WALES – ELAN VALLEY 2, reservoarer och vacker natur

Lördag och bloggdags! Idag fortsättning från det vackra Elan Valley och ett vackert magnoliaträd.

Det är gott om blommande magnolia här nu. Vissa har blommat över, vissa blommar för fullt och…

…vissa är på gång att blomma. Så vackert! Älskar magnolia!

Elan Valley 2

Här kan du läsa Elan Valley 1 med massor av vackra bilder och när och hur reservoararena byggdes. Besöket gjordes i juli förra året.

Vi fortsätter från den ena reservoaren till den andra…

…här finns en bro och ett torn genom vilket vattnet fraktas till Birmingham.

Eftersom flödet av vatten går genom gravitation tar det ca 3 dagar härifrån till Birmingham. Man hade beräknat att det skulle ta ca 2 dagar. När vattnet för första gången forslades, trodde man man hade gjort stora misstag, vattnet kom inte fram. Ingenjören säjs ha tagit sitt liv p g a det enorma misslyckandet, vattnet kom ju inte fram. Hade han bara väntat ytterligare en dag hade han fått sett sitt stordåd, allt fungerade perfekt, om än några timmar senare. Om denna historia är sann eller om det är sägen, vet jag inte…

…broarna är smala, men vackert byggda i sten…

…en liten kyrka i behov av renovering finns bland ormbunkarna…

…vi stannar till vid ytterligare ett ställe med en vacker stenbro över den lilla ån…

…det är lummigt och vackert och man kan följa ån till…

…dammväggen. Jag tyckte det var så skrämmande att se denna enorma vägg framför mig. Trodde att den skulle rasa, naturligtvis när jag var där. Varför just när jag var där, när den stått där intakt i över 100 år? Ingen som helt förklaring. Troligen bara den enorma känslan av litenhet.

Det har inte hänt några stora olyckor sedan byggandet. En vall började visa små sprickor, men detta lyckades man laga…

…naturen längs dammarna växlar hela tiden, skog, kullar, öppet landskap. Så vackert!…

…ytterligare en damm med torn och stenbro. Kan inte sluta att fascineras av denna byggnadskonst…

…vi tog en liten paus, parkerade och promenerade en stund i det vackra landskapet…

…det finns inte många hus här, men här skymtar man en bondgård. Jag började fantisera om hur det skulle vara att bo så ensligt, långt från allt, i ett så vackert landskap. Till slut blir nog mannen lite trött på detta och säjer att vägen går precis där uppe mellan boningshuset och ladugården. Livlig trafik vår, sommar och höst, varje dag och massor av motorcyklar sniken knuten. Ja, där landade jag i verkligheten, fast ville inte riktigt tro att min dröm gick i kras. När vi sedan körde vidare och passerade gården såg jag det med egna ögonen och molnen jag svävat på landade platt på vägbanan…

…men vackert är det fortfarande…

…mot slutet av rundan övergår det mer och mer till mjuka kullar. Skulle vilja komma någon gång när ljungen blommar.

Var ligger Elan Valley?

Om man ska besöka detta område, kom inte i augusti eller över en helg. Vägarna är på vissa ställen mycket smala, liksom broarna och det finns väldigt få parkeringsplatser, så det är bilar parkerade överallt längs vägarna och mängder med människor överallt.

Wales i sig är ju glest befolkat i jämförelse med England, men närheten till England och tätbefolkade områden gör att många kommer hit. Bl a kommer man från West Midlands med storstaden Birmingham och The Black Country (del av West Midlands. Namnet kommer från alla kolgruvor som en gång fanns där). Hit tar det drygt 2 timmar vid goda trafikförhållanden och i området bor ca 4 miljoner människor, knappt halva Sveriges befolkning.

Vi var där mitt i veckan och under Coroantid, så det var ganska lugnt.

Youtube videos från Elan Valley:

5,49 min

Lite långsam, men med ställen ni känner igen från mina stillbilder.

4,24 min

Mycket bra och informativt. Berättar mycket om det jag skrivit om, men lite tråkig, kanske.

3,41 min

Vackra vyer från en drönare, musik, men inget tal.

Ja, detta var allt från Elan Valley.

Detta inlägg publicerades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

58 kommentarer till WALES – ELAN VALLEY 2, reservoarer och vacker natur

  1. Madame skriver:

    Godmorgen Lena
    Hvor er det smukt at se jeres blomstrende magnoliaer! Der kan man rigtigt se, at foråret er længere fremme hos dig.  Jeg var også meget imponeret over de smukke billeder fra Elan-dalen.
    Ha’ en rigtig god weekend

    • Lena i Wales skriver:

      God morgon!
      Magnolian är så vacker nu när den blommar.
      Vi ligger före er med våren, men snart är ni ikapp.
      Det är så fint i Elan Valley, väl värt ett besök.
      God weekend!

  2. Blomsterbönan skriver:

    Det låter lite väl panikslaget att titta på klockan, ajaj klockan är 20.00 och inget vatten, sen ta livet av sig men det är klart, då fanns det ju ingen med drönare eller mobiltelefon som kunde stå längre upp och tala om hur det gick. Vackert och imponerande byggt är det i alla fall.

    Just den känslan som du fick att det ska rasa precis när du är där kan jag också få om jag står bredvid något stort och mäktigt. Eller att jag ska ramla ner i en fors fast det finns skydd. Att man liksom sugs mot vattnet. Det är väl sin egen litenhet i världen som gör sig påmind.

    Jag håller med om att livet på den lilla ensliga gården kan man fantisera mycket om. Din man som verkar vara realist har nog rätt 1-2 månader på sommaren men resten av året kan det inte direkt vara rusning eller är det också vägen till Birmingham? 😜

    Fantastiska landskap som jag mer än gärna skulle vilja besöka.

    Trevlig lördag, här är det lugnet EFTER stormen! Solen skiner och det blir en härlig dag. Igår öste regnet ner och det stormade.

    • Lena i Wales skriver:

      Ingenjören kände nog ett enormt ansvar för bygget, men lite överdrivet känns det allt.
      Man kan få svindlande känslor genom att både titta upp och titta ner. Normalt har jag ingen utpräglad svindel, men lite pirr känner jag ändå. Litenheten gör sig påmind.
      Sommaren och helger är det säkert mycket trafik, men lugnare under vintern och på vardagar. Det är ingen stor genomfartsväg, mer än från reservoarerna.
      Landskapet här är fantastiskt vackert.
      Hörde från någon annan att det varit stormigt i Sverige, skönt om det mojnat nu.
      Trevlig helg!

  3. Underbara vyer, vår magnolia har inte vaknat än, många knoppar på båda, ha en bra dag.

  4. Anni skriver:

    Så vansinnigt vackert, både naturen och de victorianska byggnadsverken. Åh, dit vill jag resa när/om det blir möjligt. Då ses vi!
    (Dina filmer får jag kika på senare för nu ska jag in till Gamla stan och butiken).
    Kram!

  5. Marit skriver:

    Så vakre bilder fra Elan dalen! Jeg ble helt forelsket i den vakre magnolia du viser. De er så fine.
    God helg!

  6. motionochfritid skriver:

    Magnolia är så vacker, älskar också. Broarna var verkligen omsorgsfullt byggda och vackert landskap. Så mycket fint det finns.
    Ha det bra!

  7. Znogge skriver:

    Vilken fantastiskt vacker natur och så praktiskt ordnat med vattnet. Jag hoppas verkligen att det bara är en sägen och att ingenjören fick se att det lyckades.
    Vilken överdådig blomning på Magnolian. Vår blommar inte än men jag hoppas på några. Det är första säsongen i vår trädgård så vi får väl se.

    God lördag!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är så fint i Elan Valley, väl värt ett besök.
      Det var väldigt svårt att få reda på om det var sanning eller inte, så jag skyddade mig med att säja som det var.
      Magnolian är så fin här nu och jag kan inte se mig mätt på dem. Hoppas din också kommer att blomma.
      Skön lördag!

  8. Det är en underbar natur på sina ställen i UK. Det roliga/konstiga är att svenskar som aldrig varit där, eller bara varit till London, inte vet om alla dessa pärlor. 😦 Har väl några favoriter; Dartmoor, Forest of Dean, New Forest t.ex. Dartmoor har jag ett underbart minne från när jag, min kusin och en väninna bodde en vecka utanför Bristol hos en bonsaiguru. Vi hade vunnit en veckas kurs för 2, men eftersom vi var vänner till Dan Barton så fick vi alla 3 bo hos honom och hans fru. På dagarna åkte vi runt med bil och då bl.a. till Dartmoor som jag hittar bra på och älskar. Vi åkte till Two Bridges eller det kanske var Dartmet för att leta en sten att göra dekoration med till bonsai. På plats var det massor av folk, så när vi 4 plumsade ner i vattnet och började kolla stenar, så gjorde alla andra likadant. Men dom hade ju inte en aning om vad vi letade efter….. 🙂 Vi hittade en sten och Dan har den kvar. Vi andra kunde ju inte släpa med oss sten på flyget hem, vi hade ju våra små ”potensaier” (=blivande bonsaier) att ta med!
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Så sant, många svenskar tror att det sett UK för de har varit i London, det finns så mycket mer. Forest of Dean ligger strax bakom mitt hem, fast i England. Många av promenaderna jag visat har varit i Forest of Dean.
      Tack för dina fina minnen av besök UK.
      Kram!

  9. farfar hebbe skriver:

    Oj,jag gillar verkligen din fina naturbilder,,Elan Valley en fantastisk plats,dessa fantastiska stenbroar otrolig fina byggnadsverk.Inte ofta jag får se en så fin Magnolia.Tack..Jag är ju ganska ofta ute på Tuben och letar bra musik,som även mina bloggkamrater kan få njuta av..Haé Kram.

  10. Ingrid skriver:

    Magnoliorna är väldigt vackra. Min ena granne hade en som var så jättefin, men den frös bort en vinter och återhämtade sig inte. Sen har vi den stora japanska magnolian i Botaniska trädgården, men den har vita mer anspråkslösa blommor.
    Det ser verkligen enormt vackert ut längs den där vattenvägen. Vilka vackra vyer! Jag förstår att du inte tröttnar på att titta på dem.
    Trevligt att du kompletterade med de fina inspelningarna från Youtube.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Magnolia är så fint. Tyvärr är det kanske på gränsen att den fungerar i Sverige p g a kylan, men många klarar sig.
      Naturen här är fantastisk, finns så mycket att se.
      Youtube har många bra klipp, som man inte kan göra själv.
      Söndagskramar!

  11. Lisa skriver:

    Åh Magnolian blommar! Påminner mej om våren i Bremen innanför vallarna! Här skiner solen men fy te fasen vad det blåser ida igen. Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, magnolian är så fin nu. OM en stund ska jag gå på en magnoliapromenad i Monmouth, vi får se vad jag kan hitta.
      Det verkar som många haft det blåsigt de senaste dagarna, hoppas det mojnar idag.
      Kramar!

  12. Geddfish skriver:

    Jag har magnolia utanför min bostad men den blommar inte än. Magnolia är underbar!
    Jag har inte hunnit läsa bloggar idag, full rulle. Men nu kommer en hälsning innan läggedags. Sprutan är tagen, jag är trött, och skriver mer om det i morgon.
    SÅ vackra vyer du visar!
    Kvällskram!

  13. walkaboutsweden skriver:

    N j u t e r ! ! !
    Tack Lena ♥

  14. Ditte skriver:

    Magnolian är verkligen vacker och snart är den på gång här också. Men vi får vänta någon vecka till. Å andra sidan kan vi då njuta av dem lite längre.
    Väldigt trevligt med det fortsatta besöket i ElanValley och de fina bilderna därifrån och roligt att se filmsnuttarna .
    Fint med utflykter och hoppas ni snart kan ta er lite längre sträckor igen.
    Trevlig helg.

    • Lena i Wales skriver:

      Ni har något fint att se fram emot när magnolian blommar!
      Elan Valley är speciellt och roligt med lite youtub-snuttar för att få en bättre överblick.
      Skön söndag!

  15. Märtha skriver:

    Jag har vuxit upp i platta Österbotten, kan inte se mig mätt på böljande landskap… Är också helt bedårad av blommande träd och buskar, magnolian är ju en verklig värsting, våra två små blommar lite, så småningom… Visst är det vackert när vattnet sipprar ner längs musens väggar, men det är skrämmande för mig också. Går det en lång vattentunnel till Birmingham? Hur lång? Vet att det går vattentunnel från Päijänne till Helsingfors, men har aldrig tänkt på det desto mer. Ingenjörskonsten är fantastisk, men mig totalt främmande. Bra så. Nu mitt i natten, +1,4. Gonatt!

    • Lena i Wales skriver:

      Detta böljande och gröna landskap är speciellt. Även om det var kulligt runt där jag växte upp märkte man det aldrig, bara träd och träd, så man så inget.
      Magnolia är underbara.
      Visst är det skrämmande med denna vallen, man känner sig verkligen liten.
      Det går tunnlar ända till Birmingham. Fågelvägen är det ca 90 miles, ca 140 km, så det är en lång sträcka.
      Ca minus 2 här nu.
      Trevlig söndag!

  16. Eva skriver:

    Fantastiskt med floden du berättar om och gravitationen. Tragiskt med ingenjören som inte fick uppleva det. På TV-programmet Escape to the country visade man häromkvällen bilder från dina trakter i Monmouth också. Det är verkligen vackert där. Magnolian är helt sagolik.

    • Lena i Wales skriver:

      Det är en spännande plats på många sätt.
      Vad roligt att du sett mina omgivningar på Tv. Gillar programmet Escape to the Country. Det är vackert här.
      Trevlig söndagskväll!

  17. Fotografiet av öppet landskap med kullar är helt otroligt vackert, den platsen vill man ju se. Låter fantastiskt med blommande magnoliaträd…längtar…..
    Ta väl hand om dig!
    Kram

  18. Karin skriver:

    Vilket landskap, så vackert! Och vilka dammkonstruktioner! Men vet du vad min första tanke är när jag ser alla dessa vattenflöden? Jo, Puh-pinnar! Så många fina broar att stå på och kasta i pinnar på ena sidan för att sedan springa till andra sidan och se vilken pinne som kommer först. Puh-pinnar, för att nalle Puh och hans vänner lekte den i Sjumilaskogen. En lek som alla mina sex barnbarn (från fyraåringen till sextonåringen) alltid vill leka när vi ses på landet. Vi har bara en liten bro över en bäck, så tävlingen är snabbt avgjort. Men då letar man nya pinnar och kastar igen. Och igen …

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, visst är det vackert. Tänk vad man kunde även för så längesedan.
      Jag har lekt på samma vis med mina barn, de kunde hålla på hur länge som helst, men har aldrig förknippat det med Puh. Trevligt berättelse,tack.

  19. Titti skriver:

    Åhhh vilka ställen det finns! Det känns alltid som man fått resa lite när man kikar in till dig 🙂 Ja dammväggen såg läskig ut, håller med dig…
    Fantastiska bilder, fantastiska vyer!
    Vårkram från Titti

    • Lena i Wales skriver:

      Vad roligt det känns att du känner som du reser hos mig, det behövs nu när vi har så många restriktioner.
      Visst är det lite läskigt med denna höga vägg, men också fascinerande och pirrigt.
      Det är så vackert i detta område, ögonfröjd.
      Vårkramar från Wales

  20. Ama de casa skriver:

    Dammar är verkligen fascinerande! Vilka vackra vyer och ett helt underbart magnoliaträd 🙂

    Ha en fin start på veckan!

  21. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Ljuvliga magnolior, här får vi vänta på dem ett tag till. Skall försöka minnas att gå och se dem i en park, där de samlat flera stycken. Väldigt vackra landskap och är imponerad av både broar och dammar, helt otroligt vad man klarade av att bygga. Synd om konstruktören.
    Ha det gott /Marika

  22. åsa skriver:

    Magnolian är underbar.
    Idag öppnar pubarna i Storbritannien… hörde att pubarna sägs vara engelsmännens vardagsrum där de umgås 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Älskar dessa magnoliaträd, så vackra.
      Nej, pubarna har inte öppnat ännu, tyvärr. Bara i England, inte i Wales, så vi får vänta.
      Att det är engelsmännens vardagsrum stämmer gott.

  23. Veiken skriver:

    Oj dessa fantastiska magnolior. Så läckert! Här tycker jag att våren är senare än vanligt, men den kommer väl får vi hoppas!
    Du visar underbara bilder från Elan Valley. Jag kan förstå att det känns lite läskigt vi den enorma dammen. Den har visserligen hållit länge och får det underhåll den ska ha! Mäktigt är det i alla fall!

  24. snicksnack71 skriver:

    Dammen med tornet är så vackert. Häftig byggkonst. Den andra dammväggen känns bara enorm.
    Magnolia är en så fantastiskt vacker blomma
    Kram Kajsa

  25. Anette skriver:

    Vilken vacker miljö du har omkring dig.
    Dammarna med sina torn och murar är väldigt fina. Oftast tycker jag att den här typen av dammar är fula men inte hos dig.

  26. Inte allt Lena. Du får allt bjuda på ett tredje inlägg när ljungen blommar. Hm. De tre sista orden kunde vara titeln på en film eller bok.
    Håller med om att det är ett vackert landskap.
    Jag älskar också när magnolian blommar. Underbar blomma och ett vackert vårtecken.
    Kram, Bosse

    • Lena i Wales skriver:

      Skulle gärna åka tillbaks dit igen, men det är lite långt, så vi får se. Kanske har jag fel, kanske kommer det mer, vem vet.
      Magnolia tillhör en av mina favoriter, så vackert.
      Kram

  27. Alltså… det är verkligen galet vackra omgivningar! Sagolikt verkligen! Åh Magnolian, så otroligt vacker!
    Ha en fin tisdag!
    /Maria

    • Lena i Wales skriver:

      Det är vackert på många platser i Wales. Gillar det gröna och kulliga och vackra byggnadsverk.
      Magnolia, som en dröm.
      Trevlig tisdag till dig också. Här skiner solen.

  28. wiolettan skriver:

    Vackert med de blommande träden. Håller med dig om att Magnolian är vacker.
    Tack för alla fina bilder ifrån utflykten och alla intressanta fakta. Det var mycket informativt och spännande att få veta bakgrunden och se nutiden.
    Ha en fortsatt fin vecka.
    Kram!

  29. iamittilivet skriver:

    Dammar är en så’n där ”tänk om”-grej…. Älskar också magnolia! När den blommade i Lund hade våren kommit. När i bodde i Genève fanns det gott om magnolior i olika färger – så vackert!

Lämna en kommentar