onsdag igen och dags för ett nytt blogginlägg. Idag blir det en blandning av havet, svensk mat, cocktailparty, en promenad och blommor.

Jag kom till havet och Penarth

Wow. jag kom till havet! Så jag längtat efter detta!

I torsdag åkte jag och besökte en kär väninna i Penarth, nära vår huvudstad Cardiff. Så härligt att vi till slut kunde träffas. Tidigare kunde vi inte åka längre än 8 km hemifrån och till Penarth är det en timmar bilfärd för mig. Vi får också nu träffas hemma hos varandra, även om vi befann oss utomhus hela tiden.

Jag har tidigare skrivit om Penart 1, 2, 3, 4 och 5

…vi fikade i min väninnas trädgård och gick sedan ner mot havet och den vackra gamla piren (som finns att läsa om under Penarth 4 ovan).

Vi åt också lunch på en restaurang med havsutsikt. Där mötte vi också gemensamma vänner, så trevligt.

Tusen tack kära Barbro F för en fin dag och tack också till kära Barbro P och Ralf, så trevligt att få se er alla!..

…tänk att få andas havsluft och känna doften av havet! Jag är ju uppvuxen på Västkusten så havet, sjöarna och jag har alltid haft ett nära samband. När jag nu inte kunnat komma till Sverige i sommar, så var detta helt underbart!

Var ligger Penarth?

IKEA

Barbro och jag bestämde att träffas på IKEA för vi ville båda ha lite svensk mat. Affären ligger bara ca 5 min bilväg från henne…

…så jag kom hem med lite godsaker. Oh, vad jag längtat efter dessa! Varför köpte jag inte mer kaviar? Korkat! Halva tuben är uppäten redan!

Vi var där strax innan 10, då de öppnar. Vi köade i ca 40 min för att komma in, så man kan säja att IKEA är populärt. Normalt sett kan man gå direkt till matavdelningen som i alla IKEA-affärer (så vitt jag vet) ligger utanför kassorna. Så gör det även här, men p g a Covid19 kunde man inte gå direkt dit som vanligt, utan var tvungen att gå genom hela affären först, puh! Så därför slank det med några ljus och servetter hem också.

Restaurangen var stängd p g a Covid19 och caféet vid kassorna var inte speciellt frestande, så som jag skrev ovan åkte vi hem till Barbros trädgård för fika istället.

Cocktail Party

De inte så stränga reglerna tillåter oss ju nu att träffas utomhus med socialt avstånd. Vi har inte haft någon fest på så länge så nu var det dags.

Jag och en granne ordnade ett Cocktail and Sparkling wine party i vår trädgård i lördags då vi hade fantastiskt väder, sol och dryga 25 grader.

Området utanför mannens verkstad fick fungera som bar. Alla bidrog antingen med en cocktail eller en flaska bubbligt vin. Så vi hade Peach Bellini, Pina Colada och…

…Vargtass. Gissa vem som gjorde vargtassen? Inte så svårt att gissa. Jag fick tag i lingondryck på IKEA. Denna var bubblig och riktigt god. Så hade vi också Prosecco och Cava, samt lite tilltugg…

…jag hade satt ut bord och stolar runt om i trädgården, så avstånd kunde hållas.

Vi hade i inbjudan skrivit dress code; för damerna högklackade skor, klänning och hat om man så önskade och för herrarna skjorta och slips. Lite klass på partyt måste det ju vara nu när vi inte kunnat festa på länge.

En så trevlig fest i värmen, en fest som fortsatte in på småtimmarna.

Promenad längs floden Wye

Förra veckan tog vi också en promenad längs vår flod Wye.

Vattnet var ganska lågt så man kunde tydligt se reven…

…och en liten badstrand. Vi har ju nästan inga sjöar här, så en del badar här då och då. Längre ner mot mynningen kan man inte bada p g a att tidvattnet går långt upp i floden och detta gör den väldigt ström, men hit upp till oss når inte tidvattnet. Det stoppar ca 15 min längre ner mot mynningen…

…om man inte tittar på floden, kan man titta på kullen där jag bor…

…det var så lugnt och skönt att följa floden nedströms och till höger ser man delar av den gamla järnvägsbron. Här kan du läsa mer om järnvägen som fanns, men inte finns…

…detta är en del av ett gammalt järnvägsbrofäste, tänk vad man kunde bygga i mitten av 1800-talet i sten och…

…i järn.

Det gick två järnvägsbroar nära varandra…

…idag är bara en kvar i sin helhet…

…floden nedströms från järnbron, där man också ser resterna av stenbron…

…från bron uppströms ser man min stad Monmouth och…

…några som är ut i uppblåsbara kanoter. Mycket vanligt med dessa typer av kanoter här.

Min trädgård

Den lilla plätten av gräs framför BBQ huset har vi tagit bort och ersatt med…

…plattor i en cirkel och…

…även sammanbundit detta område med området vid huset. Det flyter bättre nu…

…herr Groda tittar fram, men ville inte bli pussad…

…blomsterfägring med begonior och rosor.

Igår var det sol och 30 grader här i Wales, hurra!

Önskar er en skön sommarvecka med värme och kanske ett dopp också!

Detta inlägg publicerades i Besökta platser, Min trädgård. Bokmärk permalänken.

62 kommentarer till WALES – JAG KOM TILL HAVET, COCKTAIL PARTY, LÄNGS FLODEN WYE och MIN TRÄDGÅRD

  1. Hos oss hade Ikeavaruhuset stängt men matavdelningen öppen undrer en längre tid, nu är det väl som vanligt igen. Med mask.

    Så roligt med era klä upp sig-fester. Ingen vacker Lena-bild denna gång.

    Så det blomstrar och grönskar!

    Precis uppkommen ur poolen, morgondopp, ska snart till jobbet! Kram

  2. Märtha skriver:

    Ni har blivit verkliga plattläggare! Jag gillar runda och böjda former – och gamla broar, speciellt de av sten. Precis som du är jag imponerad av hur det byggdes av sten förr, med ytterst få maskiner, och folk kunde! Här har vi nu en svalare period, men det lär bli över +25 på veckoslutet. +15 just nu, kl 09.25. Ha det gott!

  3. Madame skriver:

    Så dejligt at du har været ved havet – jeg kan godt forstå, du har savnet det! Jeg bor nær ved havet i Nordsjælland. Spændende at læse hvad du fortæller om svensk mad, cocktailparty og at se de smukke blomster.
    Ha’ en fin-fin sommerdag

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, så härligt att komma till havet!
      I Danmark är man aldrig långt från havet, härligt!
      Trevligt att du tycker om mitt inlägg.
      Ha ft en fin och varm sommardag här idag.
      Ha det godt!

  4. Eva skriver:

    Så trevligt att kunna handla lite svenskt på IKEA. Gillar också kaviar och förstår att det kan vara en sådan sak man längtar efter när man bor utomlands. Det verkar ha varit en trevlig fest. Synd att man inte fick se bilder från den. Damer med hatt och högklackat!!!
    Ha en fin fortsättning på veckan!

    • Lena i Wales skriver:

      Kaviar är något jag alltid saknar, älskar det!
      Det var en trevlig fest. Jag är noga med att inte publicera bilder av människor utan deras medgivande, så tyvärr blir det inga bilder denna gång.
      Ha det bra!

  5. Härliga havsbilder, längtar till England, vi har 2,9 km till havet, promenerar eller cyklar, sonen har en liten segelbåt där, sommaren har varit fin. Kanske ska vi till ikea imorgon, de har helt ok lunch. Härliga rosor, så fin trädgård! Jag kysste en groda för 38 år sedan 🐸 det var en prins ❤️

    • Lena i Wales skriver:

      Så härligt att kommat till havet, underbart!
      Jag längtar sååååå till Sverige, svensk sommar med havet och alla sjöarna, familj och vänner, men det lär nog dröja innan jag kan komma och då är sommaren över.
      Gillar IKEAs restaurang, men den var ju stängd, så jag fick nöja mig med att köpa mat i affären.
      Lycko dej som fick din prins!!!
      Ha det bra!

  6. Marit skriver:

    Sånne gamle jernbanebroer i jern er ikke så ofte å se mer. De er veldig fine, og godt at den ene er bevart. Så søt frosk hos deg! Flotte runde steinfliser i hagen din!
    Ha det godt.

    • Lena i Wales skriver:

      Här finns det ganska gott om gamla, vackra stenbroar. Älskar dem.
      Visst var frosken fin, men den ville inte bli kysst, så troligen var det ingen äkta prins.
      Det blev riktigt fint med dessa steinfliser, vi är nöjda.
      Ha det bra!

  7. Den där hortensiabusken på första bilden, vad heter den!? 🙂
    Så underbart att kunna ha fest, det skulle jag också vilja ha – men jag får nog vänta ett bra tag med det. Och vad fint ni har i trädgården!
    Det skulle vi också kunna ha, men det är så vansinnigt torrt och jag har inte kunnat vattna som jag brukar. Så nu tas det bort sånt som inte överlevt….. 😦
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Tyvärr vet jag inte namnet på hortensian. Den är i min väninna som jag besökts trädgård.
      Det var så roligt att kunna ha lite festligheter igen. Alla verkade nöjda.
      Det blommar fortfarande mycket i trädgården.
      Här har vi haft en hel del regn emellan, så inget problem med vatten här inte.
      Kram!

  8. Violen skriver:

    Så härligt att komma ut till havet och njuta av väder, vind och utsikt! Så skönt för er att träffa vänner igen, det har varit tråkigt med alla restriktioner! Du har en fantastisk trädgård, njut av den och ha det bra!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag var så lycklig över att ha kommit till havet, underbart. Och ännu lyckligare över att träffa vänner.
      Jag njuter av trädgården och igår av värmen, dag lite ostadigt väder.
      Ha det skönt!

  9. Helena skriver:

    Jag klädde upp mig när jag skulle dricka elvakaffe hos en vän. Bara för känslan att få klä sig lite fin någon gång. Inga fester, restaurangbesök eller stadsbesök gör tillvaron lite enahanda på klädfronten. Vilka vackra rosor!

    • Lena i Wales skriver:

      När det inte är fest får man göra det lite festligt ändå, viktigt. Här har inte slitits alltför mycket på de fina kläderna heller, men hemmakläderna slitits mycket på. Konstig tid.
      Rosorna är så fina nu, verkligen njutbart!

  10. GladiGrönt skriver:

    Vackra bilder från flodpromenaden. Ha det gott!/ Monica

  11. åsa skriver:

    En till mig bosatt i Vilhelmina skulle a åkt nu i juli hem till sina föräldrar som bor i London, men på grund av corona blev det inget besök i hemlandet. hennes 20årige son som åkte till London för att jobba i början av januari blev fast där… tur att han bor hos sina morföräldrar.
    Måste säga att det är sällan vi direkt klär upp oss… lite tråkigt.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det är svårt för många dessa dagar att ha familj i olika länder. Man vet aldrig när man blir fast i ett land, nya beslut om stängning eller lockdown, inte lätt. Som du säjer, tur att han i alla fall har sina morföräldrar där.
      Jag gillar att klä upp mig för att inte minst göra mig själv lite glad, inte direkt så mycket för andras del.
      Sköt om er!

  12. Ditte skriver:

    Vad roligt att ni nu kan resa runt och att du kunde köra till din väninna vid havet. Fint att ses utomhus. Det har vi ju här kunnat göra hela tiden och något jag verkligen uppskattat. Visserligen har vi inte varit så väldigt sociala men haft några nära och kära vänner vi umgåtts med utomhus hela tiden. Har varit viktigt.
    Så roligt med ett uppklätt cocktailparty och med så många varianter av godsaker.
    Er trädgård är verkligen vacker. Förstår att ni njuter av alla vackra blomster och den fina grönskan.
    Önskar dig en fortsatt bra vecka.

    • Lena i Wales skriver:

      Det känns så skönt att kunna röra på sig, men under ansvar. Också att kunna träffa grannar och vänner utomhus, betyder mycket.
      Man behöver klä upp sig lite då och då för att markera att allt inte är en dyster vardag. Många goda drinkar också.
      Det är fint i trädgården nu och roligt att låta andra också njuta av den, både på bloggen och bland grannar.
      Önskar dej en fin dag!

  13. Geddfish skriver:

    Så mysigt att komma ut lite längre bort! Man fattar det inte förrän man är där och sett verkligheten.Jag är ju van att se min balkong, men när jag fick se Värmland nu nyss, så grät jag av lycka.
    Ni har det så fint och trädgården blommar ljuvligt och självklart ska ni klä upp er!
    Varm kram, Gerd

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, så otroligt mycket det betyder att man kan komma någonstans, det fattade man inte riktigt innan Corona, men nu vet vi. Jag har samma känsla som dig.
      Det var roligt att gör något extra och det blev speciellt.
      Stora kramar!

  14. Anette skriver:

    Så härligt att få komma till havet. Att sen dessutom träffa en fin väninna, fika och besöka IKEA för lite inköp gjorde väl resan helt perfekt.
    Bilder från din trädgård är alltid härligt att få ta del av 😊

    • Lena i Wales skriver:

      Havet, underbart! Så jag hade längtat. Hade längtat efter min väninna mycket också.
      Fick hem en hel del godsaker från IKEA, tyvärr går de bara åt väldigt fort!
      Härligt i trädgården nu, jag njuter.

  15. Thalassa skriver:

    Du lyckas verkligen med att få variation i dina blogginlägg! Promenader, shopping, trädgårdsjobb och party. Med mera. Lät kul med cocktailparty – förutom dress coden :-). Jag äger inte ens högklackade skor, skulle förmodligen stå på öronen eller bryta benet om jag skulle ta på mig ett par sådana.
    Nu laddar vi för några ännu varmare dagar här på Sörmlandskusten. Ser ut att kunna bli ett veckoslut med upp emot 30 grader i de inre delarna. Något svalare här vid havet.
    Ha det fint!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din fina kommentar.
      Alla hade inte högklackat, bara de som ville och hade högklackade skor, resten blev insläppta i trädgården också!
      Igår var det 33 grader här och sol, idag disigt och 22 grader.
      Njut av sommaren!

  16. Karin skriver:

    Åh! Härligt inlägg och vilken känsla att få åka till havet! Och så mycket fint att titta på som vanligt. Den där bilden med lätta ljusturkos stolar i förgrunden och böljande landskap med kullar i bakgrunden är ju rena konstverket!

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du gillar mitt inlägg.
      Att komma till havet var som att få en dröm gå i upplevelse.
      Bilden med bordet är faktiskt ganska fin och det var fint i verkligheten också.
      Ha det bra!

  17. motionochfritid skriver:

    Visst är det roligt att träffa gamla vänner och att ordna träffar. Bara man väl har bestämt sig och bjudit är mycket gjort.
    Ser så mysigt ut i din trädgård. Vi har också haft sommarvärmen här.
    Må gott!

  18. Vilket underbart inlägg! Sagolikt vacker natur! och piren… stort gilla på den, så fin!!!
    Så härligt att få träffa vänner igen. Och dresscode på festen, ja självklart! Stil! Skulle jag bjuda in lite folk här hemma och ha drescode, då skulle de nog tyvärr tycka att jag var märkvärdig… 😉
    Tack för inspirerande inlägg!
    /Maria

    • Lena i Wales skriver:

      Så roligt att du gillar mitt inlägg!
      Det finns så många vackra platser i Wales, små och delvis okända.
      Så härligt att träffa folk igen och det är klart att det ska vara lite stil på det hela första gången det festas efter lockdown. Alla (förutom en som alltid gör allting tvärt emot, men vi accepterar det också) tyckte det var roligt att äntligen få klä upp sig efter denna tid utan festande.
      Ha det bra!

  19. Ingrid skriver:

    Jag förstår dig att du gladdes åt att få komma till havet och få träffa din väninna och andra bekanta. Och på det en vända till IKEA, det är nog vattenhålet för många utlandssvenska världen över när suget efter kaviar och knäckebröd blir för svårt.
    Din trädgård år så fin och med de där plattorna har det blivit ännu snyggare.
    Ha det så gott!
    Kram, Ingrid

  20. Anita skriver:

    Men så härligt att du äntligen fick komma till havet Lena! Och vilka fina bilder. Och jag måste ju säga att det var ju lite snålt att bara köpa en tub kaviar 😉 Men då finns det ju anledning till en ny utflykt till IKEA. Jag bara njuter av din promenad längs floden Wye och som vanligt njuter jag av din trädgård. Vilket jättetrevligt cocktailparty ni verkar haft och så bra arrangerat med social distansering utan att det blev osocialt.
    Tack för ett (som vanligt) mycket trevligt inlägg.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, gissa att jag njöt av att få se havet!
      Hur korkad får man bli, en tub kaviar!? Så blir det när hjärnan går ur spår!
      Det är så fint att promenera längs floden nu.
      Det var en mycket trevlig fest och alla verkade nöjda.
      Ha det skönt och njut av sommaren!

  21. skåningen skriver:

    Kaviar är gott!
    Jag har en
    knapplåda kvar!
    Kram!

  22. Minton skriver:

    Så skönt att komma till havet det saknar jag numera. Så underbara blommor du har och festen lät trevlig.
    Kramar från oss

  23. Härligt med en tur till havet och så fint ni har det vid er flod också! 😀 Kram

  24. Karin Eklund skriver:

    Jag är glad för din skull Lena för att du fick komma till havet. Förstår din längtan så väl, är man född vid havet har man havsvatten i ådrorna, några stänk som har gjort en beroende. Vilken trevlig dag du fick med din väninna, Ikeabesök, lite svenskt med dig hem till den mycket vackra trädgården med nya plattformationer, lite party på det och många vackra bilder att njuta av.
    Tack för detta!
    Ha det fint!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, jag var så glad att se havet och känna lukten.
      Äntligen kan vi ses igen här, en lättnad, men också lite skrämmande.
      IKEA betyder mycket för många utlandssvenskar, längtar ibland efter vissa svenska smaker.
      Ha det bra!

  25. Tove Elisabeth Olberg skriver:

    Hej Lena 🙂
    Till morgonens påtår blev det av att ta en klickresa hit till din blogg, följer dig ju på Instagram och njuter dina bilder.
    Ingen överdrift att jag fick uppleva ett härligt inlägg! Som att gå på utställning, en verklig utställning där någon lever o verkar i en tid av annorlundahet. Fin text med gott innehåll, vackert med variationer i ett underbart sammanhang. Inspirerande!Dresscode – ta mig till havet och den trädgården! Handla svenskt på Ikea till njut så gott! Vänskap är gott och så roligt ses efter en tid utan ses. Samma hände mig i veckan, oj oj vilken dag 🙂
    Jag må kommentera med min FB-adress, hälsar Klara Ovidia.

    • Lena i Wales skriver:

      Tänkte just på dig för bara några minuter sedan när jag så ditt inlägg på Instagram.
      Roligt att mitt inlägg gav dig lite glädje. Det uppskattar jag.
      Det har hänt flera roliga grejer det senaste, det behövs nu.
      Ha det skönt!

  26. Emma Engström skriver:

    Härligt med en liten salig blandning på allt! Kanot hade varit så himla kul att testa på någon gång, dock har jag väldigt stor respekt för vatten! KRAM ❤

  27. Malin Tarvainen skriver:

    Men så roligt att få festa nu när ni inte kunnat ha gjort det något på senaste tiden. Förstår verkligen att det var uppksattat! Kram

  28. Börjar semester nu – otrolig lyx för mig som egenföretagare.
    Ska läsa bloggar och njuta av bilder genom dem – och resa med dig nu när det är distans som gäller 🙂

  29. skogsnuvan skriver:

    Vilken härlig badstrand men väldigt lite folk. Är det varmt i vattnet? Här är det 23 grader och jag badar varje dag. Det blir snart slut på det för nätterna börjar bli kalla och då blir vattnet kallt också. Din trädgård är så fin och plattorna gillade jag skarpt.

    • Lena i Wales skriver:

      Det var ingen riktigt varm och solig dag när jag var där.
      Det är heller inte varmt i vattnet p g a att det är så strömt.
      23 grade i vattnet, det är då jag gillar att bada!
      Roligt att du gillar min trädgård!
      Ha det bra!

  30. Anni skriver:

    Man kan inte åka till IKEA utan att köpa ljus och servetter, det är sedan gammalt!
    Vad härligt med havet och vänner, nog känns det extra bra efter denna konstiga tid (som gubevars fortfarande pågår).

    • Lena i Wales skriver:

      Jag hade tänt att frångå denna princip denna gång. Inte behöva gå runt allt och köa, speciellt inte i coronatider, men det gick bara inte.
      Så underbart att få komma till havet och dessutom se kära vänner. Något man extra uppskattar i dessa tider.

  31. Pingback: WALES – TINTERN, en fin liten by och floden WYE | Lena i Wales och Spanien

  32. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2020, del 2, juli – december | Lena i Wales och Spanien

Lämna en kommentar